۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۳۱

یادداشت؛

درس‌هایی که از کرونا گرفتیم

درس‌هایی که از کرونا گرفتیم

شاهرود- کرونا در دو سال اخیر شرایط دشواری برای مردم استان سمنان پدید آورد اما تجارب گرانبهایی را نیز در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، تحصیلی و ... برای ما بر جا گذاشته است.

خبرگزاری مهر- سید محمد ظمانی *: کرونا مهمان ناخوانده‌ای است که سر زده در زمستان و در روایتی پاییز ۹۸ وارد کشور شد. ویروسی که متأسفانه جان‌های بسیاری را گرفت و بیش از ۱۲۰ هزار نفر را در استان سمنان مبتلا کرد، پس به عنوان یک پدیده بزرگ اجتماعی در استان مطرح می‌شود.

با فروکش کردن تب این بیماری مهلک و کاهش آمار فوتی‌ها احتمالاً باید منتظر پایان بحران کرونا در کشور باشیم به این دلیل قصد داریم به واکاوی تأثیر کرونا در حوزه‌های مختلف به نحوی بپردازیم که برای آیندگان دستاورد محسوب شود.

آموزش کرونایی

آموزش یکی از مهمترین موضوعات کشور است چیزی که آینده مملکت به کیفیت و گستردگی آن بستگی دارد متأسفانه با ورود کرونا و تعطیلی بلند مدت مدارس شاهد افت چشمگیر تحصیلی در دانش آموزان و دانشجویان بودیم. درست است که با تعطیلی آموزش حضوری رسانه‌هایی مانند صدا و سیما و آموزش برخط جایگزین آن شد ولی نتوانست جایگزین خوبی باشد.

عدم برنامه‌ریزی یکپارچه، عدم توانایی استفاده همگانی از آموزش مجازی برای مدرسان و محصلان، عدم زیرساخت مناسب، ارزان و در دسترس و…از جمله مشکلات جدی این روش بود که البته مزایایی هم داشت که جلوگیری از به خطر افتادن جان کودکان، نوجوانان و جوانان این مرزوبوم بود. با کاهش کرونا در این روزها آموزش حضوری جای خود را به آموزش غیرحضوری داده ولی نباید از تقویت این روش آموزشی غافل شویم چون کرونا نشان داده که هر چیزی در جهان ممکن است.

گردشگری کرونایی

کرونا بیش از دو سال مردم ایران را خانه نشین کرد کاهش بی سابقه ورود گردشگران خارجی به کشور را موجب شد. هتل‌ها، رستوران‌ها، اقامتگاه‌های بوم گردی، مراکز تفریحی بین راهی، موزه‌های خصوصی و … از جمله فعالیت‌های اقتصادی بود که در این بحران بسیار متضرر شدند. حال آنکه اگر این مراکز به سیستم‌های گردشگری مجازی، رزرو آنلاین، سفارش غیرحضوری و ده‌ها خدمت مدرن دیگر مجهز بودند قطعاً با ضرر بسیار کمتری مواجه می‌شدند.

به صدا درآمدن مداوم آژیر قرمز در شهرها موجب تعطیلی‌های همگانی و طولانی مدت اصناف گردید این مسئله نه تنها مردم را برای تأمین مایحتاج خود با مشکل مواجه کرد بلکه صنوف متعددی را به ورشکستگی، تغیر شغل و اختلال مواجه کرد. نبود حمایت‌های کارگشای مالی و بانکی دولت، نبود سیستم‌های فروش آنلاین با پهنای باند و زیرساخت مناسب، نبود زیرساخت‌های کافی برای حمل نقل و ارسال غیرحضوری مرسولات شهری و روستایی، نبود آموزش همگانی فروشنده و خریدار برای انجام خرید امن و دیگر موارد از جمله معضلات این حوزه بود.

اقتصاد کرونایی واکسیناسیون

پس از سلامت مردم بیشترین موضوعی که در جامعه نمود داشت بحران اقتصادی در دوران کرونا بود، دورانی که چرخ کسب و کار نچرخید، ورود ارز گردشگری و خدمات به حدود صفر رسید، صادرات به کشورهای اروپایی با وقفه مواجه شد و واردات از کشورهای مبدا کرونا و سویه های مختلف آن با اختلال مواجه شد. نبود طرح‌های جایگزین و ضعف در دیپلماسی اقتصادی از جمله دلایل افزایش بحران در حوزه اقتصاد بود.

خانواده و مذهب در گیر و دار کرونایی

خانواده اصلی‌ترین و حساس‌ترین رکن جامعه است. بیکاری، ورشکستگی، بدهی‌های معوق بانکی، بیماری، مرگ عزیزان، دوری از خانواده، قطع شدن دید و بازدید، برگزار نشدن مراسم‌های آئینی، سنتی، عروسی-ختم، تعطیلی دوره‌های آموزشی، تعطیلی مراکز تفریحی و گردشگری کودکان و نوجوانان، تعطیلی مدارس و تدریس فرزندان و ده‌ها مورد دیگر از جمله مشکلاتی بود که گریبان گیر خانواده‌ها شد.

در دوران کرونا بخصوص سال اول مساجد، نمازهای جمعه، آئین‌های مذهبی، اماکن مذهبی و زیارتی، سفر حج و زیارت عتبات، منابر و محافل دینی و اخلاقی تعطیل یا کم رنگ شد که با عنایت به دستورات اسلام مبنی به اولویت‌های سلامت و حفظ جان مردم و تاکید روحانیت معظم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن به این شکل سپری شد. البته فضای مجازی، کتابخوانی و صداوسیما تا حدی به کمک فعالان مذهبی آمد تا این خلأ جبران شود.

این موارد مطرح شده و موارد بسیاری که در این فرصت نمی‌گنجد از جمله حوزه‌هایی هستند که در بحران همه‌گیری کرونا در آن دچار ضعف بودیم و اگر از قبل آمادگی‌های لازم برای مقابله با آن وجود داشت هرگز به نتایج تلخ این چنینی نمی‌رسیدیم حال پس از بیش از دو سال از کرونا باید این معضلات را دستاوردی برای بحران‌های پیش رو دانست و از آن درس گرفت.

*کارشناس ارشد مدیریت دولتی (تحول)

کد خبر 5493776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha