۱۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۳

قائم مقام فرهنگستان علوم:

برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مصطفی براساس شایستگی‌ها انتخاب شدند

برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مصطفی براساس شایستگی‌ها انتخاب شدند

اصفهان- قائم مقام فرهنگستان علوم گفت: رویداد جایزه مصطفی (ص) زمینه را برای تقویت هم‌افزایی علمی و همکاری فراهم می‌کند و به این معناست که این جایزه فقط مخصوص مسلمانان نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی بعد از ظهر دوشنبه در نشست شورای مشورتی و شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) اظهار داشت: خوشحالم برای اولین بار در این جلسه به صورت فعال، حضور داشته باشم، چهار دوره قبل موفقیت‌آمیز بود، شخصیت‌هایی برگزیده شدند که بعدها مشخص شد انتخاب آن‌ها درست بوده و برگزیدگان این دوره نیز براساس شایستگی‌هایشان انتخاب شده‌اند.

وی با بیان اینکه این جایزه سبب شبکه‌سازی و همکاری خوبی میان دانشمندان خواهد شد، گفت: این رویداد علمی بین‌المللی زمینه را برای تقویت هم‌افزایی علمی و همکاری فراهم می‌کند و به این معنا است که جایزه مصطفی فقط مخصوص مسلمانان نیست.

صالحی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول سالیان مختلف توانایی‌های زیادی در زمینه علم و فناوری ایجاد کرده است و بعد از انقلاب تعداد دانشجویان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: جایزه مصطفی ار نظر تشکیلاتی زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار می‌شود هرچند مبلغش مردمی تأمین می‌شود و تمرکزش روی اهدای جایزه به اشخاص است.

انتخاب دانشمندان براساس ویژگی‌های استاندارد جهانی است

همچنین حلوایی، مدیر بین‌الملل بنیاد علم و فناوری مصطفی، نیز درخصوص فرایند انتخاب برگزیدگان اظهار داشت: انتخاب دانشمندان براساس ویژگی‌های استاندارد جهانی است.

وی در ادامه درخصوص سایر فعالیت‌های بنیاد علم‌وفناوری مصطفی ازجمله برگزاری کافه علم، برگزاری استپ و مسابقه دانش‌آموزی نور توضیحات خود را ارائه داد.

مدیر بین‌الملل بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) گفت: در جلسه سیاست‌گذاری جایزه مصطفی مطرح شد که مبلغ جایزه برای دوره بعد نیز معادل ۵۰۰ هزار دلار برای هر حوزه باشد.

در ادامه این نشست، سایر دانشمندان به ارائه نظرات و پیشنهادات خود درخصوص جایزه مصطفی پرداختند. برخی از دانشمندان معتقد بودند باید افراد بیشتر به جایزه دعوت می‌شدند تا شبکه‌سازی وسیع‌تری از دانشمندان شکل گیرد، همچنین برخی به نتایج این جایزه در دانشگاه‌ها و صنایع اشاره کردند تا بتوان کاربرد آن را بیشتر در زندگی دید.

جایزه مصطفی در حوزه علوم انسانی و در موضوع زنان توسعه یابد

یکی از دانشمندان نیز به حضور هرچه بیشتر زنان جامعه اسلامی در این جایزه اشاره کرد و خواست تا ظرفیت بیشتری به حضور آن‌ها اختصاص دهند تا زنان مسلمان بتوانند جایگاه و شأن خود را در جهان نشان دهند.

جمیله علم‌الهدی ادامه داد: جایزه مصطفی بهتر است در حوزه علوم انسانی و در موضوع زنان توسعه یابد چون بانوان به صورت تاریخی از نابرابری‌هایی رنج می‌برند در علم و فناوری نیز همینطور است، اگرچه خوشبختانه در ایران کارهای خوبی در این زمینه انجام شده ولی کافی نیست.

وی با بیان اینکه قرآن بهترین عامل وحدت‌بخش ماست و همه می‌دانیم چقدر به علم توجه کرده، گفت: امید است کار بزرگی در حوزه اظهار تحقیقاتی علمی در قرآن در سطح بین‌المللی انجام شود.

علم‌الهدی با اشاره به مقاله‌ای تحت عنوان نقش علم در فروپاشی معنای زندگی، بیان کرد: فروپاشی معنای زندگی را کم و بیش هما جا می‌توان دید، آزادی‌خواهی بخشی از ماهیت انسان تلقی می‌شود اما الگوهای اقتصادی بر مراکز آموزشی و پژوهشی آزادی، عدالت و کمال را به میل و منفعت گره زدند، بهتر است دانشمندان به قرآن اشاره کنند و به کتاب مقدس ارجاع دهند.

کد خبر 5901313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha