۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۵۱

در گفت و گو با مهر عنوان شد؛

چرخش ویروس «سنسیشیال» در استان/ پیک سویه جدید امیکرون مشخص نیست

چرخش ویروس «سنسیشیال» در  استان/ پیک سویه جدید امیکرون مشخص نیست

بیرجند-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به چرخش ویروس سنسیشیال در استان گفت: برای تشخیص سویه جدید امیکرون نیاز به کیت خاص است و زمان پیک این ویروس در خراسان جنوبی مشخص نیست.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کرونا برای اولین بار از جمهوری خلق چین نشأت گرفت که در نتیجه این بیماری میلیون‌ها نفر در دنیا جان خودشان را از دست دادند. اکنون پس از گذشت سه سال از شیوع این ویروس در جهان، موارد ابتلاء به کرونا در برخی کشورها رو به افزایش است و باعث نگرانی‌هایی درباره این ویروس شده است.

گفته می‌شود سویه جدید کرونا XBB و BQ.1 یکی از زیرسویه‌های امیکرون هستند که، توجه جهانی را به خود جلب کرده‌اند. زیرسویه‌های کرونا جدید XBB و BQ.1 که از زیرشاخه BA.2 ویروس کووید می‌آیند به تازگی در حال شیوع در ایران و سراسر جهان هستند.

طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت چنانچه زیرسویه‌های BQ.1 و XBB در ایران شناسایی شوند، به احتمال زیاد شاهد موج هشتم کرونا در کشور خواهیم بود. حالا که اول دی ماه ۱۴۰۱، سه مورد ابتلاء به زیر سویه جدید کرونا امیکرون در کشور مشاهده شد که از بین این سه مورد، دو نمونه مربوط به زیرسویه BQ1 و یک مورد مربوط به زیرسویه XBB بوده است.

نیاز به کیت خاص

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت گو با خبرنگار مهر در رابطه با شیوع سویه جدید ویروس کرونا گفت: برای تشخیص سویه جدید امیکرون نیاز به کیت خاصی است و زمان پیک این ویروس در خراسان جنوبی مشخص نیست.

مجید شایسته افزود: با توجه به اینکه موارد مثبت کرونا بسیار کم هست کیت‌های عموم که فقط مثبت نشان داده می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت افزایش موارد برای تشخیص سویه اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز افزایش خاصی در خراسان جنوبی نداریم، ادامه داد: در زمینه تشخیص اینکه پیک این سویه جدید از چه زمانی در خراسان جنوبی آغاز می‌شود، هیچ زمان و موردی فعلاً قابل تشخیص نیست.

به گفته شایسته، در مورد سویه جدید کووید -۱۹ اطلاعات دقیقی در دست نیست و با توجه به اطلاعات کشور ژاپن در یک روز موارد جدید بیماری حدود ۲۰۰ هزار و موارد فوتی ۴۰۰ نفر گزارش شده که قابل استناد برای کشور ما نخواهد بود.

تزریق دوز یادآور

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر تزریق دوز یادآور برای افرادی که شش ماه از آخرین تزریق واکسن آنان می‌گذرد، گفت: در مورد واکسن‌های کووید -۱۹ همان طور که قبلاً اشاره گردیده از ابتلاء به بیماری پیشگیری نمی‌کند ولی فرد با زدن واکسن به فاز حاد و کشنده کمتر خواهد رفت.

شایسته در مورد دوز چهارم هم افزود: در مورد دوز چهارم هم وزارت بهداشت در ماه‌های قبل توصیه به تلقیح واکسن برای افزایش سطح ایمنی افراد کرده بود و در شرایط کنونی هم تاکید شده است.

وی با بیان اینکه ۲۲۹ هزار نفر در خراسان جنوبی دوز سوم را تزریق کرده‌اند، خاطر نشان کرد: تمامی مراکز بهداشتی در خراسان جنوبی در شیفت کاری تلقیح واکسن را انجام می‌دهند و واکسن‌های موجود در استان سینوفارم، اسپایکوژن، برکت پلاس و نورا موجود است.

شایسته در پاسخ به وضعیت حاد بیماری تنفسی در کودکان ادامه داد: در حال حاضر ویروس در چرخش استان مربوط به ویروس سنسیشنال تنفسی می‌باشد.

به گفته وی این بیماری بیشتر کودکان را درگیر و طول مدت بیماری دو الی سه هفته می‌باشد و علائم بسیار شبیه کرونا دارد.

کد خبر 5676332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha