به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمد جواد ابراهیمی محقق و نویسنده کتاب بانوی تمدن ساز گفت: جلد اول کتاب تحت عنوان «فرآیند قرآنی تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه» به همت سازمان دارالقرآن الکریم و در ایام ماه محرم منتشر شد. در جلد اول کتاب به شش گام راهبردی برای تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه اشاره شده بود.
ابراهیمی افزود: این شش گام با تدبر در بخشی از آیات سوره مبارکه نور (آیه یکم تا سی سوم سوره نور) به دست آمده بود.
نویسنده کتاب بانوی تمدن ساز در ادامه گفت: تدبر بخش دوم سوره مبارکه نور (آیه سی چهارم تا شصت و چهارم) در جلد حاضر با عنوان «بانوی تمدن ساز» نیز به همت سازمان دارالقرآن الکریم برای ایام تبلیغی فاطمیه آماده شده است. از جمله اهداف این دو جلد کتاب ترویج سخنرانیهای تبلیغی مبتنی بر تدبر در قرآن برای عموم مخاطبین است.سخنرانیها و منبرهایی که بر اساس وفاداری به متن سورههای قرآن و ساختار تدبری آن آماده شده است.
حجت الاسلام ابراهیمی اظهار داشت: همان طور که میدانید این رویکرد و هدف، چیزی جدیدی در عرصه تبلیغی کشور است به دلیل اینکه ما با این کار بین دو بخشی که کمتر ارتباط با یکدیگر داشتند ارتباط برقرار کردیم.
وی بیان کرد: یعنی بخش تدبر در قرآن که یک بخش تخصصی و با مخاطب خاص خود است را با بخش تبلیغ که مخاطب عامه سر و کار دارد را به هم پیوند زده ایم و مطالب تدبری سوره را به صورت محتوای تبلیغی و مبتنی بر فهم ساختار سوره در منبر ارائه میکنیم که از نتایج بسیار خوب این رویکرد انس بیشتر مردم با قرآن و کاربردی بودن آن در عرصه زندگی عمومی خواهد بود. مردم به صورت ملموس مییابند چگونه قرآن میتواند نیازهای روز آنها را به خوبی پاسخگو باشد و آنها را با نور خود به سمت رشد هدایت نماید. اینکه مبلغین جوان هم مییابند که چگونه میتوان بر اساس متن خوانی سورههای قرآن کریم و تدبر در ساختار سورهها برای مخاطب عموم حرفهای مفید علمی ولی با ادبیات عامه بیان کرد.
نویسنده کتاب بانوی تمدن ساز بیان داشت: کتابهایی که در عرصه تدبر به چاپ رسیده است رویکرد صرفاً علمی، تخصصی و آموزشی داشته است ولی کتاب حاضر به جای نگاه صرفاً علمی و تخصصی، یک رویکرد عمومی در عرصه تدبر دارد و با ادبیات عمومی مطالب علمی را آموزش میدهد.کتابهایی هم که تحت عنوان منبرهای مکتوب به چاپ میرسد علی رغم اینکه از آیات و محتواهای قرآنی در محتوای خود استفاده میکنند ولی نوعاً رویکرد تدبری و وفادار به ساختار سوره برای ارائه محتوا مورد نیاز به مخاطب نداشته اند، به همین جهت متن حاضر از این دو جهت جدید و تازه میباشد.
نویسنده کتاب بانوی تمدن ساز توضیح داد: منبع اصلی این کتاب آیات قرآن و فصل دوم از آیات سوره مبارکه نور میباشد ولی برای کاربردی و عمومی کردن مطالب از کتابهای حدیثی و همچنین بیانات مقام معظم رهبری و تاریخ معاصر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم استفاده شده است که در بخش منابع به صورت مفصل به آنها اشاره شده است. برای تهیه این کتاب از بیش از ۴۰ منبع مختلف و اصیل استفاده شده است. در مجموع تمام صفحات کتاب قریب به ۴۰۰ مرتبه پاورقی خورده است که بر علمی و مستند بودن ارجاعهای افزوده است.
این کتاب در پنج بخش با عنوان «پنج منبر» ارائه شده است.
خصوصیات محتوایی کتاب بانوی تمدن ساز
از جمله خصوصیات این کتاب این است که محتوای آماده شده همانطور که اشاره شد علی رغم اینکه از نظر روشی کاری نو و جدید است از نظر محتوایی نیز خصوصیاتی دارد که قابل توجه است.
۱_ محتوای کتاب بر اساس مناسبت ایام فاطمیه در شأن مقام حضرت صدیقه طاهر سلام الله علیها آماده شده است
۲_ محتوا کتاب در یک تحلیل و تدبر قرآنی و وفادار به ساختار سوره مبارکه نور، به تحلیل اجتماعی سیاسی حوادث دوران بعد از رحلت حضرت رسول ص پرداخته است و اتفاقات آن دوران را از نگاه سوره مورد بررسی قرار داده است که از این منظر هم کاری نو و جدید است.
۳_ محتوای این کتاب علی رغم داشتن خصوصیات قبل، از یک خصوصیات دیگر نیز برخوردار است و آن اینکه مباحث آن دوران را با توجه به شرایط اجتماعی سیاسی معاصر مورد بررسی قرار داده است و کاربردهای سوره و سیره حضرت صدیقه را در حوادث امروز نشان میدهد.
۴_ مطالب کتاب چون از آیات سوره مبارکه نور تغذیه کرده است دارای چشم انداز است و افق نورانی را برای تمدن اسلامی ترسیم مینماید
۵_ با توجه به محتوای تدبری سوره مبارکه نور در این کتاب به نقش حضرت صدیقه طاهره برای ترسیم تمدن نورانی اشاره شده است و در ذیل آن به نقش زن در نهاد خانواده، جامعه و شکل گیری تمدن نور اشاره شده است که زنان در مدیریت نورانی خانواده، جامعه و تمدن اسلامی نقش بسیار دارند.
محتوای آماده شده این کتاب برای گروههای سنی حدوداً ۱۸ سال به بالا مناسب است. مطالب به گونهای آورده شده که هم مخاطب خاص و تحصیلکرده مثل طلبه و دانشجو و… و مخاطب عموم میتواند از آن بهره ببرد.
این کتاب به صورت خلاصه به نزاع بین تمدن نور و ظلمت اشاره میکند و اینکه تمدن نور بر محور عفاف و نقش مهم زنان در افق پیش رو قابل دسترس است و تمدن ظلمت بر محور فحشاء و نقش مخرب فساد حرکت میکند.
نظر شما