۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۲:۲۲

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

بحث جوان سازی جمعیت مورد غفلت قرار گرفته است

بحث جوان سازی جمعیت  مورد غفلت قرار گرفته است

زنجان-رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت:بحث جوان سازی جمعیت طی دهه های گذشته مورد غفلت قرار گرفته و به آن پرداخته نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بختیاری روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، گفت: خوشبختانه با فروکش کردن پاندمی کرونا شرایط در کشور و استان زنجان به لحاظ کنترل بیماری بهبود یافته است.

وی افزود: بعد از شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های روتین حوزه سلامت مغفول ماند. باید همچون سابق دوره‌های سلامت کودکان، مادران باردار، سلامت محیط‌زیست، کارگران، بهداشت محیط حرفه‌ای، بیماری‌های واگیر و غیرواگیر بازنگری شود و به حالت قبل از شیوع ویروس کرونا بازگردد.

بختیاری با بیان اینکه کشور ایران جز ۱۰ کشور موفق دنیا به لحاظ کنترل این بیماری شد، اظهار داشت: در طول هفته سلامت در استان چند پروژه نیمه تمام که با صرف اعتبار ۲۴۷ میلیارد ریال تکمیل شده‌اند به بهره‌برداری می رسند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: از جمله پروژه‌های قابل بهره برداری در این هفته شامل پایگاه فوریت‌های پزشکی اشراق، ساختمان جدید فوریت‌های پزشکی صائین قلعه و چند پروژه دیگر در شهرستان طارم و سجاس است.

بختیاری با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده و آمار ارائه شده سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۷۰ درصد اهداف سلامت با همکاری بخش دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین انجام می‌شود، افزود: زمانی اهمیت این موضوع مشخص می‌شود که تعریف درستی از سلامت وجود داشته باشد. طبق تعریف بهداشت جهانی، سلامت به معنای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی است و صرفاً فقدان بیماری را شامل نمی‌شود و سلامت در همه امور را مد نظر دارد.

بختیاری عنوان کرد: سن مصرف دخانیات پایین آمده و زنان و دختران نیز در این زمینه درگیر هستند و علوم‌پزشکی این موضوع را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است. همچنین بهداشت حرفه‌ای و بهداشت در محیط کار مورد تاکید وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه بحث جوان سازی جمعیت طی دهه های گذشته مورد غفلت قرار گرفته و به آن پرداخته نشده است، تاکید کرد: جامعه نخبگان نیز به این موضوع دست یافته اند که برای داشتن جامعه‌ای فعال باید به رشد جمعیت بیشتر پرداخته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ابراز داشت: هم‌اکنون رشد جمعیت زیر یک درصد است و اگر روند به همین منوال ادامه دار باشد بعد از گذشت دو دهه با سالخوردگی شدید جمعیتی مواجه می شویم.

بختیاری تصریح کرد: در این راستا همسو با کشور قرارگاه جوان سازی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده است تا سیاست‌های نظام مبنی بر فرزندآوری و جوان سازی جمعیت را به اجرا درآورد.

وی افزود: ۸ محصول استراتژیک برای کنترل سلامت در سطح کشور انتخاب شده اند و در استان زنجان نیز سه محصول به لحاظ وجود سم، کود و فلزات سنگین مورد پایش قرار خواهند گرفت.

کد خبر 5487605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha