۱۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۰۴

امام جمعه خلخال:

صدور مجوزهای بی‌حساب و کتاب معادن بزرگترین معضل خلخال است

صدور مجوزهای بی‌حساب و کتاب معادن بزرگترین معضل خلخال است

خلخال- امام جمعه خلخال گفت: فعالیت معادن سنگ، شن و ماسه با صدور مجوزهای بی‌حساب و کتاب از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل بزرگترین معضل و تهدید زیست محیطی حال حاضر این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار مهر حجت‌الاسلام کریم اسدی در خطبه‌های نماز جمعه خلخال اظهار کرد: صدور مجوزهای راه‌اندازی کارگاه‌های مختلف تولید شن و ماسه دانه‌بندی شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل و بدون توجه به بحث آلودگی‌های زیست محیطی این‌گونه صنایع، لطمات سنگین و جبران‌ناپذیری به طبیعت و محیط زیست این شهرستان وارد کرده و به هر شکل باید از ادامه این کار جلوگیری شود.

وی گفت: واگذاری بی‌حساب و کتاب مجوز بهره‌برداری از معادن خلخال توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بدون لحاظ نظر و کسب تکلیف از مسئولان اجرایی علاوه بر به یغما رفتن معادن ارزشمند و ثروت خدادادی منطقه و خارج شدن محصولات معدنی خام عایدی برای مردم منطقه ندارد.

امام جمعه خلخال از اقدام اعضای شورای تأمین و نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در اعلام ممنوعیت صدور مجوز بهره‌برداری معادن از سوی مرکز استان قدردانی کرد و گفت: با این کار از ادامه غارت معادن و ادامه آلودگی آب و هوا جلوگیری خواهد شد.

حجت‌الاسلام اسدی واگذاری مجوز بهره‌برداری معادن خلخال را در گذشته خیانت آشکار در حق مردم مظلوم این شهرستان ذکر کرد و افزود: جالب است که در صدور این گونه مجوزهای ویرانگر، اداره صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ملاحظات زیست محیطی را زیر پا گذاشته است.

وی با گرامیداشت ۱۵ خردادماه سالروز ملی محیط زیست اظهار کرد: ادامه فعالیت فاقد نظارت تعداد قابل‌توجهی از کارگاه‌های تولید شن و ماسه در این شهرستان زمینه‌ساز تخریب مراتع و افزایش آلودگی‌های زیست محیطی است.

امام جمعه شهرستان خلخال با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان اجرایی در انجام وظایف قانونی و شرعی محوله در حفظ و حراست از محیط زیست منطقه گفت: در حالی که در گذشته به راحتی می‌شد از صدور مجوزهای راه‌اندازی این‌گونه صنایع آلاینده هوا جلوگیری کرد، کوتاهی برخی از مسئولان وقت، شهرستان را با معضل آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از فعالیت کارگاه‌های تولید شن و ماسه مواجه کرده است.

حجت‌الاسلام اسدی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی کارگاه‌های شن و ماسه به بهانه ایجاد اشتغال برای چند نفر محدود به قیمت سنگین از بین رفتن طبیعت، آلودگی رودخانه‌ها و محیط زیست این شهرستان تمام شده است.

وی اضافه کرد: هر چند در حال حاضر صدور هرگونه مجوز راه‌اندازی این‌گونه کارگاه‌های صنعتی در خلخال مشروط به دریافت مجوز از شورای تأمین این شهرستان است، ولی تعداد بالای مجوزهای صادر شده قبل و فعالیت تعداد قابل توجهی از کارگاه‌های شن و ماسه حیات محیط زیست را تهدید می‌کند.

خطیب جمعه شهرستان خلخال مطالبه گری را از جمله وظایف مهم مدیران اجرایی برای توسعه و پیشرفت خلخال ذکر کرد و ادامه داد: در حالی که بخشی از مشکلات مربوط به فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده ناشی از صدور مجوز بی‌حساب و کتاب از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت در مرکز استان است، بخش دیگر از دلایل هم ناشی از ضعف عملکرد برخی دستگاه‌های مرتبط با این کار از انجام وظیفه ذاتی و قانونی محوله است.

حجت‌الاسلام اسدی با گرامیداشت ۱۴ خرداد ماه سالروز ارتحال جان سوز بنیانگذار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) افزود: انقلاب اسلامی انقلاب رهایی بشریت از طاغوت جهانی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عملی نشدن وعده‌های داده شده به مردم گفت: شروع نشدن احداث تونل در راه خلخال - اسالم تاکنون عملی نشده و این گونه وعده وعیدها به مردم در شأن و منزلت مسئولان نظام اسلامی ایران نیست.

کد خبر 5506116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha