به گزارش خبرنگار مهر، دستاندرکاران تشکیلات «شهر سرود» از مجموعههای وابسته به مرکز آوای انقلاب اسلامی طی یک نشست رسانهای که در محل خبرگزاری مهر برگزار شد، ضمن معرفی رسمی مدیر جدید این مجموعه موسیقایی جزئیات و اهداف پیش روی این پروژه موسیقایی را تشریح کردند.
در این نشست احسان خداپرست قائم مقام مرکز موسیقی و آوای انقلاب اسلامی، امین صافیزاده مدیر تشکیلات «شهر سرود» و احمد ناصری پور مسئول «لیگ سرود» به صورت جداگانه ضمن ارائه جزئیات و اهداف راهاندازی «شهر سرود» به معرفی برنامههای آینده این تشکیلات پرداختند.
توجه رهبری به سرود را قلباً باور داشته باشیم
امین صافیزاده مدیر «شهر سرود» در ابتدا ضمن ارائه جزئیاتی از اهداف راهاندازی این تشکیلات گفت: من بر این باورم توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه سرود موضوعی است که باید آن را قلباً باور داشته باشیم. اینکه سرود یک ژانر موسیقایی است که در حوزههایی غیر از سرگرمی هم میتواند مورد توجه قرار گیرد. سرود ژانری از موسیقی است که محتوا در آن مهم است. یعنی ژانری هدفمند است که لزوماً هم سرگرمی نیست و در این سالها نیز دوباره در جایگاهی قرار گرفته که توانسته محل بحث و تبادل نظر بسیاری از کارشناسان و هنرمندان حوزه موسیقی باشد. این توجه البته در مقاطعی به قدری به مرز زیاد شدن رفت، که حتی موجب انحطاط و نوآوریهای غیرموثری هم شد؛ شرایطی که فعلاً مایل نیستم درباره آن حرف بزنم.
وی افزود: تشکیلات «شهر سرود» با وجود اتفاقاتی که در این چند سال برای سرود افتاده، تلاش میکند فارغ از ماجرای تولید و تهیه آثار این حوزه، به خانواده سرود خدمات ارائه دهد. ما این بار نیامدیم که صرفاً دست به تولید قطعات موسیقایی در قالب سرود و یا نماهنگ بزنیم. ما آمدهایم که در خدمت جامعه سرودی کشور باشیم و در این حوزه ارائه دهنده خدماتی باشیم که میتواند در حوزه هویت بصری و تأمین محتوا برای هنرمندان و گروههای فعال این حوزه شرایط بهتری را فراهم سازد. بنای ما در تشکیلات «شهر سرود» خدمت به سرود است، نه استفاده موردی از سرود. بله این امکان دارد که ما تولیدی را در جریان شهر سرود داشته باشیم اما این تولیدات هم، تولیدات خدمتی است. در همین راستا یکی از پروژههایی که در دست داریم، پروژه «نسل عاشورایی ۲» به میزبانی حسینیه اعظم زنجان است که دو هدف مهم هم در پروژه قبلی و هم در پروژه فعلی دنبال میکند. اول تمرکززدایی از تهران و دوم استفاده از ظرفیتهای استانی گروههای سرود برای تولیدات عاشورایی از استانهای اردبیل، گیلان، زنجان، کردستان و آذربایجان شرقی است که مطمئن هستم دربرگیرنده اتفاقات ارزشمندی است.
مدیر تشکیلات «شهر سرود» ادامه داد: آنچه اشاره کردم، ابتدای راه ما در تشکیلات «شهر سرود» است. ما در همین مسیر پروژه «لیگ سرود» را داریم. ما این بار نیامدیم که صرفاً دست به تولید قطعات موسیقایی در قالب سرود و یا نماهنگ بزنیم. ما آمدهایم که در خدمت جامعه سرودی کشور باشیم و در این حوزه ارائه دهنده خدماتی باشیم که میتواند در حوزه هویت بصری و تأمین محتوا برای هنرمندان و گروههای فعال این حوزه شرایط بهتری را فراهم سازد تمامی گروههای سرود مستقر در این فرآیند خدمات حمایتی خود را ارائه دهیم. ما در این راستا ورک شاپهای استانهایی را هم داریم که به شدت در استانها وجود و ضرورت آن احساس میشود. به همین جهت به منظور استفاده هنرمندان علاقه مند سرود از استادان این حوزه و همچنین ارتقای سطح موسیقایی آنها قرار است برنامهریزیهایی برای برگزاری ورک شاپهای تخصصی داشته باشیم که به زودی جزئیات آن منتشر میشود.
صافیزاده: ما نیامدیم که صرفاً دست به تولید قطعات موسیقایی در قالب سرود و یا نماهنگ بزنیم. ما آمدهایم که در خدمت جامعه سرودی کشور باشیم و در این حوزه ارائهدهنده خدماتی باشیم که میتواند در حوزه هویت بصری و تأمین محتوا برای هنرمندان و گروههای فعال این حوزه شرایط بهتری را فراهم سازد صافی زاده با اشاره به اینکه برنامه مفصلی برای ارتقای فعالیتهای کیفی تشکیلات «شهر سرود» وجود دارد، گفت: ما برنامههای بسیار زیادی را برای «شهر سرود» در نظر گرفتهایم. ولی چون اغلب این طرحها فعلاً در مرحله پیشنویس قرار دارد هنوز نمیتوانم به صورت دقیق درباره آن اطلاعاتی را اعلام کنم. چون طبیعتاً مایلم آنچه انجام میپذیرد به صورت صد در صدی باشد که بتوانم در مورد تعهدی که برایم میماند مسئولیتپذیر باشم.
وی درباره آغاز رسمی فعالیتهای تشکیلات «شهر سرود» گفت: برنامهریزی ما به صورتی بود که بتوانیم همزمان با عید سعید غدیر خم کارها را آغاز کنیم، ولی پروژه «هماهنگ» که اکنون به عنوان یکی از پروژههای مهم مرکز موسیقی «مأوا» پیش روی مخاطبان قرار گرفته، به شکلی است که تمامی مجموعه ما درگیر آن است.
البته میتوان گفت همین برنامه «هماهنگ» زیرمجموعه فعالیتهای تشکیلات «شهر سرود» است. به همین جهت تمرکز روی برنامه هماهنگ باعث شد که ما برای شروع کارهای دیگر «شهر سرود» دست نگه داریم که بعد از اختتامیه برنامه هماهنگ بتوانیم با فراغ بال به فعالیتهای مدنظرمان ادامه دهیم. اما من فکر میکنم به یاری خداوند ما فصل تازه فعالیتهای «شهر سرود» را از محرم امسال آغاز خواهیم کرد.
تلاش برای جهانی شدن بر اساس فرهنگ ایرانی – اسلامی
مدیر تشکیلات «شهر سرود» در بخش دیگری از صحبتهای خود پیرامون موضوع موازیکاری نهادهای مرتبط با سرود در سالهای اخیر اظهار کرد: دغدغهها درباره موازیکاری بسیار درست است. شما مطمئن باشید این دغدغه، دغدغه ما هم هست که ما سعی میکنیم به کمترین حالت ممکن برسد. ما از زمانی که آماده کار عملیاتی در این حوزه شدیم، به محض اینکه دیدیم در بعضی نقاط با دیگر پروژههای سرود مرکز موسیقی ماوا ممکن است موازیکاریهایی صورت پذیرد، دست نگه داشتیم تا تمام شبهات ما در این زمینه مرتفع شود. ما بر این باوریم همه کارها باید مکمل هم باشند تا سرود هم حال خوبی داشته باشد. این فرآیندی است که باید به سمت جهانی شدن بر اساس فرهنگ ایرانی – اسلامی هدایت شود تا همه بتوانند از سرود لذت ببرند.
صافیزاده درباره تعامل مرکز آوای انقلاب اسلامی با شهرداریها و آموزش و پرورش برای معرفی مؤثر تشکیلات «شهر سرود» به مردم و دانش آموزان در اماکن عمومی توضیح داد: یکی از مهمترین برنامههای ما استفاده بهینه از ظرفیت بسیار ارزشمند سرود در مدارس است که این موضوع جزو پروژههای مهم تشکیلات «شهر سرود» است که فعلاً در حد تئوری و برنامهریزی و طراحی است اما تلاش داریم طی ماههای پیش رو با سرعت بیشتر نسبت به ارائه جزئیات و عملیاتی کردن ایدهها گامهای مهمی را برداریم. این شرایط جزئیات زیادی دارد که باید با دقت بیشتری هم هدایت شود. در این راه حوزه آموزش و پرورش هم با محدودیتهایی روبهروست که میبایست با تأیید مراجع تصمیمگیری این حوزه به مرحله اجرا برسد. همه اینها مستلزم تعامل بیشتری است که بتوانیم در سه حوزه «سرگرمی»، «ارتقای کیفی» و «سرود همگانی مدارس» به رویکردهایی دست پیدا کنیم. شرایطی که درباره جزئیات آن بیشتر حرف میزنیم. در رابطه با موضوع شهرداری هم ما آماده هرگونه مذاکره و کار عملیاتی برای برگزاری برنامههای مختلف هستیم که بتوانیم در رویدادهای ملی و مذهبی بهترین اجراها را با بهترین کیفیت ارائه دهیم.
وی افزود: یکی دیگری از موضوعات مهمی که در تشکیلات «شهر سرود» روی اجرای آن تاکید داریم، توجه به گروههای سرود بزرگسال است. ما در این چارچوب گروههای بسیار توانمند و خوبی داریم که میتوانند اتفاقات بزرگی را برای سرود رقم بزنند. شرایطی که متأسفانه در این سالها از این ظرفیت مغفول ماندیم و تشکیلات شهر سرود میتواند نقطه شروع خوبی برای ورود دوباره به این حوزه باشد. ما وظیفه داریم که به سراغ بزرگان این بخش رفته و از آنها برای تولید آثار دعوت کنیم. از سوی دیگر توجه به ظرفیت دانشگاهی حوزه موسیقی کشور برای ارتقای سطح کیفی سرود در مجموعه ماوا یکی دیگر از موضوعاتی است که به طور حتم پیگیر آن خواهیم بود. چارچوبی که بسیار علاقهمندم در پایان سال جاری پس از عملیاتی شدن هرکدام از موضوعاتی که دربارهاش حرف زدم، با ادعا گزارش کاری ارائه دهم.
راهاندازی «لیگ سرود» فرآیندی برای آغاز حرفهای سازی واقعی است
احمد ناصری پور از اعضای شورای سیاستگزاری تشکیلات «شهر سرود» و مسئول «لیگ سرود» مرکز موسیقی ماوا هم در این نشست خبری بیان کرد: ابتدا لازم است در آغاز صحبتهایم تشکر ویژهای از همه رفقای خودم در پروژه لیگ سرود داشته باشم که با نهایت تلاش شبانه روزی که داشتند، توانستند این پروژه را به سومین دوره خود برسانند. به هر حال در نگاه اولی که ما به لیگ سرود داریم، این است که اجتماع گروههای سرود را به صورت حرفهای و رقابتی داشته باشیم. ما برای بحث سرود کشور هیچ زمان نگاه مدونی برای «حرفهای سازی» نداشتیم. اما قرار است چنین فرآیندی در لیگ سرود اجرا شود.
وی افزود: چنین فرآیندی طبیعتاً به انتشار مؤثر آثار تولید شده نیز کمک کرده و باعث میشود تا در نگاه اولیه گروهها در ابتدا با یکدیگر رقابت داشته باشند زیرا با سرعت غیرمنطقی نمیتوانیم سطح کیفی سرود کشور را ارتقا دهیم. اما این نگاه رقابتی باعث میشود تا گروهها با پرهیز از ماجرای پلی بک کمی منسجمتر فکر کنند. در مساله بعدی هم ما مشارکت گروهها را داریم. به هر حال در سراسر کشور گروههای سرودی وجود دارند که شاید دسترسی چندانی به متولی اصلی حوزه سرود که به اعتقاد من مرکز موسیقی مأوا است، نداشته باشند. ما برای این موضوع هم برنامههای مشارکتی داریم و قرار است از گروههایی که هم در سطح فنی و هم توان مالی از درجه پایینی برخوردار هستند، خدماتی را ارائه دهیم.
صنعتی سازی در سرود؛ شدن یا نشدن مساله این است؟
مسئول «لیگ سرود» مرکز آوای انقلاب اسلامی با اشاره به دیگر جزئیات این پروژه موسیقایی در قالب تشکیلات «شهر سرود» گفت: تمام تلاش بنده و همکارانم این است که بتوانیم هم در حوزه توسعه برندینگ سرود مطابق با اصول فنی و موسیقایی این گونه موسیقایی و هم در نحوه برگزاری لیگ سرود با برنامهریزی اصولی کارها را انجام دهیم. ما در حوزه لیگ سرود یک رقابت اصلی داریم و در کنار آن رقابتی در قالب «جام ناصریپور: تمام تلاش بنده و همکارانم این است که بتوانیم هم در حوزه توسعه برندینگ سرود مطابق با اصول فنی و موسیقایی این گونه موسیقایی و هم در نحوه برگزاری لیگ سرود با برنامهریزی اصولی کارها را انجام دهیم حذفی» داریم که فعلاً درباره جام حذفی اطلاعاتی نمیدهم. در بخش رقابت اصلی هم ما تلاش کردیم تا با دعوت از آهنگسازان حرفهای، کارگردانان معتبر و مربیان سرود مجرب فضای جدی و دارای کیفیتی را برای رقابت گروهها فراهم سازیم که میتواند دربرگیرنده اتفاقات خوبی باشد، این در حالی است که تقویت گروههای سطح پایینتر برای بهتر دیده شدن و حضور در ردههای بالاتر بخش دیگری از اهداف ما در این دوره را تشکیل میدهد. نکته دیگری که در لیگ سرود روی آن تمرکز داریم، شناسایی ظرفیتهای سرود در سراسر کشور است که برای این بعداً توضیح خواهم داد که قرار است چه کارهای را انجام دهیم. اما به طور حتم دربرگیرنده اتفاقات مهم و جالب توجهی است که میتواند در کشف و معرفی استعدادهای این حوزه نقش قابل توجهی را ایفا کند.
ناصریپور درباره دیگر جزئیات فصل جدید «لیگ سرود» خاطر نشان کرد: رقابت اصلی لیگ سرود امسال در هشت مرحله برگزار میشود که ما سعی میکنیم در بهمن ماه امسال مراسم اختتامیه را برگزار کنیم. ضمن اینکه استفاده از ظرفیتهای نوپا در عرصه تولیدات موسیقی و همچنین استفاده از شاعران و ترانه سرایان جدید در کنار حضور گروههایی که در دورههای قبلی نبودند از ویژگیهای مهم این دوره از رقابتهای لیگ سرود است که در کنار ماجرای «جام حذفی» میتواند دربرگیرنده اتفاقات مؤثری در حوزه سرود باشد. شما مطمئن باشید فعالیتهایی که در تشکیلات سرود انجام میپذیرد، برای اقناع نگاه حاکمیت نیست. همه ما دنبال رشد سرود هستیم که از روی اجبار و ابلاغ کار نمیکند. آنچه انجام میشود، یک نگاه قلبی است که به دنبال صنعتی سازی سرود است.
راهاندازی تشکیلات «شهر سرود» گامی برای مدیریت یکپارچه است
احسان خداپرست قائم مرکز موسیقی و آوای انقلاب اسلامی هم این نشست خبری ضمن ارائه جزئیاتی درباره انگیزههای تأسیس تشکیلات «شهر سرود» و انتقاداتی که درباره موازی کاریهای متعدد پیرامون موضوع سرود در مرکز موسیقی ماوا و سایر مجموعههای دیگر مطرح میشود، توضیح داد: اساساً فلسفه ذاتی راه اندازی تشکیلات شهر سرود مدیریت یکپارچه این گونه موسیقایی در مرکز موسیقی ماوا است. به هر حال روزی که این مجموعه راهاندازی شد، مأموریتی جز احیای سرود نداشت. شرایطی که موجب شد ما عملیاتهای پارتیزانی گستردهای را برای احیای سرود انجام دهیم. الان هم به این جمع بندی رسیدیم که تمامی فعالیتهای مرتبط با سرود را یکپارچه کرده و آن را در قالب تشکیلاتی به نام «شهر سرود» تعریف کنیم. حتی شاید در آیندهای نه چندان دور در تیتراژ محصولات سرود اسم مرکز مأوا نباشد و جای آن بنویسیم: «شهر سرود» تقدیم میکند!
وی افزود: آنچه برای تشکیلات شهر سرود تعریف شده، تقسیم بندی فعالیتهای مرتبط با سرود در حوزههای آموزشی، تولیدی، حمایت، برنامه سازی، لیگ سرود و انتشار کتابهای آموزشی است که میتواند دربرگیرنده نکات متعددی باشد. از سوی دیگر توجه ویژه به حوزه استانی سرود و تمرکززدایی از پایتخت کار بسیار مهمی است که میبایست در تشکیلات شهر سرود روی آن متمرکز باشیم. جالب است بدانید که پروژه تلویزیونی «هماهنگ» به ما نشان داد که گروههای استانی چه قدر خوب هستند و متأسفانه چرا برخی از گروههای تهرانی علیرغم اینکه بسیار به آنها رسیدگی کردیم، ضعیف و پرتوقع شدند. پس تشکیلاتی مانند «شهر سرود» میتواند زمینه ساز ورود و حمایت از گروههای کم توقع و شهرستانی باشند که میتوانند با یک حمایت کوچک به سمت پیشرفت حرکت کنند. این تمرکززدایی و در یک مسیر ثابت قرار گرفتن تمرکز اصلی ما در تشکیلات شهر سرود است.
خیلیها میخواهند با سرود عکس یادگاری بگیرند
قائم مرکز موسیقی و آوای انقلاب اسلامی با اشاره به حضور امین صافیزاده در تشکیلات شهر سرود توضیح داد: به اعتقاد من امین صافیزاده یک فداکاری انجام داده است. چرا که او تا پیش از ورود به ماجرای سرود، مدیرکل تولیدات بود اما من از او خواستم دورهای نماهنگ و تولیدات را رها کند و روی مساله سرود متمرکز شود.
خداپرست: «شهر سرود» برای ما وقتی یک عبارت بدون فکر نیست، ما هر گروه سرود را یک خانواده و اعضای آن را یک شهروند میدانیم. یعنی برای ما هر گروه سرود یک خانواده است و ما در یک شهر بزرگ که خانوادههای متعددی در آن حضور دارند، اعضای گروههای سرود را شهروندانی میدانیم که به آنها خدمات میدهیم خداپرست در ادامه صحبتهای خود تصریح کرد: عبارت «شهر سرود» برای ما وقتی یک عبارت بدون فکر نیست، ما هر گروه سرود را یک خانواده و اعضای آن را یک شهروند میدانیم. یعنی برای ما هر گروه سرود یک خانواده است و ما در یک شهر بزرگ که خانوادههای متعددی در آن حضور دارند، اعضای گروههای سرود را شهروندانی میدانیم که به آنها خدمات میدهیم و آنها هم خدمات میدهند. ما میخواهیم «زیست بوم م سرود» را تشکیل دهیم که در آن آهنگساز، شاعر، نوازنده، خواننده و هر آنچه به سرود مربوط میشود، در این چارچوب پرورش پیدا میکنند. در این زیست بوم به طور حتم خانوادهها نیز نقش بسیار مهمی دارند که برای ما هم نکته مهمی است. «شهر سرود» یک تشکیلات است که تصمیم دارد بار مأموریتی مأوا در بخش سرود را حمل کند و ما باید مراقبت کنیم در این زمینه موازی کاری صورت نگیرد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر تولد و تکثر مجموعههای متعددی که طی سالهای اخیر با نام «سرود» شرایط نامطلوبی را برای توجه دقیق و علمی به این مقوله موسیقایی ایجاد کردهاند، توضیح داد: متأسفانه در حوزه سرود اتفاق بدی در حال افتادن است و آن حضور موازی بسیاری از دستگاهها و مجموعههای فرهنگی پیرامون حوزه سرود است. در حالی که همه میدانند مرکز موسیقی مأوا به عنوان یکی از مراکز تخصصی تولید آثار موسیقایی از مدتها پیش زمانی که بسیاری از مجموعهها حضور نداشتند، به حوزه سرود توجه ویژهای داشته است.
اما متأسفانه اکنون شرایط به گونهای است که خیلیها میخواهند با سرود عکس یادگاری بگیرند و بگویند ما فرمایشات مقام معظم رهبری را انجام میدهیم. در حالی که همین شرایط هم حد و حدود و جایی دارد که باید روی آن دقت نظر بیشتری داشت. من بر این باورم اکنون در بعضی مجموعهها ابزاری به عنوان سرود پیدا شده که میخواهند آن را تکرار کنند. من احساس میکنم این غلط است و باید مدیریت بیشتری شود.
قائم مرکز آوای انقلاب اسلامی در بخش پایانی صحبتهای خود تصریح کرد: ما واقعاً در مقاطع مختلف زمانی ممکن است به این نتیجه برسیم که اصلاً کاری نکنیم، مگر اینکه به ایده خلاقانهای برسیم که در جایی نیست. همین برنامه هماهنگ که این روزها مورد توجه مخاطبان قرار گرفته، شرایطی است که تا حدی خستگی مردم از سرود را دور میکند. حالا اگر مجموعههایی بیایند و بار دیگر با موضوع سرود برنامه استعدادیابی بسازند، خوب است؟ ما از مسیری که در این سالها تجربهاش کردیم، مشغول انجام کار بزرگی هستیم و اگر نهاد یا مجموعهای بخواهد همین مسیر ما را با همه انتقادات و ایراداتش تکرار کند به سرود لطمه وارد کرده است. متأسفانه ساختار سازمانی برخی از مجموعه که هیچ ربطی به سرود ندارند، اقدام به راه اندازی بخش سرود کردهاند که اصلاً ربطی به فعالیتهایشان ندارد. در حالی که باید بدانند از سرود باید به عنوان یک محصول فرهنگی درست استفاده کنند. من بر این باورم سازمانها به فکر خودشان با سرود نباشند، بلکه به فکر خود سرود باشند.
نظر شما