۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۸

طوفان الاقصی و گاف اطلاعاتی مشترک/ لاپوشانی به سبک واشنگتن

طوفان الاقصی و گاف اطلاعاتی مشترک/ لاپوشانی به سبک واشنگتن

رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا مدعی است که واشنگتن در زمینه تبادل اطلاعات با تل‌آویو، به صورت «گزینشی» عمل می‌کند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌بی‌سی نیوز، در بحبوحه تلاش‌های این کشور برای کمک به اسرائیل برای موقعیت‌یابی سران مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، مایک ترنر، رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد که واشنگتن در حوزه تبادل اطلاعات با تل‌آویو به طور گزینشی عمل کرده و همه اطلاعات را با آنها به اشتراک نمی‌گذارد!

ترنر مدعی شد: آمریکا در رابطه با اطلاعاتی که در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد، به ویژه اطلاعات مرتبط با تعقیب و ردگیری رهبران حماس، گزینشی عمل می‌کند!

او همچنین به این نکته اشاره کرد که هدف ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سی.آی.ای) از سفر اخیرش به خاورمیانه، بهبود همکاری اطلاعاتی بین آمریکا و اسرائیل بوده است.

وی ادامه داد: توانایی جستجو و تلاش برای تعیین هویت یک فرد خاص و ارائه اطلاعات درباره موقعیت مکانی او و انجام عملیات‌ با هدایت واقعی یک عملیات فرق دارد. برنز خیلی واضح اعلام کرده است که ما بی‌محابا اجازه دسترسی مستقیم به اطلاعات‌مان را نمی‌دهیم و این مساله قطعا ما را قادر می‌سازد تا جانب احتیاط را رعایت کنیم.

ترنر درباره نواقص و خلاء‌های آشکار در اطلاعات اسرائیل درباره عملیات هفتم اکتبر حماس علیه تل‌آویو نیز گفت: فکر می‌کنم آنچه شاهد آن بودیم، صرفا این بود که اسرائیل و تشکیلات اطلاعاتی آنها، احتمال تحقق تهدیدی در این سطح را به طور کلی نادیده گرفته بودند؛ تهدیدی که حقیقتا به فروپاشی کامل اطلاعاتی انجامید.

او مدعی شد: مشخصا این مساله می‌تواند در «تبعیض سازمانی» ریشه داشته باشد که در نتیجه به نادیده گرفتن (تهدید) منجر شد. اما جنبه دیگری که این (حادثه) را بسیار خطرناک کرد، این است که حتی وقتی (حمله) هفتم اکتبر اتفاق افتاد، نیروهای آنها(اسرائیل) واکنش هم نشان ندادند. آنها نه تنها برای پیشگیری از عملیات اشراف اطلاعاتی نداشتند بلکه برای پاسخ دادن هم قادر به آرایش نظامی نبودند.

ادعای ترنر درباره آنچه وی «تبعیض سازمانی» خوانده و همچنین اقدام «گزینشی» واشنگتن در تبادل اطلاعات با اسرائیل در حالی مطرح شده است که جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا دیروز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اِن‌بی‌سی اعلام کرد که «هیچ نشانه‌ای مبنی بر آگاهی جامعه اطلاعاتی آمریکا از برنامه حماس برای حمله به اسرائیل وجود ندارد.»

به‌دنبال عملیات هفتم اکتبر(۱۵مهر) مقاومت اسلامی فلسطین علیه رژیم صهیونیستی که به غافلگیری گسترده تل‌آویو منجر شد، اشغالگران در اقدامی تلافی‌جویانه نوار غزه را بمباران کرده‌اند به طوری که در پی این حملات وحشیانه، تاکنون بیش از ۱۵هزار فلسطینی شهید شده‌اند. ارتش اسرائیل اوایل روز جمعه نیز به بهانه نقض آتش‌بس از سوی حماس، با پایان دادن به وقفه بشردوستانه یک هفته‌ای در نوار غزه، بمباران این باریکه را از سر گرفت.

کد خبر 5957240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha