۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۶:۵۲

مهر گزارش می‌دهد؛

پایان خوش فجرسیزدهم اصفهان/«غریب»و«اتاقک گلی»شهروندان را راضی کرد

پایان خوش فجرسیزدهم اصفهان/«غریب»و«اتاقک گلی»شهروندان را راضی کرد

اصفهان- فیلم‌های جشنواره فجر امسال در اصفهان اکران شد و غریب و اتاقک گلی بیشترین میزان رضایت را از شهروندان کسب کرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان پس از گذشت ۷ شب اکران با ۲۱ فیلم شب گذشته به کار خود پایان داد. هرچند که این دوره از جشنواره با چیدمان فیلم‌های قوی در سینما سپاهان ویژه فعالان فرهنگ و هنر آغاز نشد اما با اکران فیلم‌های «غریب» و «اتاقک گلی» لبخند رضایت مخاطب را بدرقه راه خود کرد. غریب با روایتی از شهید بروجردی به کارگردانی محمد حسین لطیفی از آن دست فیلم‌هایی بود که از قصه و قهرمان برخوردار است و همین موضوع باعث شده تا علاوه بر جلب رضایت مردمی دریافت جایزه مقاومت را در اختتامیه جشنواره از آن خود کند.

فقدان قصه و قهرمان در سینمای ایران

فیلمنامه قوی و شخصیت‌پردازی شهید بروجردی و قصه مقابله با منافقان و کومله در فیلم غریب با صحنه‌هایی تأثیرگذار و بازی درخشان بابک حمیدی از مؤلفه‌های مهم این فیلم است. درست آن بخشی از مرتبط‌ترین تأثیرگذاری فیلم که مورد نقد بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر واقع شده شده است. به عبارتی یکی از بزرگترین معضل سینمای ایران که منتقدان بدان اتفاق نظر دارند فقدان قصه و قهرمان است.

مرتضی محمدی یکی از نویسندگان عرصه فیلم و سینمای است که در خصوص کیفیت برگزاری فیلم‌های جشنواره به خبرنگار مهر می‌گوید: هنر با ناخودآگاه انسان سروکار دارد و باید در جایگاهی قرار گیرد که با آگاهی دادن و دانش متفاوت باشد؛ به عبارتی فیلم آنگونه روایت شود که سیر داستانی و قصه در ضمیر ناخودآگاه انسان ثبت شود و خود بتواند با تحلیل کردن و برداشت از آن قصه به نتیجه‌گیری برسد. به همین خاطر است که قصه داشتن از پیام اخلاقی دادن، هیجان‌زده کردن هم مهم‌تر است.

«پرونده باز است» اثر ضعیف و بدون قصه

وی ادامه داد: تاکنون با توجه به تجربه دیرینه‌ای که در صنعت سینما و تلویزیون وجود دارد، قصه‌های مجید به عنوان شاخص قرار گرفته و این امر ضرورت داشتن قصه را می‌رساند. این در حالی است که آخرین اثر کیومرث پوراحمد با عنوان «پرونده باز است» و تنها اثری که می‌توانست نشانی از اصفهان را در جشنواره زنده کند، یک اثر ضعیف و بدون قصه بود و انتظار مخاطب از چنین کارگردانی برای این فیلم برآورده نشد و حتی در دریافت جوایز هم سربلند نشد.

حضور کارگردانان جوان امیدوارکننده بود

راضیه کازرونی از اهالی فرهنگ و رسانه است که با اشاره به فضای جشنواره و فیلم‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار مهر تصریح می‌کند: با وجودی که کیفیت فیلم‌ها مناسب نبود اما حضور کارگردانان جوان و به میدان آمدن آنها را باید ارج نهیم و از این فرصت برای حمایت و هدایت به سمت فیلمنامه‌های قوی با بررسی و نقد صحیح قدم برداشت.

وی معتقد است که هر چه نقد بیشتری در این فضا شکل گیرد می‌توان به قوی شدن فیلمنامه‌ها هم امیدوار شد و در این راستا حتی برای نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی کنند و در این سنین برای آنها دغدغه سینما و تأثیرگذاری بر فرهنگ مردم ایجاد کنند که حتی باید برای تربیت و سرمایه‌گذاری نسل جوان و متعهد مراکز فرهنگی و اداره ارشاد همکاری کند.

کازرونی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه این جشنواره می‌گوید: این یک اتفاق خوشایندی است که به این موارد توجه می‌کنند و البته باید باز هم اطلاع‌رسانی و تبیلغ در این زمینه‌ها افزایش یابد و همانطور که میدانید جوانان امروزی با جو فضای مجازی همراه می‌شود، از این رو باید جذابیت‌های بصری را از طریق فضای مجازی و جذب موضوعات و آسیب‌های اجتماعی جامعه آشنا کرد.

کد خبر 5708048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha