۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۰۵

نویسنده کتب تاریخ شفاهی استان قزوین:

الگوسازی «حاج قاسم» با زبان هنر و ادبیات محقق می‌شود

الگوسازی «حاج قاسم» با زبان هنر و ادبیات محقق می‌شود

قزوین- نویسنده کتب تاریخ شفاهی قزوین گفت: باید بتوانیم با معرفی شخصیت‌ها، اسطوره‌ها و قهرمان‌های واقعی به مردم و نسل جوان الگوسازی کنیم و این کار جزء با زبان هنر و ادبیات محقق نمی شود.

محسن نجفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: زبان هنر بهترین زبان انتقال مفاهیم در جامعه است و مفاهیمی چون ایثار، شهادت، معرفی شخصیت‌ها، اسطوره‌ها و قهرمان‌ها باید از طریق زبان و ابزار هنر به نسل امروز و فردا معرفی و ثبت شود.

نویسنده کتب تاریخ شفاهی استان قزوین بیان کرد: به نظر می‌رسد در سطح کشور در حوزه هنر به قهرمانی چون حاج قاسم پرداخته شده است اما در سطح استانی این رویکرد بسیار ضعیف بوده است.

وی افزود: ما باید بتوانیم با معرفی شخصیت‌ها، اسطوره‌ها و قهرمان‌های واقعی به مردم و نسل جوان الگوسازی کنیم که این الگو سازی جز با زبان هنر و ادبیات محقق نمی‌شود رسانه و هنر می‌تواند در معرفی خوب، دقیق و با برنامه ریزی قبلی انسان‌های بزرگ بسیار اثرگذار باشد که در این بین ما هنوز در ابتدای راه هستیم در صورتی که لازم است تمام افراد، عوامل و دستگاه‌های اجرایی خارج از اسم و رسم و با یک همفکری منسجم به دنبال تولید آثاری اثر گذار باشند.

این فعال فرهنگی عنوان کرد: در شرایطی که جنگ روانی دشمن در راستای تحریف تاریخ و تاریخ سازی حرکت می‌کند لازم است ما طی اقدامی منسجم، دقیق و هدفمند اشخاصی نظیر حاج قاسم را که محور اصلی مقاومت هستند به مردم و نسل جوان معرفی کنیم.

وی ادامه داد: اگر ما نتوانیم قهرمانان واقعی خود را به خوبی به مردم معرفی کنیم و این اشخاص را در تاریخ افکار عمومی ثبت نکنیم دشمن این فضا را به دست خود می‌گیرد و هر طور که بخواهد اسطوره‌های ما را به نسل بعدی معرفی می‌کند.

نجفی تاکید کرد: عملکرد منسجم و دقیق ما می‌تواند در عرصه شناخت فرهنگ و انتقال آن به نسل نوجوان و جوان و همچنین ثبت دقیق وقایع تاریخی اثر گذار باشد.

وی تصریح کرد: اینکه بیش از ۲۵ میلیون جمعیت برای مراسم تشییع یک فرمانده نظامی حاضر می‌شوند نشان از آن است که این شخصیت بزرگ نه در دنیا بلکه در جهان بسیار اثر گذار بوده، حال با توجه به این شرایط ما می‌توانیم از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده کرده و اسطوره واقعی خود را به جهان، مردم و نسل‌های بعدی معرفی کنیم.

این نویسنده پیشنهاد کرد: برگزاری تئاتر خیابانی و صحنه‌ای جزو کارهایی است که به سادگی می‌تواند ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم را برای آحاد جامعه با کمترین هزینه و بیشترین بازدهی معرفی کند.

وی در پایان گفت: آنچه که در این میان بسیار مطرح است این است که ما باید بتوانیم از ابزارهای هنری و ادبی خود برای بیان حقایق تاریخی و معرفی اسطوره‌ها استفاده کنیم و دست جولان دشمن را در این عرصه کوتاه کنیم.

کد خبر 5672424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha