۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۰۹

حجت الاسلام مومنی:

روضه اباعبدالله الحسین (ع) قساوت و گناه قلب را نابود می کند

روضه اباعبدالله الحسین (ع) قساوت و گناه قلب را نابود می کند

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه روضه اباعبدالله الحسین (ع) قساوت و گناه قلب را نابود و انسان را به سوی بندگی خدا سوق می‌دهد، گفت: روضه حضرت عامل حرکت انسان است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی کارشناس مذهبی در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه محرم در هیئت حسن بن علی برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فی قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرَدُ اَبَداً، برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دل‌های مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.

وی افزود: یقیناً در این جمله مقصودی نهفته شده وجود دار که بسیار حائز اهمیت است. امام حسین علیه السلام خطاب به اشقیای کربلا فرمودند قرآن خوانده‌اید و به شرایع دین آگاه هستید اما در برابر من که فرزند پیامبر هستم ایستاده اید و می‌خواهید از سر دشمنی و ظلم مرا به قتل برسانید؛ با بیان این مصائب است که حرارت در دل‌ها به وجود می‌آید و این حرارت بسیار مهم است. طبق صریح روایات؛ مورد مذمت قرار می‌گیرند اگر کسانی بدانند بر سر اهل بیت چه آمده و آن را بیان نکنند، برای همین است که در مجلس عزای اباعبدالله الحسین علیه السلام روضه خوانده می‌شود.

مؤمنی با تاکید بر اینکه مصیبت‌های کربلا باید ذکر شود، عنوان کرد: از رهگذر این بیان است که حرارت در دل مؤمنان ایجاد می‌شود. حرارت عامل حیات است. اگر گرمای خورشید نباشد و این گرما به زمین نرسد حیاتی بر روی کره زمین نخواهد بود و هیچ جانداری وجود نخواهد داشت؛ بنابراین حیات قلب به حرارت روضه اباعبدالله الحسین علیه السلام نیاز دارد. اگر کسی می‌خواهد قلبش حی واقعی شود و از مردگی رهایی یابد و قساوت از قلبش زدوده شود باید با روضه امام حسین انس داشته باشد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه روضه امام حسین قلب مرده معنوی انسان را احیا می‌کند، تصریح کرد: امام حسین از عاطفه در کربلا استفاده کرد و بسیاری از افراد از رهگذر این مهم به حیاط معنوی واقعی رسیدند. قلب بر اثر معصیت و گناه می‌میرد. گاهی اوقات به قدری گناه بر قلب عارض می‌شود که اصلاً معنایی در آن غیر از حب دنیا یافت نمی‌شود. بنابراین هیچ چیزی در مجالس امام حسین همانند روضه نیست. افراد بسیاری بودند که اهل معصیت بودند اما با شنیدن روضه امام حسین متحول و هدایت شدند.

وی با بیان اینکه روضه امام حسین عامل نورانیت و بیداری قلب است، گفت: روضه اباعبدالله الحسین علیه السلام قساوت و گناه قلب را نابود و انسان را به سوی بندگی خدا سوق می‌دهد. انسان اگر در مجلس امام حسین نشست و به سوی بندگی سوق نیافت در اصل بهره لازم را از این مجلس نبرده و تنها به اندازه ثواب بهره مند شده است. نشانه نور مجلس امام حسین آن است که انسان رقبتی ندارد به گناه نزدیک شود.

مؤمنی حرکت را از دیگر عوامل این حرارت برشمرد و اظهار داشت: بسیاری از افراد زمانی که نام امام حسین را شنیدند و برای حضرت گریه کردند به راه راست هدایت شدند. روضه حضرت عامل حرکت انسان است. انسان به هر میزان می‌خواهد سرعت این حرکت را افزایش دهد باید به همان اندازه حرارت قلبی اش افزایش یابد.

کد خبر 5553553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha