۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۵۳

رییس حوزه هنری خراسان جنوبی مطرح کرد؛

انقلاب بیرجند از نگاه هنر و قلم/از کتاب «شاه پر» تا مستند انقلاب

انقلاب بیرجند از نگاه هنر و قلم/از کتاب «شاه پر» تا مستند انقلاب

بیرجند-رییس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: در موضوع انقلاب اسلامی در جنوب خراسان آثار متعددی از جمله کتاب «شاه پر» و مستندهایی با موضوع شهدای انقلاب در بیرجند تولید شده است.

مجید کریمیان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در دهه فجر سال جاری حوزه هنری خراسان جنوبی نشست‌های روایت انقلاب را با همکاری مجموعه‌های مردمی و آموزش و پرورش را برگزار می‌کند که البته مجری گروه‌های مردمی خواهند بود.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برنامه روایت انقلاب را سال گذشته به صورت مستقل برگزار کردیم، بیان کرد: در سال جاری برنامه روایت پیشرفت را در راستای بیان موفقیت‌های کشورمان ایران زیر سایه جمهوری اسلامی اجرا خواهیم کرد.

تولید یک آیتم نمایشی با موضوع حماسه هفتم بهمن

کریمیان با بیان تولید یک آیتم نمایشی با موضوع حماسه هفتم بهمن بیرجند، گفت: در برنامه‌های دهه فجر سال جاری ما به دنبال نام، آرم و لگو نیستیم و هدف ما بر مشارکت با سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها و پوشش آیتم‌های هنری است.

وی در زمینه آثار مکتوب حوزه هنری در حوزه انقلاب اسلامی اظهار کرد: حوزه هنری یک سری مصاحبه با راویان انقلاب انجام داده است که از دل این خاطرات کتبی چون «روایت حضور» شامل روایت انقلاب ۵۷ در شهر بیرجند تولید شد که هم مستند به عکس و هم مستند بر متن است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی ادامه داد: یک کتاب دیگر تولید حوزه هنری کتاب ۱۳ امامی‌ها شامل خاطرات کوتاهی از مبارزان و فعالان انقلاب در خراسان جنوبی است که نام کتاب نیز برگرفته از یکی از خاطرات مادر شهید انقلاب بیرجند شهید علی سندروس است.

کریمیان ادامه داد: در این کتاب مادر شهید سندروس بیان می‌کند که وقتی برای تظاهرات و راهپیمایی از خانه بیرون می‌رفتیم برخی از طرفداران پهلوی به واسطه علاقمندی ما به امام (ره) به طعنه به ما ۱۳ امامی‌ها می‌گفتند.

وی افزود: بی شک مبارزه و انقلاب در منطقه‌ای که به نوعی تحت نفوذ و نظارت «اسدالله علم» قرار داشته کاری صَعب و سخت و شجاعانه بوده است.

اشاره به کتاب «شاه پر»

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه یک کتاب دیگر تولیدی ما در حوزه انقلاب کتاب «شاه پر» است، گفت: این کتاب حاوی خاطرات بچه‌های قدیم بیرجند است که در کوچه پس کوچه‌های شهر بازی «کلاغ پر» می‌کردند ولی به واسطه حمایت از انقلاب ایران نام بازی خود را به «شاه پر» تغییر داده بودند.

کریمیان افزود: یکی از ویژگی‌های انقلاب در بیرجند این است که منشأ انقلاب در شهر ما معلمان و دانش آموزان بوده‌اند و ابتدای تظاهرات و یا ختم آن به مسجد یکی از علما از جمله آیت الله ربانی، آیت الله نابغ آیتی و عارفی صورت می گرفته است.

وی گفت: کتاب انقلاب به روایت عکس را نیز چند سال پیش به اتمام رساندیم ولی به واسطه موضوعات مالی امکان چاپ آن را نداریم.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی یادآور شد: حوزه هنری خراسان جنوبی تولیدات متعددی چون مستند «راویان مکتب مقاومت»، مستند «شهید محمود سورگی»، مستند «شهید سندروس»، مستند «روز هفتم» و… را تولید کرده است که همه این تولیدات از طریق لینک https://hhkhj.ir/enghelab/ قابل مشاهده است.

کد خبر 6008690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha