۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۹:۵۲

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی کرمانشاه:

۸۲۰۰۰ راس دام در کرمانشاه علیه بیماری تب مالت واکسینه خواهند شد

۸۲۰۰۰ راس دام در کرمانشاه علیه بیماری تب مالت واکسینه خواهند شد

کرمانشاه- رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی کرمانشاه گفت: ۸۲ هزار راس دام سنگین در کرمانشاه علیه بیماری تب مالت تا آبان ماه واکسینه خواهند شد.

مجید همتی در گفتگو با خبرنگار مهر به طرح مایه کوبی جمعیت دام سنگین استان علیه بیماری بروسلوز اشاره و اظهار کرد: این طرح در سال معمولاً در ۲ فاز انجام می‌گیرد که تاکنون بیش از ۱۷ هزار رأس گاو و گوساله در طرح مایه کوبی تب مالت واکسینه شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بیکاری تب مالت بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است، افزود: این بیماری به بیماری هزارچهره معروف است که بسیاری اوقات قسمت‌هایی از بدن را به صورت موضعی درگیر کرده و علائم آن متفاوت است و با وجود اقدامات درمانی عوارض آن تا سال‌ها باقی می‌ماند اما به طور کلی تب و لرز، استخوان درد، خستگی و بی اشتهایی را از جمله علائمی است که تب مالت در انسان‌ها مشاهده می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: بیماری بروسلوز یک بیماری باکتری بروسلا است که در دام باعث سقط جنین، ناباروری کاهش تولید و از بین رفتن ارزش اقتصادی دام می‌شود.

همتی با تاکید بر مهمترین راه انتقال بیماری تب مالت به انسان، گفت: تماس با دام آلوده، تنفس در هوایی که محل نگهداری دام آلوده و نیز مصرف لبنیات غیرپاستوریزه راه‌های انتقال بیماری بوده و باید توجه داشت که دام مبتلا با سقط جنین و ترشحات ناشی از آن میکروب بروسلوز را دفع می‌کند که منشأ آلودگی است.

وی به لزوم مایه کوبی و واکسیناسیون دام‌ها در مقابل بیماری تب مالت، اضافه کرد: در حال حاضر مایه کوبی ۵۷ هزار رأس گاو و ۲۵ هزار رأس گوساله تا آبان ماه واکسینه خواهند شد و که برای این امر از بخش‌های دولتی و خصوصی استفاده خواهد شد.

همتی در پایان با تاکید بر وند توصیه برای جلوگیری از بیماری تب مالت در انسان، یاد آور شد: حتماً پیش از استفاده مصرف شیر محلی آن را بجوشانند و هنگام استفاده از پنیر نیز حتماً نمک سود شود و همچنین از مصرف پنیر تازه خودداری شود.

کد خبر 5910999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha