۲۳ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۰۶

در شب بیست و یکم ماه رمضان؛

اشک ماتم در سوگ مولای متقیان/پژواک «الهی العفو» درگلستان فراگیرشد

اشک ماتم در سوگ مولای متقیان/پژواک «الهی العفو» درگلستان فراگیرشد

گرگان- مردم مومن و روزه دار گلستان در دومین شب از لیالی قدر با شب زنده داری، خواندن قرآن کریم و ذکر یا «رب یا رب» ضمن راز و نیاز با معبود خویش در سوگ مولایشان حضرت علی(ع) اشک ماتم ریختند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در دومین شب از لیالی قدر و شب بیست و یکم ماه رمضان، مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه گلستان، سراسر شور و هیجان و فریاد «الغوث الغوث خلصنا من النار یارب» و «الهی العفو» بود.

آحاد مردم خداجوی شهرها و روستاهای مختلف این استان از ساعات اولیه شب پس از اقامه نماز مغرب و عشا و صرف افطاری از هر کوچه و خیابان راهی مساجد و حسینیه‌ها شده تا با خواندن آیاتی از کلام الله مجید و ذکر «یا رب یا رب» با معبود خویش به راز و نیاز بنشینند.

سخنرانان در دومین شب قدر همچنین به ذکر فضائل امیرالمومنین (ع) اولین پیشوا و مقتدای شیعیان پرداخته و مداحان هم مصیبت و مظلومیت آن امام بزرگوار را بازگو کردند و مردم عزادار هم در رثای امام همام اشک ماتم ریختند و عزاداری کردند.

حضور کودکان و نوجوانان در کنار والدین خود در آئین‌های ویژه دومین شب قدر چشمگیر بود، آنها هم با گرفتن قرآن به سر گرفتن و خواندن دعای جوشن کبیر و ندای «الغوث الغوث»، صحنه‌های زیبایی از ارادت خود به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خلق کردند.

اشک ماتم در سوگ مولای متقیان/پژواک «الهی العفو» درگلستان فراگیرشد

تعدادی از خانواده‌های معظم شهدا و مؤمنان خداجو در گرگان با حضور در کنار مزار شهدای گلگون کفن به ویژه شهدای گمنام مدفون در تپه نور الشهدا، یادمان سایت استانداری، یادمان دانشگاه منابع طبیعی، شب بیست و یکم و دومین شب قدر ماه مبارک رمضان امسال را به امید شفاعت اولیا الله و شهدا احیا گرفتند.

غسل شب قدر، خواندن نماز این شب، خواندن دعای جوشن کبیر و به سر گرفتن قرآن و طلب مغفرت از بارگاه باری تعالی از جمله اعمالی به شمار می‌رود که در این زمان انجام می‌شود.

حضرت محمد (ص) درباره شب‌های قدر می‌فرمایند: «و جبرئیل (ع) در چنین شبی فرشتگان را به اطراف عالم گسیل داد تا آنان به هر ایستاده و نشسته و هر نمازگزار و ذکرگویی سلام کنند و با آنان دست دهند و دعای ایشان را آمین گویند تا سپیده صبح فرا رسد.»

امام موسی کاظم (ع) در ارتباط با این شب فرمود: «آن فرد که شب قدر غسل کند و تا سپیده صبح شب زنده داری نماید، گناهانش آمرزیده می‌شود.»

امام رضا (ع) می‌فرماید: «خداوند در شب قدر آنچه را که از این سال تا سال بعد پیش خواهد آمد، مقدّر می‌فرماید از زندگی یا مرگ، از خوب یا بد یا روزی. پس آنچه خداوند در این شب مقرر می‌کند، به حتم واقع خواهد شد.»

براساس روایات معتبر، قرآن کریم در یکی از شب‌های قدر ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ رمضان بر پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شد. شبی که امیر مؤمنان علی مرتضی (ع) و وصی پیامبر (ص) به دست شقی‌ترین آدم روی زمین یعنی عبدالرحمان ابن ملجم مرادی ضربت خوردند و در شب ۲۱ رمضان به فیض شهادت نائل آمدند، در این شب تقدیر زندگی یک سال آینده انسان رقم می‌خورد.

یکی از معانی «قدر» به معنای ضیق و تنگ است و در این شب قرآن با تمام قدر و منزلتش به وسیله فرشته صاحب قدر بر پیامبر (ص) نازل شد.

کد خبر 5752931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ایرانی IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      0 0
      شما ها لطفا برای جگر گوشه های مردم در مدارس تلف می شوند گربه کنید اگر شماها شیعه واقعی علی هستید را می گذارید بچه هایتان پرپر شود شماها گریه کنید به مردمی که زیر خط زندگی میکنند