۱۹ شهریور ۱۳۸۶، ۸:۳۴

پورتراب: سازبندی کنسرت "هم‌آوایان" حرفه‌ای بود

پورتراب: سازبندی کنسرت "هم‌آوایان" حرفه‌ای بود

ترکیب سازبندی گروه "هم آوایان" فضای صوتی مناسب و حرفه ای را از جهت صدا دهی ایجاد می کرد و به این تربیت باعث می شد صدای سازها در تمام قسمت های تالار یک دست شنیده شود.

مصطفی کمال پورتراب پژوهشگر موسیقی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : برای نخستین بار بود که کنسرت گروه " هم آوایان" به سرپرستی حسین علیزاده را می دیدم و خوشبختانه آنچه درطول این اجرا هم در بخش بداهه نوازی و هم در بخش گروه نوازی شنیدم از نوآوری و ابتکار بالایی برخوردار بود. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد : حسین علیزاده یکی از شاگردان هنرستان عالی موسیقی ملی بود و به جای آموختن این هنر به روش سینه به سینه به شکل آکادمیک و علمی موسیقی را فرا گرفته و به ریزه کاری های این هنر از نظر علمی آشنا است و همین مسئله باعث شده بود که ترکیب خوبی را هم از جهت سازبندی و هم از جهت فرم در اجرا ارائه دهد.

پورتراب به چند صدایی بودن کنسرت گروه موسیقی "هم آوایان" اشاره کرد و گفت : چند صدایی کردن موسیقی و به کارگیری فن "کنترپوئن"که از قرن هشتم میلادی در اروپا آغاز شد و تا اوایل قران 18 و در دوران باخ به صورت "هموفونیک" ادامه داشته است یکی از تکنیک های چند صدایی کردن موسیقی است که خوشبختانه علیزاده با حفظ تمام ریشه ها و اصالت موجود در موسیقی ایرانی هم در سازبندی و هم در چیدمان آوازی رعایت کرده بود، البته گروه موسیقی کامکارها نیز به نوعی از این تکنیک در اجرا بهره برده بود.

این مدرس پیشکسوت با اشاره شیوه بداهه نوازی در این اجرا گفت : یکی از بهترین بخش های این کنسرت اجرای بداهه نوازی تار و تنبک بود این بداهه نوازی درنوع خود بی نظیر بود به این معنا که اگر مجموع نت های موسیقی ایرانی را چاپ کنند از مجموع 150 صفحه تجاوز نمی کند و یا اگر همه هفت دستگاه موسیقی ایران را اجرا کنیم شاید بیش ازچند ساعت طول نکشد و در نهایت ممکن است این سئوال پیش آید که آیا ظرفیت موسیقی ایران با این همه قدمت تاریخی همین اندازه است؟

اما در پاسخ باید متذکر شد که دستگاه های موسیقی ایرانی مانند سلول هایی هستند که با بداهه نوازی می تواند شکوفا شوند و اگر ما چند بداهه نواز به معنای واقعی کلمه داشته باشیم موسیقی ایرانی به شکل درست شنیده می شود چون معتقدم افتخار ملی موسیقی ایرانی مدیون هنر بداهه نوازی است به همین دلیل معتقدم بداهه نوازی در این کنسرت یکی از شاهکارهای این کنسرت بود و حسین علیزاده به خوبی توانست حق مطلب را به جا آورد.

عضوپیوسته فرهنگستان هنردر پایان متذکر شد : از آنجا که در برقراری هر تعاملی ،دو طرف (در کنسرت نوازنده و شنونده) باید با هم ارتباط برقرار کنند، به نظرمی رسید در این کنسرت برخی از مخاطبین که آشنایی کمتری به این حوزه دارند به دلیل طولانی شدن برخی قطعات دچار نوعی خستگی در طول اجرا شده اند.

کد خبر 549289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha