۲۹ مهر ۱۳۸۶، ۱۸:۳۰

سازمان ثبت اسناد با تکیه بر تجربه 80 ساله از مهمترین بخشهای نظام اداری ایران است

سازمان ثبت اسناد با تکیه بر تجربه 80 ساله از مهمترین بخشهای نظام اداری ایران است

رئیس سازمان ثبت اموال غیر منقول جمهوری آذربایجان در راس یک هیئت تخصصی برای مذاکره و بررسی راهکارهای همکاری دو جانبه با سازمان ثبت اسناد و املاک ایران با حسینعلی امیری معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر حسینعلی امیری در این دیدار با اشاره به اهمیت ویژه ارتباطات بین المللی ایران با کشورهای مسلمان همسایه و منطقه ، بر تحکیم هر چه بیشتر روابط دو کشور در زمینه های فرهنگی، دینی ، اجتماعی و اقتصادی که ارتباط زیادی هم با مسائل قضایی و حقوقی  پیدا می کند، تأکید کرد و گفت:  می توان امیدوار بود که همکاری موثری بین این دو نهاد در دو کشور صورت بگیرد.

وی با اشاره به پیشینه ثبت اسناد و املاک در ایران و قدمت حدود 80 ساله این سازمان افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک ایران با تکیه بر تجربه 80 ساله از مهمترین بخش های نظام اداری جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تجربه گرانبهای خود در این زمینه موفق شده بخشی از تنظیم اسناد رسمی که یک کار حاکمیتی است را در قالب دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق به بخش خصوصی واگذار کند و سازمان ثبت اسناد در این زمینه فقط وظیفه نظارتی را انجام می دهد.

امیری با بیان اینکه ثبت اسناد و املاک ایران به صورت یک نظام یکپارچه فعالیت می کند، افزود: تمامی مصادیق ثبت در ایران از قبیل ثبت شرکت ها، اموال منقول و غیر منقول، ثبت اختراعات، علائم تجاری و مالکیت معنوی در سازمان ثبت اسناد و املاک صورت می گیرد.

وی با تشریح وظایف بخش های مختلف این سازمان افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک ایران حدود 40 هزار نفر نیرو را در سراسر کشور در ادارات استانی و شهرستان ها و دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق اداره می کند.

معاون رئیس قوه قضائیه با اشاره به بحث ساماندهی اموال غیر منقول برای اشخاص در جمهوری آذربایجان و اهمیت آن در نظام حقوقی آن کشور به خصوص بعد از فروپاشی شوروی تصریح کرد: ثبت اموال غیر منقول و تثبیت مالکیت یکی از مهمترین زیر ساخت های توسعه پایدار محسوب می شود و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجارب موثر خود را در این زمینه در اختیار جمهوری آذربایجان قرار دهد. 

عارف قاراش اف، رئیس سازمان ثبت اموال غیر منقول جمهوری آذربایجان نیز ضمن تشکر از میهمان نوازی ایرانیان در این دیدار گفت: جمهوری آذربایجان به عنوان یک کشور در حال توسعه بسیار مشتاق همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف است که این همکاری ها هم اکنون نیز با فعالیت موثر شرکت های ایرانی در پروژه های بزرگ این کشور در جریان است و امیدوارم این دیدار زمینه حضور فعال ایران در بخش اسناد و املاک ما را نیز با توجه به تجربه گرانبهای این کشور دوست فراهم آورد.

وی گفت: در شوروی سابق مردم این کشور از یک مالکیت دولتی برخوردار بودند و تنها بر یکسری از خانه های کوچک مالکیت شخصی داشتند که این مسئله در دوران استقلال آذربایجان به سمت مالکیت مردم بر اموال و املاک خود حرکت کرد.

شایان ذکر است این هیئت 5 نفره آذری که رئیس سازمان ثبت اموال غیر منقول و روسای بخش های اطلاعات تحلیلی و مطالعات راهبردی،  مدیریت بر نقشه های کاداستر، حقوقی و امور بین الملل و تهیه نقشه و تنظیم مساحت اراضی اعضا آن را تشکیل می دهند. در طول سفر 4 روزه خود در تهران جلسات و مذاکرات مفصلی را با بخش های مختلف سازمان ثبت اسناد و املاک ایران در خصوص همکاری های دو جانبه برگزار می کند.

کد خبر 572358

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha