۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۳

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی:

مشکلی در تامین و کیفیت آب شرب تبریز وجود ندارد

مشکلی در تامین و کیفیت آب شرب تبریز وجود ندارد

تبریز- مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: مشکلی در تامین و کیفیت آب شرب تبریز وجود ندارد و بر اساس نتایج آزمایش های صورت گرفته در آزمایشگاه ها کیفیت آب شرب تبریز استاندارد است.

محمد خانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سد نهند به عنوان یک ذخیره استراتژیک برای ما به حساب می‌آید. امسال شاهد بحران بی سابقه‌ای در بحث آب شهر تبریز بودیم ولی این بحران آورده‌هایی را نیز برای ما داشت که از آن جمله می‌توان به وصل شدن زرینه رود به تمام خطوط تبریز و بهتر شدن کیفیت آب در مناطق شمال و شمال شرق تبریز اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در خصوص اقدامات انجام یافته در تابستان سالجاری گفت: برای افزایش تاب آوری منابع آبی کلانشهر تبریز، امسال باتوجه به اقدامات شرکت آب وفاضلاب آذربایجان شرقی، با اجرای طرح تأمین دائمی آب تبریز، پتانسیل تولید آب شهر برای سال‌های بعدی افزایش یافته و منابع تأمین آبی خوبی به دست آمده است. لذا منابع استحصالی تبریز هزار لیتر درثانیه افزایش یافت، و امروز سد نهند به عنوان یک ذخیره بالادستی و استراتژیک برای ما به حساب می‌آید.

وی افزود: بزرگترین دستاورد پروژه‌هایی که در تابستان امسال به اتمام رسید، این بود که سراسر شهر تبریز از طریق ایستگاه‌های پمپاژ داخل شهر با ظرفیت بالا به منبع آب زرینه رود وصل شده‌اند و اکنون هر کجا که لازم باشد، می‌توانیم آب این منبع را به آن نقطه شهر برسانیم.

حق استفاده و برداشت از آب‌های زیر زمینی را نداریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: بحران آب تابستان امسال باعث شد که ما تا پنج سال در تبریز مشکل تأمین نداشته باشیم ولی به شرط اینکه تا پنج سال آب ارس برسد.

خانی تاکید کرد: ما در واقع حق استفاده و برداشت از آب‌های زیر زمینی را نداریم زیرا این آب‌ها سرمایه آیندگان می‌باشد و آب ارس تنها راه چاره تأمین آب پایدار تبریز برای طولانی مدت و سال‌های آینده خواهد بود و با تلاش همکاران آب منطقه‌ای انشالله تا چند سال آینده شاهد اتمام این پروژه بزرگ باشیم.

وی گفت: آب چاه موقعیتی دارد که در مدت محدود آب قابل شرب می‌دهد و اگر قرار بر استفاده طولانی مدت باشد در آینده حتماً با مشکل کیفی مواجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در خصوص کنترل کیفی آب شرب استان خاطر نشان کرد: ما هر لحظه حاضر به تضمین آب شرب تبریز هستیم که مورد تأیید شبکه بهداشت است و هر روز نزدیک به ۵۰۰ مورد نمونه برداری از نقاط مختلف تبریز انجام می‌شود.

خانی تاکید کرد: تنها آزمایشگاه مرجع کشور که مورد تأیید استانداردهای اروپایی است در شهر ما قرار دارد و نمونه بردای های بهداشت و درمان نشانگر عدم وجود مشکلی در آب شرب تبریز است.

اجرای طرح‌های جایگزین و اضطراری برای تأمین آب شرب

وی افزود: مشکلات کمبود آب تبریز در این کلانشهر امسال منجر به انجام پنج اقدام دائمی، اصلی و ارزشمند زیرساختی شد که آب پایدار را برای حدود ۶ سال آینده مردم تضمین کرد اما باید انتقال آب ارس به تبریز تا حدود پنج سال آینده به تبریز محقق شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: تأمین ۱۷ درصد آب جمعیت تبریز از سد نهند و خشک شدن این سد باعث مشکلات مقطعی و فنی در شهر شد که برای رفع خلاء این کمبود آب و اتصال مناطقی که دچار مشکل شده بودند به خط آبرسانی زرینه رود، سیستم آبرسانی تبریز تغییر یافت که تغییر و برعکس کردن مسیر آبرسانی در لوله‌ها گاهی در برخی از مناطق بیش از توان لوله‌های آبرسانی بود به طوری که موجب ترکیدگی آنها، قطع شدن یا کاهش فشار آب در سطح شهر شد.

خانی افزود: از اوایل اردیبهشت امسال اقدامات جدی و اصلی برای تأمین آب کلانشهر تبریز آغاز شده بود و تأمین بخشی از آب توسط ۳۰ حلقه چاه در دستور کار قرار گرفت و در کنار آنها پنج اقدام زیرساختی و اساسی برای پایداری آب تبریز از زرینه رود انجام شد.

وی ادامه داد: متصل شدن شبکه آبرسانی تبریز به زرینه رود و اتصال چاه‌های منطقه هِربی و سعید آباد به شمال و شمال شرق تبریز، آب این شهر را تضمین کرد که ۲ اقدام از پنج اقدام زیرساختی و اصلی برای رفع مشکل کم آبی این کلانشهر است.

تهدیدی که به فرصت تبدیل شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تاکید کرد: با اتصال خطوط لوله شمال تبریز به خطوط لوله جنوب شهر و تکمیل رینگ داخلی شهر از طریق پمپاژ، آب وارد مدار توزیع شد و به این ترتیب آب زرینه رود و چاه‌های شرق تبریز به مناطق مرتفع کلانشهر تبریز وصل شد.

خانی با بیان اینکه اجرای این عملیات در شرایط بحرانی و در کمتر از سه ماه تکمیل شد، اظهار کرد: اهالی مناطق شمالی تبریز از آب سبک و گوارای این خط انتقال بهره مند شدند و در عمل تهدید ایجاد شده برای تبریز به فرصت تبدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تأسیسات آب شرب در مناطق شمالی تبریز از بالا به پایین و اقطار بزرگ به کوچک تنظیم و نصب شده بود، پمپاژ آب از جنوب به شمال، نیازمند برعکس کردن این تأسیسات و تغییر رژیم جریان بندی آب بود و جریان هیدرولیکی این شهرک‌ها به ناچار به هم خورد و برای به تعادل رساندن شبکه آبرسانی نیازمند تغییر مسیر آبرسانی بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۳۸۰ متر اختلاف بالاترین و پایین‌ترین نقطه تبریز است به طوری که این شهر حالت کاسه‌ای دارد، گفت: این مشکل را نیز بر اساس موقعیت جغرافیایی و نوع شبکه آبرسانی منطقه مدیریت می‌کنیم و مشکلی از این حیث نیز باقی نمانده است.

وی همچنین با اشاره به رفع مشکل کیفیت آب تبریز نیز گفت: اکنون سختی آب کلانشهر تبریز بین ۷۰ تا ۱۸۰ بوده و کیفیت مناسبی را نشان می‌دهد.

خانی خاطرنشان کرد: اکنون که آب سد نهند قطع شده و کیفیت آب تبریز نیز بسیار ارتقا یافته است، با اتصال شبکه به زرینه رود و بهره‌برداری از چاه‌های با کیفیت، سختی آب تبریز نیز از کیفیت بسیار مناسبی در سطح کشور برخوردار شده است.

گفتنی است شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در قالب یک میلیون و ۸۱۰ هزار مشترک، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری در ۷۳ شهر استان را تحت پوشش شبکه آشامیدنی و بهداشتی قرار داده است.

کد خبر 5947791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha