۳۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۷:۱۵

مدیرکل هواشناسی اردبیل:

میانگین بارش به کمتر از ۴۸ میلیمتر رسیده است

میانگین بارش به کمتر از ۴۸ میلیمتر رسیده است

اردبیل- مدیرکل سازمان هواشناسی استان اردبیل گفت: با گذشت ۳ ماه از سال آبی جدید، تنها ۴۸ میلیمتر بارندگی در مناطق مختلف استان اردبیل به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش محمدی عصر چهارشنبه در جلسه مدیران شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی به مناسبت هفته حمل و نقل با همراهی خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: میانگین بارش استان در سال آبی گذشته ۲۶۹ میلیمتر بوده که این میزان بارش ۲۰ درصد نسبت به آمار بلند مدت کاهش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: بارش برفی که در ۲ ماه زمستان سال گذشته رخ داد، بخشی از کاستی‌ها را جبران کرد اما همچنان پدیده خشکسالی مناطق مختلف استان اردبیل را رنج می‌برد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: با گذشت سه ماه از فصل آبی سال‌جاری، میانگین بارش ۴۸ میلیمتر است که نسبت به بلند مدت ۳۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

محمدی به روند خشکسالی در مناطق مختلف کشور و حتی کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: این تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‌ها آورد آب رودخانه‌ها را به حداقل رسانده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در نقشه ۱۰ سال اخیر آثاری از خشکسالی را به عینه می‌توان مشاهده کرد به طوری که ۹۸ درصد مساحت استان اردبیل در حال حاضر درگیر خشکسالی با درجات خفیف و بسیار شدید هستند.

محمدی اضافه کرد: تنها ۲ درصد مساحت استان در این بخش وضعیت نرمالی دارند در حالی که در مصرف منابع آب باید دقت بیشتری انجام داد.

وی بیان کرد: مناطق شمالی استان اردبیل با بیشترین آثار خشکسالی روبه‌رو هستند به گونه‌ای که در شهرستان‌های اصلاندوز، پارس‌آباد، بیله‌سوار و حتی گرمی وضعیت خشکسالی شدیدتر است.

محمدی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در مناطق مرکزی و جنوبی استان اردبیل به نسبت شمال این استان وضعیت بهتری را شاهد هستیم ولی همچنان نگران توسعه و تعمیق خشکسالی در مناطق مختلف استان هستیم.

وی از افزایش دما تا ۱.۵ درجه در پاییز امسال خبر داد و تصریح کرد: در ۱۰ سال اخیر برآوردها نشان می‌دهد که ما با روند رو به رشد دمای هوا و تغییر اقلیم مواجه هستیم که اگر تدبیری مناسب نیندیشیم، گرفتاری‌ها بیشتر خواهد شد.

راه‌اندازی ایستگاه‌های اقلیم‌شناسی و باران‌سنجی

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل به نصب ۱۰ ایستگاه باران‌سنجی در سال گذشته در مناطق مختلف استان اشاره کرد و گفت: ایستگاه اقلیم‌شناسی اصلاندوز و سیستم هواشناسی جاده‌ای خودکار در جاده‌های مختلف استان به بهره‌برداری رسید به طوری که هم اکنون هواشناسی استان از ظرفیت ۸۱ ایستگاه باران‌سنجی و هواشناسی جاده‌ای استفاده می‌کند.

محمدی افزود: در استان اردبیل بیش از ۶۰ ایستگاه باران‌سنجی، چهار ایستگاه هواشناسی جاده‌ای تمام خودکار، ۲ ایستگاه هواشناسی فرودگاهی و رادار هواشناسی مجهزی را داریم که از طریق این سیستم‌های نوین اطلاعات کسب و رصد و پایش می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: سالانه ۱۵۰ هزار گزارش هواشناسی تولید و ۸۰۰ بولتن تهیه می‌کنیم که در حوزه فرودگاهی نیز سالانه ۹۶ بولتن هواشناسی را تهیه و ارائه می‌کنیم.

محمدی از صدور ۶۰ هشدار هواشناسی در طول سال خبر داد و اضافه کرد: برای ایمنی و سلامت پروازها و افزایش آگاهی کشاورزان نیز همکاری‌های نزدیک انجام می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل بیان کرد: امسال یک ایستگاه اقلیم‌شناسی، پنج ایستگاه باران‌سنجی و سه ایستگاه جاده‌ای نیز در استان اردبیل راه‌اندازی می‌شود تا ما بتوانیم از این سیستم‌ها به نحوه مطلوب استفاده کنیم.

کد خبر 5661784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha