به گزارش خبرنگار مهر، اکران بسته فیلم کوتاه شامل منتخبی از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران از روز ۱۳ دی ماه همزمان با روز بزرگداشت مقام مادر آغاز شده است. به همین بهانه با نویسنده و کارگردان فیم کوتاه «شبی سیصد» که در این بسته حضور دارد، گپ و گفت کوتاهی داشتیم که در ادامه میخوانید.
محسن نجفی مهری کارگردان فیلم کوتاه «شبی سیصد» که با مضمونی مادرانه، در بسته فیلمهای کوتاه مادرانه انجمن سینمای جوانان به صورت آنلاین اکران میشود، در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم بیان کرد: ایده اولیه «شبی سیصد» از تجربه اقامت من و همکارم علیرضا اسدنژاد در خانهای در شمال ایران شکل گرفت. بعد از مدتی من شروع به نگارش فیلمنامه کردم و بعد از حدوداً ۴ سال موفق به ساخت آن شدم. ایده اولیه و کلی فیلم تا انتهای کار حفظ شد اما یک سری جزییات حتی تا زمان فیلمبرداری به فیلم اضافه شد.
وی درباره اینکه «شبی سیصد» چهقدر با آن چیزی که از ابتدا انتظارش را داشته تفاوت کرده است، گفت: خوشبختانه فیلم تا حدود زیادی به چیزی که انتظارش را داشتم نزدیک شد.
نجفی مهری درباره اکران آنلاین فیلم کوتاه و نگرانیهای فیلمسازان از بحث امنیت آن، توضیح داد: طبیعتاً اکران آنلاین فیلم کوتاه اتفاق مثبتی است که امکان دیده شدن فیلمها را برای همه شهرهای ایران و حتی جهان فراهم میکند و مثل اکران جشنوارهای محدود به یک شهر و زمان خاص نیست اما باز هم نمیتوان انتظار خیلی زیادی از همین نوع اکران داشت، چرا که به طور کلی متاسفانه فیلم کوتاه هنوز در کشور مهجور است و درصد بالایی از مردم حتی تصور درستی از فیلم کوتاه ندارند.
وی در توضیح بیشتر گفت: نگرانی از امنیت فیلم پیش از اکرانهای جشنوارهای هم امری اجتناب ناپذیر است، چرا که بسیاری از جشنوارهها در صورت داشتن اکران آنلاین دیگر فیلم را نمیپذیرند و در صورت لو رفتن فیلم در یوتیوب یا تلگرام، شانس فیلم برای حضور در جشنوارهها و حتی فروش حق پخش در خطر میافتد که البته حساسیت روی این مورد بعد از کرونا کمتر شده است. اما از سوی دیگر این اتفاق سبب بیشتر دیده شدن فیلم میشود. من به شخصه با اکران آنلاین حداقل یک سال بعد از پخش جشنوارهای فیلم موافق هستم.
کارگردان فیلم کوتاه «شبی سیصد» درباره اینکه در زمان نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم، به مخاطب جهانی نیز فکر میکند یا خیر، عنوان کرد: در زمان نگارش فیلمنامه سعی میکنم که هم مخاطب داخلی و هم مخاطب خارجی را مد نظر داشته باشم اما گاهی این موضوع اجتناب ناپذیر است که برخی موضوعات بیشتر میتوانند مخاطب داخلی را جذب کنند یا برعکس.
وی در پاسخ به اینکه به حضور بازیگر حرفهای در فیلم کوتاه چقدر اعتقاد دارد، گفت: کار کردن با عوامل و به شکل ویژه بازیگران حرفهای به بالا رفتن سطح فیلمهای کوتاه کمک میکند و بازیگران حرفهای که در فیلمهای کوتاه حضور پیدا میکنند، برای من قابل احترام هستند. در فیلم «شبی سیصد» بر خلاف فیلم قبلیام «سقف کاذب» که بازیگران شناخته شده داشت، بیشتر بازیگران فیلم و حتی نقش اول فیلم اولین حضور جلو دوربین را تجربه میکردند.
نجفی مهری درباره مشکلات ساخت این فیلم کوتاه مطرح کرد: یکی از چالشهایی که «شبی سیصد» برای من داشت کار کردن با تعداد زیادی کودک و نوجوان و آن هم در شرایط کرونا بود که هم مسؤولیت زیادی برای ما داشت و هم از نظر هدایت و بازیگردانی جلوی دوربین، سختیهای بسیاری داشت اما خوشبختانه در نهایت نتیجه کار خوب بود.
این کارگردان جوان در پایان درباره کارهای آینده خود توضیح داد: با وجود اینکه چندین فیلمنامه کوتاه و بلند دارم اما فعلاً تصمیم به ساخت فیلم ندارم و بیشتر به عنوان تدوینگر، فیلمبردار و متخصص اصلاح رنگ در خارج از ایران فعالیت دارم.
نظر شما