۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۷

یادداشت؛

اقدامات اسرائیل در غزه جنایت علیه بشریت است

اقدامات اسرائیل در غزه جنایت علیه بشریت است

زاهدان- اقدامات اسرائیل در غزه، نه تنها جنایت جنگی است، بلکه جنایت علیه بشریت و مصداق تجاوز است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی شجاعی - کارشناس مسائل سیاسی، هفتاد و پنجمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در شرایطی آغاز می‌شود که اخبار تکان‌دهنده و تصاویر دلخراش از جنایات صهیونیست‌ها در غزه و کرانه باختری، عواطف و احساسات جامعه جهانی و بالاخص مسلمانان را به شدت جریحه دار کرده است.

اقدامات روا داشته، طی قریب به دو ماه گذشته توسط رژیم صهیونیستی به کودکان، زنان و افراد بی دفاع و غیر نظامی در غزه تماماً نقض کلیه قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر است.

ظلم بزرگی که این روزها نتایج یکی از پرده‌های ظلم را مشاهده کرده و رژیم اسرائیل، یک زندان بزرگ دو و نیم ملیون نفری در فضای باز ایجاد کرده است.

بر اساس اخبار رسانه‌های بین المللی و بررسی شواهد، تصاویر و گزارش‌های نمایش داده شده نشان می‌دهد که مجموعه متنوعی از مهمترین قواعد بنیادین و عرفی حقوق بین‌الملل و مقررات ناظر بر حقوق بین‌الملل بشردوستانه در سطحی بسیار گسترده در جریان جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم ساکن در نوار غزه نقض شده‌است.

تراژدی غمباری که امروز در نوار غزه در حال روی دادن است و بزرگنمایی و کوچک نمایی رسانه‌ای که از فاجعه‌ای عظیم و غیر انسانی خبر می‌دهد، همان داستان و تناقض همیشگی است که حمله به نظامیان صهیونیستی که به کشتار مردم بی پناه روی آورده‌اند، نقض حقوق بشر می‌نامد اما کودکان و نوزادانی که به دلیل حملات پی در پی موشکی رژیم صهیونیستی جان می‌دهند، انتقام به حق می‌خواند و حقوق بشر را بر اساس استاندارهای دوگانه و منافع خود تعریف می‌کند.

وقتی دولت‌های غربی حقوق بشر را ابزار بازی سیاسی در عرصه بین‌الملل می‌کنند، بیشترین لطمه‌ها به حقوق بشر وارد می‌شود و حقوق بشر برای غربی‌ها نه به معنای عام آن، بلکه به شکل گزینشی از اصول حقوق بشر کاربرد دارد.

کشورهای غربی دیدگاه خاص و گزینشی خود را از حقوق بشر به‌عنوان تنها دیدگاه مثبت و درست از این مفهوم قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند آن را بر همه کشورهای جهان تحمیل کنند.

از طرفی در خصوص نقض حقوق بشر در غزه لازم به ذکر است که اقدامات اسرائیل در غزه، نه تنها جنایت جنگی است، بلکه جنایت علیه بشریت و از طرفی مصداق تجاوز نیز است.

از این حیث جنایت جنگی است که هیچ‌یک از اصول حقوق بشردوستانه در آن رعایت نشده و این رژیم دست به کشتار غیرنظامیان زده و به این دلیل جنایت علیه بشریت هست که می‌تواند از محدوده‌ی منطقه‌ای غزه فراتر رود و مناطق دیگر و نقاط دیگر جهان را در بر بگیرد چراکه این رژیم شروع‌کننده بوده است.

نگرانی‌ها در خصوص جنگ غزه، آن موقع دردناک‌تر می‌شود که قدرت‌های برتر جهانی نیز به پشتوانه ظرفیت‌های ناعادلانه و حق وتوی خود، برخوردهای دوگانه و ابزاری را در پیش گرفته‌اند.

بخش دیگری از حمایت‌ها از کودک‌کشی رژیم صهیونیستی در حوزه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی انجام می‌شود، زیرا برخی شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توئیتر، انتشار هرگونه خبر و تحلیل درباره مقاومت فلسطین را تحریم کرده و حساب کاربرانی که بخواهند در این زمینه مطلبی منتشر کنند، مسدود می‌کند.

طی روزهای گذشته نیز شاهد بودیم که در پی فعال‌کردن ماده ۹۹ منشور ملل از سوی آنتونیو گوترش، عصر جمعه نشست اضطراری شورای امنیت تشکیل شد تا قطع‌نامه پیشنهادی امارات متحده عربی به رأی گذاشته شود و متأسفانه در نهایت از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رأی موافق، یک عضو یعنی ایالات متحده آمریکا رأی مخالف و یک عضو یعنی انگلیس، دیگر عضو این شورای رأی ممتنع دادند، یعنی عملاً ایالات متحده به تنهایی این قطع‌نامه را برای پایان‌دادن به جنگ در غزه وتو کرد.

در تمامی سال‌های تشکیل رژیم صهیونیستی و اشغالگری آنان، بارها پیش نویس قطعنامه‌هایی در ارتباط با مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی و تو شده که در اکثر این موارد، ایالات متحده آمریکا نقشی مهم و کلیدی ایفا کرده است.

متأسفانه ایالات متحده و همپیمانان غربی دیگرش، یک سپر دفاعی گسترده سیاسی، اقتصادی و نظامی جلوی رژیم صهیونیستی قرار داده است تا فشار بر این رژیم را کاهش دهد، رژیم صهیونیستی نیز به راحتی زیر سایه‌ی حمایت‌های آمریکا به نسل کشی و اقدامات جنایت کارانه خود ادامه می‌دهد.

از طرفی نقش حقوق بشر اسلامی در شرایط کشتار مردم مسلمان غزه بسیار پررنگ و حیاتی است، متأسفانه بی‌توجهی کشورهای اسلامی به مقوله حقوق بشر اسلامی موجب تشدید مشکلات و بحران در این کشورها شده، از این‌رو اگر این مقوله در جایگاه مناسبی قرار داشت و جامعه اسلامی یکپارچه بودند، قطعاً رژیم صهیونیستی نمی‌توانست مردم غزه را تا این حد مورد آماج حملات خود قرار دهد در حالی که کشورهای اسلامی باید با اتکا به قوانین منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای حمایت از مردم فلسطین اقدام کنند.

بارها از زبان سران کشورهای غربی شنیده‌ایم که رژیم اسرائیل حق دفاع از خود را دارد اما حتی یک بار به تعارف هم نشنیده‌ایم فلسطین نیز حق دفاع از خود را دارد.

در نهایت تاریخ ۷۰ ساله رژیم صهیونیستی شاهد است که هیچ گاه خشونت‌ها به امنیت اسرائیل ختم نخواهد شد و با نسل کشی، اراده‌ها نخواهد شکست.

اگر همه نیروهای مسلح را هم نابود کنند که البته محال است، در نهایت جامعه زخم خورده فلسطین، سر بر افراشته و حقوق سرزمینشان را از اشغالگر خواهند ستاند.

کد خبر 5962417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha