به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «مریم (س) شاهکار آفرینش» نوشته مرضیه محمدزاده و بتون حاجی غفاری بهتازگی توسط انتشارات امیرکبیر منتشر و راهی بازار نشر شده است.
نویسندگان اینکتاب در پی بررسی تصویر حضرت مریم (س) در قرآن کریم و انجیل کتاب آسمانی مسیحیت بودهاند و اینتذکر را در مقدمه کتاب خود میدهند که جایگاه نگاه معرفتی به اینبانوی مقدس، در برخی زمینهها متفاوت است اما آنچه درباره اینشخصیت اهمیت دارد، این است که مقام و منزلتش آنقدر والا و رفیع است که تنها زنی است که در قرآن به کرات ذکر شده و بهگونهای ویژه مورد توجه کتاب مقدس پیامبر خاتم (ص) قرار گرفته است.
داستان زنان نیکوکار دیگری هم در قرآن کریم ذکر شده اما یگانهزنی که نامش همراه با پسرش عیسی مسیح بارها در قرآن تکرار شده، حضرت مریم صدیقه (س) است. ایننام ۳۴ بار در قرآن بسامد داشته و حضرت مریم (س) نیز یکی از شخصیتهای مهم قرآنی محسوب میشود. نویسندگان کتاب «مریم شاهکار آفرینش» میگویند حضرت مریم (س) در آیات قرآن با ویژگیهایی مشابه انبیا وصف میشود بدون آنکه مفسری حاضر باشد او را واجد مقام نبوت بداند. به اینترتیب مقام مریم، و الگوی بودنش برای مومنان و پاکان عالم فقط به ایندلیل نیست که عبادات زیادی داشت یا مادر مسیح (ع) است.
کتاب پیشرو ۲ بخش اصلی و ۹ فصل دارد که اینفصول را در خود جا دادهاند. بخش اول، «مریم در قرآن» است که شامل ۳ فصل «سرگذشت»، «خصوصیات و ویژگیهای مریم» و «وفات مریم» میشود. بخش دوم نیز «مریم در کتاب مقدس» است که ۶ فصل را با اینعناوین شامل میشود: «سرگذشت یوسف نجار»، «عیسی و مریم»، «غلو در شخصیت عیسی و مریم»، «مریم و حوا»، «پایان زندگانی عیسی و مریم» و «مریم در گفتار معصومین و اندیشمندان».
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
در اینجا ممکن است تفسیر علامه با احادیث این بخش که دیدن فرشته وحی را از نشانههای نبی ذکر کردهاند نه محدث، مغایر به نظر بیاید. اما به نظر ایشان اینکه در روایات آمده محدث صوتی را میشنود ولی فرشته را نمیبیند نباید به اینمعنا دانسته شود که جمع میان ایندو حالت محال است. بلکه احادیث مزبور را باید اینگونه فهمید که ملاک محدثبودن، شنیدن صدای هاتف غیبی است و لازم نیست که حتماً صاحب صدا هم رویت شود. لازمه محدثه بودن یا نبیبودن دیدن فرشته نیست که حتماً صاحب صدا هم رویت شود. لازمه محدثه بودن یا نبیبودن دیدن فرشته نیست هرچند ممکن است محدث، فرشته را هم ببیند همانند مریم (س) که روح را به صورت بشر مشاهده کرد و در حین گفتگو او را نیز میدید. گویی ایشان از ابتدا محدثهبودن مریم (س) را مفروض گرفته و در تایید اینقول احادیث مرتبط با محدث را در الکافی تفسیر کردهاند. بنابراین هرچند به نظر میرسد مریم (س) دومین ویژگی نبی را داشته باشد ولی مفسران هیچکدام چنین تفسیری از آیات را نپذیرفتهاند.
اینکتاب با ۱۶۵ صفحه، شمارگان ۳۵۰ نسخه و قیمت ۱۱۷ هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما