۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۱۵

مهر گزارش می دهد؛

پیشرفت های ایلام بعد از انقلاب/وقتی عشایر محور تولید می شوند

پیشرفت های ایلام بعد از انقلاب/وقتی عشایر محور تولید می شوند

ایلام-پیشرفت های استان ایلام بعد از انقلاب اسلامی در بخش های مختلف قابل توجه است، یکی از بخش هایی که نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا می کند، تولیدات عشایر است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: عشایر استان ایلام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده‌اند، در حال حاضر عشایر با ۶۰ هزار نفر جمعیت نقش اساس در تولید و توسعه اقتصادی استان ایفا می‌کند.

سهم جامعه عشایری از جمعیت استان ۱۱ درصد است که بخش اعظمی از پروتئین استان را تأمین می‌کند، طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام، یک سوم ارزش افزوده غیر نفتی استان متعلق به جامعه عشایری بوده و این قشر نقش بسیار پررنگی در اقتصاد غیر نفتی استان ایفا می‌کند.

عشایر استان ایلام نقش مهمی در اقتصاد استان دارند به طوری که سالیانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی تولیدات آنها است.

سالانه در استان ایلام یک هزار و ۶٠٠ تن پشم، ۵۶۰ تن روغن و ۱٠۸ تن عسل توسط عشایر استان تولید می‌شود که بخشی از این محصولات در خارج از استان به فروش می‌رسد. همچنین ۳۰ درصد صنایع دستی استان ایلام توسط عشایر این استان تولید می‌شود.

عشایر ایلام ۱۲۰ محصول تولید می‌کنند

مدیرکل امور عشایری استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی عشایر توسط زنان پر تلاش و توانمند این عرصه تولید انجام می‌شود، اولویت ما تقویت معیشت عشایر و اقتصادی کردن فعالیت‌های تولیدی عشایر و عرضه محصولات آنان در بازارهای داخلی و خارجی است.

عشایر استان ایلام یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند و به طور میانگین سالانه یک هزار و ۶٠٠ تن پشم تولید می‌کنند که بر همین اساس طرح از پشم تا فرش در دستور کار امور عشایری استان قرار گرفته است

محمدجواد خانزادی با بیان اینکه استان ایلام یکی از استان‌های اصلی در حوزه عشایر است و بیش از ۱۱ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد، افزود: برنامه ریزی های مختلفی برای تنوع بخشیدن به زندگی عشایر تبیین شده که از مهمترین آنها می‌توان به ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی و گردشگری، کشت گیاهان دارویی، صنایع دستی، زنجیره تولید گوشت قرمز، ایجاد نمایشگاه‌های دائمی محصولات عشایری، خرید تضمینی و حضور آنها در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی خواهد بود.

پیشرفت های ایلام بعد از انقلاب/وقتی عشایر محور تولید می شوند

وی تصریح کرد: عشایر استان با تنوع تولیدی بیش از ۱۲۰ محصول در رسته‌ها و شعله‌ای متعدد سهم بزرگی در اقتصاد استان دارند.

خانزادی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در جامعه عشایری بسیار پایین بوده و در این جامعه همه اعضای خانواده مشغول هستند، افزود: عشایر قشری مولد هستند که و با کمترین امکانات بیشترین بهره وری را به جامعه ارائه می‌کنند و به تولید کشور و رونق اقتصاد کمک بزرگی می‌کنند.

۳۱ درصد محصولات پروتئینی استان از دام عشایری تولید می‌شود

وی گفت: عشایر استان ایلام یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند و به طور میانگین سالانه یک هزار و ۶٠٠ تن پشم تولید می‌کنند که بر همین اساس طرح از پشم تا فرش در دستور کار امور عشایری استان قرار گرفته است.

وی، هدف از اجرای این طرح را ایجاد اشتغال‌زایی و جلوگیری از خام‌فروشی پشم مرغوب استان دانست و یادآوری کرد: همچنین این مهم باعث تشویق عشایر و روستاییان به تولید پشم و نخ باکیفیت‌تر می‌شود.

خانزادی با بیان اینکه ۷۰ درصد دام سبک استان در اختیار جامعه عشایری است و سالانه هشت هزار تن گوشت تولید می‌کنند، اظهار داشت: ۳۱ درصد محصولات پروتئینی استان از دام عشایری تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه عشایری در سطح استان وجود دارد که عملیات بهسازی آنها در طول سال و به تناوب و شرایط جسم راه مرمت می‌شوند.

گفتنی است استان ایلام دارای ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار عشایری با ۶۰ هزار نفر جمعیت است که در قالب ۱۲ ایل و ۳۵ طایفه هستند که علاوه بر اینکه مرزدار حریم کشور هستند، نقش مهمی در تولید و اقتصاد استان ایفا می‌کنند.

عشایر استان ایلام نقش با ارزشی در اقتصاد استان و کشور دارند چرا که علاوه بر تأمین نیازهای جامعه، در رشد اقتصادی استان نیز مؤثر هستند. بازار فروش تولیدات و محصولات کشاورزیِ عشایر و روستاییان نیازمند برنامه ریزی قابل اجرا و توسعه محور در سطح کشور به خصوص استان ایلام است.

کد خبر 6008628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha