به گزارش خبرگزاری مهر، خسرو حکیم رابط در تازهترین اثر خود، «توانای ناتوان، تئاتر ما؛ نگاهی به نمایشنامههای ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۶»، بیستسال نمایشنامهنویسی ایران را با نگاه انتقادی بررسی کرده است. حکیمرابط در کتاب «توانای ناتوان، تئاتر ما» برای نزدیک به ۱۹۰ نمایشنامه از ۱۷۰ نویسنده ایرانی و خارجی، نقدهای کوتاه و بلند نوشته است.
بین نمایشنامهنویسان حاضر در اینبررسی، میتوان به نامهایی چون بهرام بیضایی، اکبر رادی، محمد یعقوبی، محمد چرمشیر، فرهاد ناظرزاده کرمانی، حسن باستانی و… اشاره کرد. آثار نمایشنامهنویسانی همچون ویلیام شکسپیر، ژان آن وی، اوژن یونسکو و… نیز در این کتاب بررسی شده است.
خسرو حکیمرابط در مقدمه کتاب آورده است:
«تئاتر ما دیرآمده ای است فاقد سنتهای کارآمد، صادق و بیادعا. به دور از شعر مایا تئاتر فرنگ. و بهجاست اگر که در اینجا نام شریف برخی از بنیانگذاران اولیه تئاتر ایران را به یاد آوریم: میرزاآقا تبریزی با «حکومت زمان خان»، رضاکمال شهرزاد با «شب هزار و یکم»، میرزاده عشقی با «رستاخیز شهریاران ایران»، گریگور یقیکیان با «انوشیروان عادل و مزدک»، حسن مقدم با «جعفرخان از فرنگ آمده» و… آثاری ویراسته و پیراسته، خوشساخت، صاحبدرد و صاحبحرف. اما برخلاف آن بنیانگذاران شریف و کارآمد، متأسفانه مدتیست که بسیاری از جوانان و بهخصوص دانشجویان ما فروتنانه بگویم درسآموخته از "استادانی" آنچنانی که بعضیهایشان خود حتی پا بر صحنه نگذاشتهاند و نمایشنامهای درخور عرضه نداشتهاند، اغلب درسآموختگان برآمده از این کلاسها و اغلب این «استادان» بیتوجه به حال و روز زمانه خود و چشمبسته بر دردها، زخمها، حرفهای ناگفته، بغضهای فروخورده و گُلهای ناشکفته و پایمال شده، شهرتطلبانه، خامدست و پیاده میروند زیر چترهایی مثلاً آوانگاردیسم یا پستمدرنیسمی خودساخته… و میشوند «بکت» و «یونسکو» و «مولر» و… البته از نوع باسمهای آنان! بگذریم…»
اینکتاب با ۲۰۴ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۸۲ هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما