۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۰۹

فعال فرهنگی گلستان:

کشف استعدادها در هنر انقلاب خوب نبود/ لزوم تمرکز زدایی فعالیت ها

کشف استعدادها در هنر انقلاب خوب نبود/ لزوم تمرکز زدایی فعالیت ها

گرگان- فعال فرهنگی و هنری گلستان گفت: متاسفانه کشف استعدادها در جریان هنر انقلاب به خوبی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا بهرامی صبح یکشنبه در نشست با رئیس حوزه هنری استان گلستان اظهار کرد: با انتخاب مدیر تازه نفس، جوان و انقلابی، فصل جدیدی در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان باز شده و انتظار می رود نشاط فعالیت و خدمت‌رسانی اثربخش در گستره استان به چشم بخورد.

فعال فرهنگی و هنرهای نمایشی افزود: حوزه هنری انقلاب اسلامی دو وجه دارد یکی هنری و یکی انقلاب اسلامی. برای رسیدن به مقصود پرثمر یعنی رساندن این استان به یکی از استان‌های شاخص و با برنامه حوزه هنری در کشور نیاز هست به هر دو وجه آن به یک میزان توجه شود، افراط یا کم توجهی به یکی، ماموریت و رسالت شما را ناقص و شما را از اهداف تان دور می سازد.

فعال فرهنگی استان گلستان ادامه داد: در گام دوم انقلاب برای حوزه هنری استان گلستان افق‌های روشنی پیش‌بینی می‌شود به شرط آنکه از تمامی ظرفیت ها، پشتیبانی و موانع و کمبودهای موجود در استان برطرف شود.

وی تاکید کرد: اگر حوزه هنری انقلاب اسلامی به‌دنبال عملیاتی کردن طرح تحول در استان هست، می طلبد به این نکات که حاصل مشاوره، تجربه و رصدهاست توجه و حمایت قوی داشته باشد.

بهرامی خواستار شناسایی و تحلیل فرصت‌های زیست‌بومی، تفاوت‌های زیست‌بومی و جریان‌های فرهنگی و هنری شد و گفت: ادبیات پایداری جدی گرفته شود. حتماً باید در استان گلستان، با توجه به اینکه زیرساخت‌ها و ظرفیت های خوبی که فراهم شده، توجه‌تان را به ادبیات پایداری بیشتر کنید. ادبیات پایداری می تواند حلقه وصلی برای هنرمندان انقلابی و متعهد در استان باشد.

وی داشتن برنامه برای تمرکززدایی و توجه به گروه‌های هنری مستقر در شهرستان‌ها را ضروری دانست و یادآور شد: با برقراری ارتباط با هنرمندان فعال استانی و برگزاری رویدادها و جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای می شود استعدادهای جدید را شناسایی کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه کشف استعدادها در جریان هنر انقلاب به خوبی صورت نگرفته است. همه ما می‌دانیم که کشف و بروز استعدادها مستلزم پیگیری مواردی از جمله زیرساخت‌ها و آموزش صحیح و درست آن است که اکثر اوقات این استعدادهای درخشان از شهرهای کوچک و حتی روستاها سر برآورده‌اند که ما در این شهر و روستاها، تقریباً هیچ زیرساختی نداریم و حتی در مدارس هم ما می‌بینیم که به هنر تقریباً اهمیت خاصی داده نمی‌شود و حتی به‌طور کلی نادیده گرفته می‌شود.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: در بخش تخصصی کودک با همکاری بخش خصوصی نیاز به توجه و برنامه ریزی موثرتر است چراکه طبق فرمایش حضرت امام (ره) دبستانها را دریابید دانشگاه دیر است.

وی با یادآوری اینکه بیشتر برنامه‌ها و فعالیت‌های زندگی به ویژه برنامه‌های هنری در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود، گفت: لذا حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در حوزه‌های بصری، نوشتاری، شنیداری و رشته‌های مختلف هنری فعالیت‌های گسترده‌ای با حضور هنرمندان متعهد و انقلابی داشته باشد.

بهرامی ادامه داد: تولیدات هنری جبهه هنر انقلاب اسلامی، اگر به صورت همگرا باشد، می‌تواند موفقیت‌آمیزتر عمل کند و اگر به‌صورت جزیره‌ای باشد تأثیر مناسب را نخواهد داشت، بنابراین مهم‌ترین رسالت هنرمندان حوزه دینی و هنر انقلاب همگرایی و هم‌افزایی در بستر تولید آثار هنری و تأثیرگذاری بهتر و بیشتر در سطح جامعه است.

وی تصریح کرد: مسئولان باید هنر و هنرمند را باور داشته باشند، به خصوص آنهایی که متولی امر هنر هستند هنرمندان را دریابند؛ هنرمندان لطیف هستند و تلطیف جامعه با ارائه فرم هنرمند به زیبایی میسر می‌شود و لاغیر. چارچوب‌های محدود کننده، عدم تعریف دقیق و صحیح از ارزش‌ها و همچنین عدم باور به این ارزش‌ها توسط برخی نهادهای دست اندرکار، مهم‌ترین چالش‌ها و موانع پیش رو در مسیر رشد و توسعه هنر انقلاب است.

فعال فرهنگی و هنرهای نمایشی اضافه کرد: از جمله مسائل مهمی که باید مورد توجه حوزه هنری استان گلستان قرار گیرد، موضوع همزیستی برادرانه و مهربانانه اهل سنت و تشیع در استان است که می‌تواند در بخش تولید آثار هنری توسط هنرمندان انقلابی و حزب‌اللهی مورد توجه قرار گیرد و با تکیه بر آن کارهای بسیار بزرگی توسط حوزه هنری می‌تواند در گلستان رقم بخورد.

وی ادامه داد: سابقه هویتی حوزه هنری نشان می‌دهد که این نهاد انقلاب باید بدنبال کم رنگ شدن مرزهای اداری و نمایان شدن تشکیلات انقلابی باشد و امروز نیاز است که این تفکر را بازسازی کنند و به طور جدی آنرا پیگیری و اجرا کند.

فعال فرهنگی و هنرهای نمایشی در پایان خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های استان گلستان در عرصه‌های هنری بسیار بالاست و هر چه بتوانید ظرفیت‌های استان را فعال‌تر کنید، جلوه‌های عظیم‌تری از هنر را در این خطه شاهد خواهیم بود؛ البته ممکن است منابع مالی و اعتباری کم و نیروی انسانی محدود، کار را بر شما دشوار کند؛ چاره ای نیست، می طلبد با احیای اقتصاد هنر، تشکیل آموزشگاه و راه اندازی هیات های اندیشه ورز و نیز حمایت های خوب خیرین و مدیران ارشد استان تحولی انجام داد وگرنه با بن‌بست روبه‌رو خواهید شد.

کد خبر 5473674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha