به گزارش خبرگزاری مهر، وحیده علیمیرزایی پژوهشگر حوزه زن و خانواده طی یادداشتی با عنوان «حجاب، نگهبان زن و اجتماع» به موضوع عفاف و حجاب پرداخت. که جزییات این یادداشت به شرح ذیل است.
از آنجا که جامعه ما جامعهای بنیان گرفته بر ارزشهای اسلامی و اثر یافته از آموزههای قرآنی و تعالیم اهل بیت است یکی از آموزههای مهم آن مسئله حجاب و عفاف است که از جایگاه خاصی برخوردار است. وجوب رعایت پوشش برای زن یکی از احکام ضروری اسلام است که آیات و روایات و سیره معصومین بر آن دلالت دارند و یکی از اهداف مهم تشریع این حکم، پاکسازی محیط اجتماعی از مظاهر فریبنده است؛ لذا پوشیده بودن زنان در جامعه، نهتنها موجب تقویت بنیان خانواده میشود، بلکه سبب حفظ ارزش زن و جلوگیری از ابتذال و تباهی او نیز خواهد بود.
همچنین حجاب و پاکدامنی امری فطری است به همین دلیل هریک از ادیان بهنوعی صورتی از حجاب را برای زن مقرر داشته است. البته لازم به ذکر است بررسی عفت و حیا نیازمند توجه به جایگاه آن در اسلام و بهخصوص قرآن کریم است. حجاب و عفاف کامل، دستور و توصیه خداوند مهربان به تمامی دختران و زنان باایمان است.
حجاب، بهصورتی که زیباییها و زینت زن را بپوشاند دستوری قرآنی، تکلیفی انسانی و برنامهای اخلاقی است. اصل حجاب بنا به روایات مختلف از زمان خود پیامبر اکرم (ص) بهوجود آمده است بهطوری که بهعنوان مثال در تاریخ میخوانیم که پس از نزول سوره نور، عایشه، زنان انصار را بهعلت رعایت حجاب تحسین میکند. با توجه به نص قرآن، تاریخ اسلام و نظر فقها، هدف از حجاب در اسلام فقط پوشاندن بدن زن از تماس با نامحرمان و ممانعت از جلوهگری و خودنمایی اوست، نه پرده نشین کردن او.
حجاب در اسلام از این منشأ سرچشمه میگیرد که محل انواع التذاذهای زن و مرد از یکدیگر تنها باید محیط خانواده باشد و اجتماع منحصراً باید محل کار و فعالیت باشد. میتوان گفت اسلام درباره فلسفه حجاب، جنبههای ذیل را در نظر گرفته است:
۱) ارزش و احترام زن: زن گوهر گرانبها است و حجاب باعث میشود زنان از دستبرد زدن غارتگران و آلودگان به لجن معصیت و گناه در امان باشند.
۲) آرامش روانی: اسلام دستورات خاصی برای تعدیل این غریزه آتشین در زن و مرد صادر کرده است. در این میان وظایف خاص زنان پرهیز از هرگونه خودآرایی برای جلب توجه مردان است.
۳) استحکام پیوند خانوادگی: اختصاص یافتن استمتاعات به محیط خانوادگی و در محدوده ازدواج مشروع، پیوند زن و شوهری را محکم میکند و موجب اتصال بیشتر زوجین به یکدیگر میشود.
۴) استواری اجتماع: کشاندن مسائل جنسی از محیط خانه به اجتماع، نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف میکند.
۵) موفقیتهای معنوی: زن پوشیده، از میان خود و خدا، خدا را برگزیده است. چنین انتخابی به روحیه تفکر و عمل او حال و هوای دیگری میبخشد و به پوشش او معنا میدهد و آن را عملی منطقی، خداپسندانه و در راستای حرکتهای تکاملی او قرار میدهد که به زیبایهای درونی او تجلی بخشیده است. پوشیدگی زن نمود بارز تقوای اوست. مقام معظم رهبری در بیانات خود از حجاب به عنوان مظهر معنویت یاد کرده و میفرمایند: «سالها غرب با معنویت و با مظاهر معنویت جنگیده است. یکی از مظاهر معنویت که غرب هیچوقت با آن سر سازگاری نداشته، حجاب بوده است».
۶) سلامت جسمانی و روانی: پوشش دینی، پیام عفت، شخصیت و خداترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نهتنها به چنین زنی چشم طمع نخواهند برد و پاکی و نجابت او را میستایند، از طرفی بدن و زیباییهای او در سایه حجابی که دارد، از چشم نامحرمان پوشیده خواهد بود. در این صورت است که زن در سنگر حجاب خود از تیر نگاههای زهرآلود و سخنان آزاردهنده و برخوردهای اراذل جامعه مصون خواهد بود و آرامش و امنیت درونی او برقرار خواهد شد.
حجاب و پوشش دینی نگهبان زن از نگاههای آلوده و آسیبهای احتمالی است که به زن آرامش و مصونیت میبخشد و هرچه این پوشش کاملتر شود، درصد امنیت و حفاظت آن بالاتر میرود. برخلاف آنچه مخالفین حجاب خرده میگیرند، حجاب موجب فلج کردن نیمی از افراد اجتماع نیست. حکم اسلام درباره حجاب، مانع هیچ گونه فعالیت اجتماعی یا اقتصادی نیست
همچنین برخی از روشهای ترویج حجاب عبارتند از:
۱) آموزش حجاب در مدارس
۲) فعالیتهای علمی، فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ سازی حجاب
۴) ترویج فرهنگ غیرت.
۵) نظارت لازم بر فعالیتهای رسانههای جمعی
۶) فعالیتهای مؤثر قوای سه گانه در امر ترویج و گسترش فرهنگ حجاب
۷) تقویت عقلی و منطقی حجاب در میان زنان
نظر شما