به گزارش خبرگزاری مهر، اطلاعات شاخص استفاده از پلتفرم کنسول در میان بازیکنان ایرانی توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای منتشر شد.
این گزارش در ادامه سلسله گزارشهای استخراج شده از «پیمایش ملی مصرف بازیهای دیجیتال ایران» در سال ۱۴۰۰ توسط معاونت پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای آماده شده است. نرخ رشد مرکب سالانه تعداد بازیکنان کنسولی در ایران بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰، برابر با ۳۵ درصد بوده است. بررسی سهم بازیکنان در سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ از افزایش کاربران این پلتفرم خبر میدهد. به طوریکه در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۵ درصد از بازیکنان (شامل ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر) از این پلتفرم برای بازی استفاده کردهاند.
در این گزارش که توسط معاونت پژوهش این بنیاد گردآوری شده، اطلاعات نسبتاً جامعی از الگوی مصرف بازیها، ترجیحات بازیکنان و میزان هزینهکرد در پلتفرم کنسول ارائه شده است. بر اساس این گزارش بازیکنان کنسولی ایران بهطور میانگین ۶۴ دقیقه در روز تنها با پلتفرم کنسول بازی میکنند. همچنین ۲۳.۸ درصد از بازیکنان کنسول هر روز با این پلتفرم بازی میکنند.
در این گزارش با توجه به یافتههای گزارش نمای نزدیک بازیکنان، سه دسته از بازیکنان شامل «بازیکنان مصمم، بازیکنان علاقهمند و بازیکنان حرفهای» شناسایی شدهاند. در بین بازیکنان کنسولی، مصممها بیشترین نسبت را به خود اختصاص دادهاند و ۲۷ درصد از آنها را بازیکنان حرفهای تشکیل میدهند.
ترکیب سنی بازیکنان کنسولی نیز نشان میدهد، نسبت بازیکنان کنسولی در گروههای سنی نوجوان و جوان بیش از نسبت این گروههای سنی در مجموع بازیکنان ایرانی است. به ویژه در بین گروه جوانان نسبت بازیکنان کنسولی ۱۵ درصد بیش از کل بازیکنان است.
بررسی نسبت بازیکنان کنسولی نشان میدهد، کمترین نسبت بازیکنان کنسولی در بین بازیکنان بهترتیب مربوط به استانهای خراسان شمالی، آذربایجان غربی و اردبیل بودهاست. همچنین نسبت بازیکنان کنسولی در استانهای کهگیلویه و بویر احمد، البرز و تهران بیش از سایر استانها بودهاست.
در بین بازیکنان کنسولی، مردان ۸۷ درصد و زنان ۱۳ درصد را به خود اختصاص دادهاند. البته باید توجه داشت که جمعیت مردان بازیکن هم بیش از زنان است.
براساس این گزارش بازیکنان کنسولی بهطور میانگین ۶۴ دقیقه در روز تنها با پلتفرم کنسول بازی میکنند.
وضعیت ابزارهای بازی نیز نشان از این دارد که بازیکنان کنسولی ۸۸ % از کنسول خانگی و ۱۳ % از کنسول دستی استفاده میکنند.
در سال ۱۴۰۰ بازیکنان کنسول ۱,۶۴۴ میلیارد تومان برای خرید نرم افزار (بازی) هزینه کردهاند.
این عدد حدود ۶۳ درصد کل هزینهکرد برای نرمافزار بازی در سال ۱۴۰۰ را شامل میشود.
۳۲ درصد بازیکنان کنسولی در سال ۱۴۰۰ خریدار هستند و ۴۵ درصد آنها لوازم جانبی خریدهاند و ۶۸ درصد بازیکنان در سال ۱۴۰۰ برای خرید بازی (نسخه فیزیکی یا آنلاین، خرید اکانت) و … هزینه کردهاند.
باید توجه داشت یکی از شاخصهای تعیینکننده در میزان علاقهمندی و درگیری بازیکنان، میزان مالکیت ابزار بازی است. به ویژه پلتفرم کنسول به دلیل کاربری تخصصی در حوزه بازی بسیار بااهمیت است. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد بیش از نیمی از بازیکنان با کنسولی که متعلق به خودشان است بازی میکنند. همچنین بر اساس یافتههای این گزارش سه سبک ورزشی، اکشن-ماجراجویی و تیراندازی در بین بازیکنان کنسولی محبوب است.
این گزارش همچنین شامل آمارهایی در موضوعاتی شامل شخصیتهای مورد علاقه بازیکنان کنسولی، میزان توجه بازیکنان کنسولی به نظام ردهبندی سنی
روش تماشای بازی دیگران در بازیکنان کنسولی، میزان علاقه به تماشای محتوای بازی کردن دیگران در بازیکنان کنسولی، نسبت بازیکنان کنسولی برخط، بازیکنان کنسولی برخط به تفکیک جنسیت، وضعیت مالکیت ابزار بازی (کنسول) به تفکیک جنسیت، میزان بازی با کنسول (در هفته)، متوسط زمان بازی با کنسول در بازیکنان کنسولی به تفکیک نوع بازیکن (برحسب دقیقه)، میانگین زمان روزانه بازی در بازیکنان کنسولی (برحسب دقیقه) است.
نظر شما