۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۷

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

تشریح اقدامات صورت گرفته برای رفع تنش ۵ شهر خراسان جنوبی

تشریح اقدامات صورت گرفته برای رفع تنش ۵ شهر خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: اقدامات خوبی برای رفع تنش آبی در ۵ شهر استان برای تابستان پیش رو صورت گرفته است.

مهدی دوستی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اصطلاح تنش آبی زمانی بیان می‌شود که میزان مصرف آب با میزان تولید آب به یک اندازه باشد اما اصطلاح بحران زمانی حادث خواهد شد که میزان مصرف آب بیش از میزان تولید باشد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در خراسان جنوبی بحران آب نداریم اما متأسفانه پنج شهر استان در وضعیت تنش آبی قرار دارند، افزود: همچنین ۱۷ مجتمع آبرسانی روستایی استان نیز در وضعیت تنش آبی به سر می‌برند.

حفر ۸ حلقه چاه برای رفع تنش آبی در طبس

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: پنج شهر استان که دچار تنش آبی هستند شامل طبس، بیرجند، نهبندان، آرین شهر و قاین می‌شوند.

دوستی با بیان اینکه اقدامات خوبی طی دو ماه گذشته و همچنین در سال گذشته در استان برای رفع این تنش‌ها صورت گرفته است، یادآور شد: یک سری از اقدامات در چند ماه گذشته تشدید شد.

وی گفت: در شهر طبس که مهم‌ترین شهر استان در بحث تنش آبی بوده و جزو ۱۴۰ پروژه آبرسانی اضطراری کشور محسوب می‌شود تعداد ۸ حلقه چاه طی ۵ ماه گذشته حفر شده است.

وی یادآور شد: از این تعداد ۵ حلقه چاه وارد مدار شده و دو حلقه نیز تا ۱۰ روز آینده وارد مدار خواهد شد تا ظرفیت کسری آبی که از سد نهرین تأمین می شده جبران شود.

ساخت مخزن برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی آب در بیرجند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: متأسفانه امسال به دلیل کاهش بارندگی ظرفیت سد نهرین را از دست داده‌ایم این درحالی بوده که به طور میانگین ۷۰ لیتر بر ثانیه از سد آب برداشت می شده ولی برای اینکه سد بتواند به اندازه کافی آبگیری و ظرفیت آن جبران شود اتکای خود را بر منابعی که تازه احداث شده گذاشته‌ایم.

دوستی با اشاره به اینکه تنش آبی در شهر بیرجند به جهت گستردگی جمعیت برای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت این شهر ایجاد مشکل می‌کند، تصریح کرد: ساخت مخزن برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی مهم‌ترین اقدام برای رفع تنش آبی در بیرجند است.

وی ادامه داد: همچنین حفر یک حلقه چاه و مهندسی مجدد یک چاه جایگزین توانستیم ظرفیت مازاد قابل توجهی بدست آوریم تا بتواند در رفع تنش آبی بیرجند مؤثر باشد.

رفع تنش آبی در آرین شهر نیازمند اجرای طرح کلان و میان مدت است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: برای اینکه ظرفیت جبران را بدست آوریم نیاز بوده تا هر سال این اقدامات استمرار یابد و حفر یک حلقه چاه وجود داشته باشد.

دوستی با بیان اینکه شهر آرین شهر یک شهر تک منبع است، اضافه کرد: به دلیل خشک شدن چاه‌های آب روستاهای اطراف این شهر مجبور به استفاده از ظرفیت آب این شهر برای تأمین آب روستاهای اطراف هستیم که برای رفع مشکل تنش در این منطقه نیاز به اجرای طرح کلان و میان مدت است.

وی با اشاره به اینکه در بحث تنش آبی نهبندان اقدامات خوبی انجام شده است، تصریح کرد: حفر و تجهیز یک حلقه چاه انجام شده که ۲۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تولید آب این شهر اضافه کرده و همچنین مهندسی مجددی بر روی چاه‌های آن انجام شده که ظرفیت استحصال را افزایش داده است.

شناسایی ۸۱ فقره انشعاب آب غیر مجاز در استان طی امسال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از حفر دو حلقه چاه و در مدار بهره برداری قرار گرفتن آنها در قاین خبر داد و افزود: این اقدامات در راستای رفع تنش آبی این شهر صورت گرفته است.

دوستی با اشاره به بحث تنش آبی در ۱۷ مجتمع آب روستایی استان بیان داشت: دلیل این تنش در بسیاری از مجتمع‌ها به سبب مصارف غیرمجاز بوده که اتفاق می‌افتد و شناسایی آنها به دلیل خاکی بودن معابر و همچنین مسافت زیاد باغات سخت است.

وی ادامه داد: اما با این وجود اکیپ‌هایی در این راستا فعال شده تا به رصد و پایش مناطق روستایی بپردازند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه در دو ماه گذشته ۸۱ انشعاب غیرمجاز شناسایی شده است، یادآور شد: در برخی از روستاهایی که با تنش آبی مواجه بودند با شناسایی تنها ۷ فقره انشعاب غیرمجاز رفع تنش شده است.

کد خبر 5810156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha