۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۴۶

در گفتگو با مهر بیان شد؛

آیا بیسکوئیت نیم خورده چرچیل مهمتر از بناهای تاریخی ماست؟+فیلم

آیا بیسکوئیت نیم خورده چرچیل مهمتر از بناهای تاریخی ماست؟+فیلم

یک موزه دار در واکنش به تخریب بافت و بناهای تاریخی گفت: آیا ارزش بیسکوئیت نیم خورده چرچیل که در خانه اش نگهداری می شود بیشتر از بناهای تاریخی ماست که این طور آنها را از بین می بریم؟

حسن مشکین فام موزه دار و بنیانگذار موزه هنرهای تجسمی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: کل یک بافت تاریخی چه خانه‌های تاریخی آن و چه خشت‌هایش یادگار پیشینیان ماست که در این مسیرها زندگی کرده‌اند و رفته و آمده‌اند. وقتی از یک بازارچه و حمام رد می‌شوی انگار گذر زمان را می‌بینی چون شما را به صد سال قبل می‌برد.

وی گفت: مسئله دیگر اهمیت دادن به سرمایه‌هایی است که غیر قابل برگشت و بازسازی هستند شما دیگر نمی‌توانید تخت جمشید را بسازید. خانه‌هایی در این بافت تاریخی داریم که هنرمندان برجسته ای در آن زندگی کرده‌اند و خودش می‌تواند موزه باشد.

این هنرمند عکاس درباره تخریب بافت تاریخی شیراز و اهمیت نگهداشتن بناهای تاریخی گفت: بناهای قدیمی هویت ما و پدران ماست که از بین می‌رود. چه یک خشت چه یک خانه. الان بیسکوئیت نیم خورده چرچیل در اتاقش نگهداری می‌شود آیا ارزش خانه‌های قدیمی ما کمتر از این است؟

این هنرمند هنرهای تجسمی بیان کرد: سقاخانه مشیر را با آن کاشی‌های زیبا از بین برده‌اند. انگار که اصلاً وجود نداشته است. هویت ما گم شده است. متأسفانه نسل فرهنگی ما در حال انقراض است.

وی ادامه داد: اگر خانه‌های تاریخی نگهداری شوند می‌توان آثار هنرمندان را در این خانه‌ها قرار داد و به نمایش گذاشت.

مشکین فام بیان کرد: هر تیر چوبی پوسیده بافت‌های تاریخی ارزشمند است. من هر روز که میبینم خانه‌های تاریخی خراب می‌شوند، احساس می‌کنم که هویتم از دست می‌رود. چون به جای آنها پاساژ ساخته می‌شود. در بافت‌های تاریخی هنرمندان زیادی نفس کشیده‌اند.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر اگر قرار است بنایی جابه جا شود آن را میلیمتری با دستگاه‌های پیشرفته جابه جا می‌کنند ولی ما آنها را از بین می بریم.

این موزه دار با بیان اینکه هنرمندان زیادی داریم که آثار هر کدام از آنها می‌تواند در خانه‌ای مرمت شده و به نمایش درآید و به موزه تبدیل شود گفت: همه جای بافت حتی یک خشت خام آن نیز ارزش دارد. آیا آجری که صد سال پیش ساخته شده با آجر الان تفاوتی ندارد.

کد خبر 5729605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha