عبدالباری عطوان:

اسرائیل در باتلاق غزه گیر کرده و در مبادله اسرا از حماس فریب خورد

اسرائیل در باتلاق غزه گیر کرده و در مبادله اسرا از حماس فریب خورد

سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در باتلاق غزه گرفتار شده است، تصریح کرد که تمامی مولفه‌ها از شکست سنگین دشمن در غزه حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسائل منطقه در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت که موضع جنبش حماس و به ویژه یحیی سنوار فرمانده این جنبش در نوار غزه نسبت به موضوع مذاکرات برای تمدید آتش‌بس و آزادی اسرا، موضعی قاطع بود که نشان دهنده اعتماد به نفس این گروه‌ها و آمادگی آن‌ها برای تمامی احتمال‌ها از جمله طولانی شدن دامنه جنگ می‌باشد.

وی تصریح کرد که جنبش حماس در غزه موفق شد نتانیاهو و کابینه و ژنرال‌های او را فریب داده و آنها را به پای میز مذاکرات بکشاند، چرا که نسبت به نقطه ضعف آنها در مورد اسرای اسرائیلی و اعتراضات خانواده‌های اسرا آگاه بود. این موضوع بنا به سه دلیل صورت گرفت که عبارتند از:

اول: مذاکرات غیر مستقیم در خصوص تبادل اسرا به معنی به رسمیت شناخته شدن حماس از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان یک قدرت سیاسی نظامی در حاکمیت نوار غزه بود که تمامی ادعاهای آمریکا مبنی بر فروپاشی حاکمیت حماس و خارج شدن کنترل اوضاع از دست آن را از بین برد.

دوم: جنبش حماس و فرماندهان نظامی و سیاسی آن تلاش داشتند از بار مسئولیت اسرای زن و کودک اسرائیلی فرار کنند، چرا که نگهدای آنها هزینه‌های سنگینی به حماس تحمیل می‌کرد و علاوه بر اینکه صدها نظامی حماس را مشغول خود کرده بودند، نیازمند غذا و دارو و امکانات بهداشتی بودند و کشته شدن هر کدام از آنها می‌توانست از جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای برای حماس گران تمام شود.

سوم: استراحت کردن و موضع‌گیری مجدد: گروهای حماس از طریق این آتش‌بس همچنین موفق به دریافت سوخت و دارو شده و مواضع نظامی دشمن صهیونیستی در داخل غزه را ارزیابی کردند تا بتوانند طرح‌های آینده خود را بر این اساس بچیند.

عطوان با اشاره به اینکه السنوار به مذاکرات برای تبادل اسرا و آتش بس پایان داد، تاکید کرد که او به دنبال آتش‌بس کامل بود و معتقد بود که مذاکرات برای آزادی اسرای نظامی تنها پس از رسیدن به آتش‌بس کامل امکان‌پذیر است، آتش‌بس در این مرحله و تبادل اسرای نظامی کاملاً متفاوت است چرا که باید متمرکز بر تحقق شروط مقاومت یعنی آزادی تمام اسرای فلسطینی باشد.

ملت فلسطین پیش از این در سایه عدم وجود یک فرماندهی قدرتمند و آگاه فلسطینی در یک خلأ زندگی می‌کرد، اما به نظر می‌رسد در حال حاضر السنوار و محمد الضیف می‌توانند این فرماندهی را تشکیل داده و خلأ مذکور را پر کنند. آنها علاوه بر ویژگی‌هایی که ذکر شد، اسرائیل را به خوبی می‌شناسند و به ندرت نوار غزه را ترک کرده‌اند و تحت تأثیر هیچ پایتخت عربی نیستند. این‌ها ویژگی‌های مثبتی است که در مدیریت جنگ کنونی ضد اشغالگران تأثیرگذار است.

این کارشناس مسائل راهبردی تأکید کرد که رژیم صهیونیستی به توافقات و وعده‌های خود عمل نکرده و کشتار غیرنظامیان در مناطق شمالی و جنوبی اردوگاه‌های آوارگان را که به ادعای صهیونیست‌ها قرار بود مناطق امن باشد، همچنان ادامه می‌دهد. این کشتارها با حمایت و چراغ سبز کامل آنتونی بلینکن وزیر خارجه یهودی آمریکا صورت گرفته که بارها در طول این جنگ به غزه سفر کرده است. تمام آنچه که آنها می‌خواهند مهاجرت اجباری ساکنان غزه است.

عطوان تاکید کرد: اسرائیل در باتلاق غزه گرفتار شده و تنها با شکست از این مرحله عبور خواهد کرد. من این سخن را از روی شناخت خود نسبت به غزه و گروه‌های مقاومت آن و اظهارات لوید اوستن وزیر جنگ آمریکا و توماس فریدمن نویسنده آمریکایی در روزنامه نیویورک تایمز می‌گویم.

منطقه حائل که دشمن اشغالگر از آن سخن می‌گوید، یکی از دلایل برای دستاورد تراشی کابینه نتانیاهو جهت راضی نگه داشتن افکار عمومی وحشت‌زده داخل اسرائیل نسبت به این جنگ است، وقتی دیوار سیمانی و الکترونیکی در مرز غزه که احداث آن بالغ بر ۲ میلیارد دلار هزینه بر روی دست اسرائیل گذاشت، نتوانست مانع از نفوذ عناصر مقاومت در روز ۷ اکتبر شود، ایجاد منطقه حائل چگونه می‌تواند جلوی تکرار این حمله در آینده را بگیرد.

وی در بخش پایانی این مقاله تاکید کرد: اگر جنگ ۳۳ روزه لبنان باعث ذلیل شدن ارتش اسرائیل و روشن شدن نقاط ضعف آن شد و ویژگی ارتش شکست ناپذیر را از بین برد، جنگ کنونی در غزه بازدارندگی و برتری اسرائیل و تمامی آبروی آن را تا ابد از بین برد.

گروه‌های مقاومت امروز [یک‌شنبه] دستاوردهای معجزه‌آسایی را محقق کرده و تلفات انسانی و خسارت‌های مادی زیادی به ارتش اسرائیل وارد کرده‌اند، اما سخنگوهای اسرائیلی با شرم به صورت تدریجی از این خسارت‌ها صحبت می‌کنند. این در حالی است که گروه‌های فلسطینی مناطق شجاعیه و بیت حانونیونس را به قبرستان تانک‌ها و خودروهای زرهی دشمن تبدیل کرده‌اند.

اسرائیل همان اشتباهی را مرتکب شد که حامی اصلی آن یعنی آمریکا در افغانستان مرتکب شده بود و از روی انتقام‌جویی پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به آن حمله کرد، اما در نهایت شکست خورده و با ذلت از آنجا خارج شد. ارتش اسرائیل نیز نهایتاً با خفت و خواری و همراه با شکست‌ها و تلفات بسیار از غزه خارج خواهد شد و این خروج مقدمه‌ای بر خروج نهایی و فروپاشی کامل پروژه صهیونیستی خواهد بود.

کد خبر 5957299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha