۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۰۱

در میزگرد مقررات فقهی ساختمان مطرح شد

کافیست دولت، مسئولین اجرایی و تقنینی برای حل مشکل مسکن اراده کنند

کافیست دولت، مسئولین اجرایی و تقنینی برای حل مشکل مسکن اراده کنند

به گفته عزت زمانی کافیست دولت اسلامی، رئیس جمهور و وزیر مسکن و دیگر مسئولین اجرایی و تقنینی اراده کنند که مشکل مسکن حل شود. البته سخت است و فرآیندهایی دارد اما در کوتاه‌مدت قابل حل است.

به گزارش خبرگزاری مهر موضوع مسکن و قواعد فقهی ساختمان موضوعی مهم است که خبرگزاری مهر در این خصوص میزگردی با عنوان مقررات فقهی ساختمان و با حضور دو نفر از صاحب نظران این حوزه برگزار کرد.

حجت الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در نشست تخصصی مقررات فقهی ساختمان، با قدردانی از خبرگزاری مهر برای برگزاری این نشست که در خصوص مسکن جوانان است؛ گفت: سلامت اجتماعی و فرهنگی و روانی بحث بسیار مهمی است که یکی از مهمترین بسترهای تحقق آن بلکه بستر اصلی محل سکونت است.

وی ادامه داد: در سال ۷۴ مجله تخصصی فولاد بر اساس تحقیقاتی اعلام کرد که خانه‌های کوچک و تاریک سبب افسردگی می‌شود از این جهت خانه باید وسیع باشد. مردی نزد پیامبر رفت که خانه کوچک دارم پیامبر فرمود برو نزد خدا و فریاد بزن با آرزو کن که خدا خانه وسیعی را روزی تو کند.

به گفته این کارشناس مذهبی به طور کلی حفظ حریم‌ها و رشد فکری افراد همچنین مالک یا مستأجر بودن و حجم جمعیت شهرها نقش مهمی بر روان افراد دارد و دولت می‌تواند این مسئله را برطرف سازد اینها را گفتم تا بدانیم حتی به قول کارشناسان غربی و یافته‌های آنها هم پرداختن به این مسئله مهم و حیاتی است. ارزش اصلی البته آیات و روایات و راهنمایی و دستورات اولیا الهی و کارشناسان واقعی هستند که برای همه حوزه‌های زندگی ما تعریف و مدل دارند.

پیامبر اکرم فرمودند از خوشبختی و سعادت مرد مسلمان داشتن مسکن وسیع است و امیرالمومنین برکت و شرافت خانه را در وسعت آن می‌دانند به طور کلی از جمله آثار خانه وسیع به موارد زیر می‌توان به ۵ دستاورد مهم اشاره کرد.

به گفته عزت زمانی تقویت ارتباطات اجتماعی از صله رحم مجالس جمعی جشن‌ها در خانه وسیع قابل تحقق است، آزادی و تربیت فرزندان در یک محیط امن و مستقل و قابل برنامه ریزی تحقق می‌یابد که در حیاط بزرگ و خانه وسیع محقق می‌شود، سلامت روانی و آرامش و آسایش به دلایل مختلف و قابل بحث در آیات و روایات به خانه وسیع برمیگردد، حفظ حریم‌های میان افراد و خانه شامل همسران پدر و مادر و نوامیس در خانه‌های کوچک و بدون حریم بی معناست و سلامت جسمی به سبب نیاز به حرکت به نور هوای آزاد این دستاوردها محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: وجود نور و گردش هوا در تمام ساعات شبانه روز در خانه‌های وسیع و ویلایی ممکن است مشکلات فکری بیماری تنفسی اختلالات ارتباطی و اجتماعی در کودکان طبق تحقیقات از اثرات خانه‌های تنگ و تاریک است شش اختلافات و مردم آزاری‌ها در نسبت با همسایه‌ها و غیره در محیط‌های کوچک به حداکثر می‌رسد و ده‌ها دلیل و نکته قابل ذکر وجود دارد امید داریم با مقایسه کارشناسی و توجه ویژه مدیران و برنامه ریزان این امر به موفقیت برسد امروز تحقیقات جوانان این کشور در دانشگاه‌ها مبتنی بر مبانی فقهی و اسلامی وجود دارد و قابل بهره برداری است و اراده این کار شکل می‌گیرد.

به گفته عزت زمانی انقلاب اسلامی، نهضت مردمی است که برای تحقق اسلام ناب و برپایی حکومتی مبتنی بر جامعیت اسلام و پاسخ به همه نیازها در مقابله با اندیشه شرق و غرب شکل گرفت. قران و مکتب اهل بیت علیهم السلام این جامعیت را فریاد زده است و در روزگار ما خمینی کبیر (ره) پرچم ستیز با طاغوت در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را سر دست گرفته و حکومت اسلامی را پایه گذاری نمود.

این کارشناسی مذهبی گفت: آنچه امروز براساس این اندیشه به عنوان یک نمونه به آن می‌پردازیم مساله مسکن است. مسأله‌ای که گره آن به دست دولت اسلامی قابل حل است اما نشده است. چرا؟

کافیست دولت، مسئولین اجرایی و تقنینی برای حل مشکل مسکن اراده کنند

وی ادامه داد: این نمونه را ببینید؛ در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ یعنی کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب و کمتر از ۱۰ روز از همه پرسی جمهوری اسلامی، امام امت، پیامی را خطاب به ملت صادر می‌کند که موضوع آن حل مشکل مسکن محرومین است. دستوری که از مبنا تا بنا و روش به این موضوع پرداخته است.

در بین این همه مسئله چرا این موضوع با این شدت و اهمیت از طرف امام مطرح می‌شود؟ محورهای این نامه را که با عنوان نامه افتتاح حساب ۱۰۰ امام جهت ساخت خانه محرومان معروف است را ببینید که در مبانی راهبرد و سازوکارها حرف دارد.

عزت زمانی گفت: در حوزه مبانی در این نامه آمده است؛ مصیبت رژیم سابق در ایجاد مشکل اجتماعی و بی سرپناه بودن ملت، اسارت مردم در دست بانک‌ها سود جویان و غارتگران، زندگی خفت بار مستضعفان در بیغوله‌ها و خرابه‌ها، بقای این میراث شرم برای ملت ایران بعد از انقلاب، عدم تحمل ظلم و تبعیض توسط نظام اسلامی، داشتن مسکن حداقل حقوق هر فرد و در نهایت بسیج نیروی ایمان جامعه در راه تعاون اسلامی و مبارزه با محرومیت.

به گفته معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه راهبردها نیز آمده است؛ حل مشکل زمین، استفاده عموم و مردم از موهبت الهی زمین، همه باید خانه داشته باشند، چاره اندیشی دولت اسلامی برای این مهم و در نهایت همکاری و مشارکت همه مردم در این امر.

این کارشناس مذهبی گفت: در حوزه راهکار و ساز و کار نیز در این نامه آمده است؛ ایجاد حساب ۱۰۰ امام در همه شعب بانک ملی، واریز پول به این حساب توسط همه مردم که توانایی دارند، توجه به حل این مشکل در هر محل محل محوری، تشکیل شورای از افراد مورد اعتماد و صالح شامل مهندس و کارشناسان شهرسازی به علاوه یک روحانی به علاوه نماینده دولت (تخصص و تعهد با محوریت امام)، ساخت خانه برای محرومان با صرفه جویی و دقت کامل، ساخت و تأمین مصالح و نیروی کار با همکاری مردم و مسئولین، اخذ تصمیمات لازم توسط دولت برای تأمین زیرساخت‌های آب و برق حمل و نقل و نیازهای عمومی و…، مشارکت بنیاد مستضعفان در تأمین زمین به خصوص از اموالی که از خاندان غارتگر پهلوی و اطرافیان مصادره شده و واگذاری به مردم، تهیه طرح بلند مدت توسط دولت، تحویل زمین رایگان به مردم، دعوت به مشارکت افرادی که زمین‌های وسیع دارند، فعال سازی جدی نیروی کار و کارگران در موضوع و در نهایت ایجاد و تقویت شبکه تولید و توزیع مصالح.

به گفته عزت زمانی امام اینگونه همه مسائل را می بیند و مبتنی بر فقه اسلامی و آیات و روایات همه را دعوت به یک نهضت می‌کند. در همان دوران یک انقلاب در مسئله مسکن و ملکیت آن اتفاق افتاد و پس از آن هم قوانین و ساختارهایی برای حل هر چه بهتر این مشکل شکل گرفت مثل قانون مترقی احیای موات که متأسفانه مسکوت مانده و تأسیس بنیاد مسکن و....

کافیست دولت، مسئولین اجرایی و تقنینی برای حل مشکل مسکن اراده کنند

به میزان اتصال و ارتباط به دستگاه تولید فکر اسلام ناب و فقاهت اسلامی توان برای مشکلات راه حل پیدا کرد و به میزان فاصله گرفتن از آن و افتادن در دام تفکرات لیبرال‌ها و کارشناسان پرورش یافته دستگاه فکری غرب، معضلات باقی می‌ماند کما اینکه دلیل اصلی عقب ماندگی در موضوعات مختلف از جمله مسکن همین موضوع است.

کافیست دولت اسلامی رئیس جمهور محترم و وزیر مسکن جناب آقای بذرپاش و دیگر مسئولین اجرایی و تقنینی اراده کنند که این مسئله را حل کنند؛ سخت است و فرآیندهایی دارد اما در کوتاه‌مدت قابل حل است. همین امروز دولت بدون بار مالی جدید مشکل ۵۵۰ هزار زوج جوان که هر سال ازدواج می‌کنند را می‌تواند تحمل کند. از زمانی که این دستور متعالی و عدالت‌محور مبتنی بر اسلام و انقلاب را کنار گذاشتیم مثل امروز شاهد وضعیتی هستیم که قریب به ۱۰ میلیون خانواده مستأجر داریم و رسانه‌های دشمن، دولت را در همین مسئله تخریب می‌کنند.

واگذاری زمین اصلاح قوانین و حذف مالیات‌های ساخت و ساز و آموزش و گفتگوی تخصصی با متخصصین از کارشناسان و معماران پیشنهاد واضح این روزهای حوزه علمیه به دولت است.

کد خبر 5818498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha