۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۳

حداد عادل مطرح کرد؛

آشنایی نسل جوان با انقلاب به واسطه هنر آسان‌تر است

آشنایی نسل جوان با انقلاب به واسطه هنر آسان‌تر است

مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: نسل جوان که شاهد انقلاب نبوده اند، آشنایی‌شان با انقلاب به واسطه هنر آسان‌تر صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست و دیدار صمیمانه دکتر غلامعلی حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با سردار عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری نژاد دبیر بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد.

حداد عادل در این نشست گفت: دو دسته انقلاب داریم. دسته اول انقلاب‌هایی هستند که بعد از پیروزی به تدریج از حرکت و حرارت آن‌ها کاسته می‌شود و پس از چند سال به یک واقعه‌ی تاریخی مبدل می‌شوند. دسته دوم انقلاب‌هایی هستند که شروع یک حرکت بالنده محسوب هستند و هرچه زمان می‌گذرد جدی تر می‌شوند.

وی ادامه داد: در کشور خودمان انقلاب مشروطه از نوع اول و انقلاب اسلامی از نوع دوم است. برای اینکه این حرکت فزاینده رو به رشد مستمر، تسریع و تصحیح شود باید از هنر مدد گرفت. نسل جوان که شاهد انقلاب نبوده‌اند، آشنایی شأن با واقعیت انقلاب به واسطه هنر آسان‌تر و زودتر صورت می‌گیرد و این یک مدخل و دروازه‌ای برای ورود آن‌ها به سایر ابعاد انقلاب می‌باشد، به خصوص نسل جوان با خصوصیات روحی و احوالات قلبی که دارد، دل و جانش برای تأثیرپذیری از هنر آماده‌تر است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری افزود: شعر و ادبیات، فاخرترین و در دسترس ترین هنر است، هیچ ماده و مصالحی خارج از وجود انسان نمی‌خواهد و بی واسطه به دیگران منتقل می‌شود. به قول فرخی سیستانی: «با حله تنیده ز دل بافته ز جان» یعنی از دل و جان خود انسان بافته می‌شود و بر دل و جان انسان می‌نشیند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: مشاهده انقلاب در آئینه شعر و معرفی آن توسط شعر یک وظیفه و ضرورت است. برگزاری کنگره‌های سالانه برای انتخاب بهترین‌ها در واقع یکی از فوایدش انتقال حقیقت انقلاب به نسل‌های آینده است و با حوادثی که مرتباً پدید می‌آید تاریخ انقلاب قطور تر شده و فصل‌های تازه ای به آن افزوده می‌شود. به قول شاعر که می‌گوید: «در باغ شهادت باز باز است».

وی در پایان افزود: این سرمایه‌های انقلاب، مثل گوهرهایی هستند که جواهر سازها باید تراش دهند و روی رکاب انگشتر سوار کنند. این دقیقاً کاری است که هنرمندان انجام می‌دهند؛ یک عده در سینما، یک عده در تئاتر، از همه گسترده‌تر و عمیق‌تر در فرهنگ ما هنر شعر است، که الحمدلله بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سال‌های اخیر در برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت موفق بوده است.

کد خبر 5820572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha