۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۸:۱۳

توسط انتشارات نیلوفر؛

«تراژدی قدرت در شاهنامه» به چاپ پنجم رسید

«تراژدی قدرت در شاهنامه» به چاپ پنجم رسید

پنجمین چاپ کتاب «تراژدی قدرت در شاهنامه» اثر زنده‌یاد مصطفی رحیمی توسط نشر نیلوفر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر نیلوفر پنجمین چاپ کتاب «تراژدی قدرت در شاهنامه» اثر زنده‌یاد مصطفی رحیمی را در ۲۵۵ صفحه و بهای ۱۲۰ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۶۹ به بهای ۱۵۰ تومان منتشر شده بود. چاپ پیشین یعنی چهارم آن نیز سال ۱۳۹۷ به بهای ۲۷ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. چاپ‌های دوم و سوم آن نیز به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۹۴ منتشر شدند.

کتاب در دو بخش نوشته شده است. رحیمی در بخش اول، قدرت را تعریف می‌کند. او در این بخش به ارتباط میان قدرت و فساد و قدرت و خرافات می‌پردازد. سپس درباره عشق و خودخواهی و دشواری تمیز دادن میان آنها در انسان قدرت‌طلب سخن می‌گوید. همچنین او دروغ را به عنوان ابزاری برای کسب قدرت معرفی می‌کند و در نهایت از مطالب بخش اول نتیجه می‌گیرد که قدرت اگر دست یک نفر باشد، شر است و از او حاکمی مستبد می‌سازد. نویسنده در بخش دوم، دو داستان شاهنامه را بررسی کرده و از آنها به عنوان شاهد مثال برای اثبات مطالب بخش اول استفاده می‌کند.

مصطفی رحیمی به سال ۱۳۰۵ در نائین متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به اتمام رساند و برای تحصیل در مقطع اول و دوم دبیرستان به دو شهر یزد و اصفهان رفت. او مدرک کارشناسی را از دانشکده حقوق دانشگاه تهران دریافت کرد. برای تحصیل در مقطع دکتری به فرانسه رفت و از دانشگاه سوربن مدرک دکترای حقوق بین‌الملل را کسب کرد.

دوران اقامت رحیمی در فرانسه در شکل‌دادن افکار و عقاید او تأثیر مهمی داشت. او در فرانسه با عقاید ژان پل سارتر آشنا شد و به زمره روشنفکران پیوست. رحیمی کوشید با ترجمه آثار سارتر، دوبوار، برشت و کامو مکتب‌های فلسفی و ادبی غرب را به جامعه ایرانی بشناساند؛ همچنین کتاب‌هایی را درباره روشنفکری و نقش روشنفکر در جامعه از جمله «یاس فلسفی»،» گذر از فرهنگ بازرگانی»، «دمی با دشتی»، «آزادی و فرهنگ» و «مارکس و سایه‌هایش» تألیف کرده است. او به سال ۱۳۸۱ در تهران درگذشت.

از جمله ترجمه‌های مشهور او می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد: «اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر» ژان پل سارتر، «ادبیات چیست؟» ژان پل سارتر (ترجمه به همراه ابوالحسن نجفی)، نمایشنامه‌های «ننه دلاور و فرزندان او» و «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» هر دو از برتولت برشت، «تعهد اهل قلم» آلبر کامو، «نقد حکمت عامیانه» اثر سیمون دوبوار، «مجازات اعدام» اثر مارک آنسل، «حقوق و جامعه‌شناسی» گزیده و ترجمه مقالاتی از گورویچ و دیگران، «دیالکتیک» اثر پل فولکیه و…

کد خبر 5611871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha