۲۵ آذر ۱۳۸۶، ۱۱:۲۹

/ اخبار اقلیت مسلمان جهان /

ساخت مسجد و اقامه نماز جماعت دغدغه اصلی مسلمانان غربی است

ساخت مسجد و اقامه نماز جماعت دغدغه اصلی مسلمانان غربی است

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه : به رغم ادعای آزادی و دمکراسی در جوامع غربی بنیادی ترین حقوق اقلیت مسلمان در این گونه کشورها چون اقامه نماز به جماعت در مسجدی دارای تسهیلات کافی، ساخت مسجد با مناره و گنبد و اقامه نماز یومیه کارگران و کارمندان شرکتها هنوز هم به معضلی حل نشده باقی مانده است.

مسجد بزرگ شهر پیتسبرگ امریکا ساخته می‌شود

ساخت مسجدی بزرگ برای جامعه مسلمانان شهر پیتسبرگ امریکا مورد تصویب مقامات شهر قرار گرفت تا طی 5 سال آینده با تسهیلاتی ساخته شود.

این مسجد دوطبقه توان جادهی حدود 400 نمازگزار را دارد و می‌تواند به مشقت مسلمانانی که از حومه‌های شمالی شهر به اوکلند و منرویل می‌روند تا نماز خود را به جماعت اقامه کنند خاتمه دهد. ساخت این مسجد هزینه‌ای حدود 4 میلیون دلار دارد که قرار است در مدت پنج سال کامل شود. نیایشگاه مسلمانان در زمینی به مساحت 1300 متر مربع ساخته خواهد شد.

پیش از آنکه طرح ساخت این مسجد تصویب شود مقامات شورای شهر به مدت یک ساعت فعالان مسلمان را درباره نگرانیهای خود چون مسئله پارکینگ مورد پرسش قرار دادند و پس از آنکه متقاعد شدند با داشتن یک برنامه ترافیکی می‌توان از ازدحام در اعیاد و مناسبتهای دینی مسلمانان جلوگیری کرد ساخت این مسجد را مورد تأیید قرار دادند.

علمای مسلمان امریکا بار دیگر بر جدایی اسلام و خشونت تأکید کردند

علمای مسلمان فتوای تازه‌ای صادره کرده که در آن هرگونه انتساب اقدام خشونت‌آمیز به نام اسلام تقبیح شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسلام آنلاین، اوایل این هفته شورای فقه امریکای شمالی فتوایی صادر کرد که به واسطه آن تمام انواع تروریسم بشدت محکوم شده است. این فتوا به عنوان بخشی از همایش بین‌ادیان با رهبران مسیحی و یهودی باعنوان "پلهایی به زمینه مشترک" صادر شد.

در این نشست عنوان شده است که این نوع محکومیت خشونت ریشه در ارزشهای حقیقی اسلام و آموزه‌های قرآنی داشته که قتل غیرنصفانه فردی را مساوی با قتل تمام بشریت می‌داند. اسلام هیچ نوع توجیهی برای افراط گرایی یا تروریسم نداشته و هدف قرار دادن زندگی غیر نظامیان را حرام می‌داند.

علمای مسلمان امریکا چون سایر رهبران اسلامی تأکید کردند که اسلام دینی صلح‌جو بوده و هیچ ارتباطی با تروریسم ندارد. این فتوا نخستین فتوایی نیست که از سوی مسلمانان امریکایی صادر شده باشد. در ژوئیه 2005 به دنبال انفجارهای لندن فتوای مشابهی از سوی شورای فقه امریکای شمالی در محکومیت تروریسم صادر شد.

در سال 2004 شورای امور عمومی مسلمانان، گروه حمایت اسلامی مستقر در لس آنجلس، ستاد ملی مبارزه با تروریسم را تأسیس کرد که هدف آن بلند شدن صدای مسلمانان در تکذیب خشونت و همکاری با مقامات اجرای قانون بود. شورای روابط اسلامی – امریکایی نیز ستاد  دیگر را به نام " به نام اسلام نیست" تشکیل داده تا با تروریسم مبارزه کند.

اقامه نماز یومیه؛ دغدغه کارمندان مسلمان آمریکا

گروهی از مسلمانان که برای بانکهای بزرگ شهر شارلوت در کارولینای آمریکا کار می‌کنند تلاشهای خود را به منظور یافتن محلی برای اقامه نمازهای یومیه متحد و تقویت کرده اند.

درحال حاضر فعالان مسلمان در هر شغلی که در این بانکها فعالیت می کنند به اتاق کنفرانس رفته و نماز می خوانند، عده ای دیگر نیز از روی اجبار نماز یومیه خود را به صورت قضا در خانه ادا می کنند.

کارمندان "بانک آمریکا" با حمایت نایب رئیس سابق این بانک، ائتلافی غیرانتقاعی را به امید یافتن فضایی برای اقامه نماز و فعالیتهای فرهنگی داوطلبانه تشکیل داده اند. در اقدامی پیشگامانه برای شهر شالروت بانک واچویا از دیگر بانکهای بزرگ این شهر توافق کرده است تا اوایل سال آتی میلادی اتاقی را در اختیار کارمندان خود قرار دهد.

این اتاق همچنین دربرگیرنده محلی برای وضو گرفتن مسلمانان پیش از اقامه نماز است. بین 6 تا 7 میلیون مسلمان در آمریکا زندگی می‌کنند که این تعداد کمتر از 3 درصد از جمعیت 300 میلیونی این کشور را تشکیل داده است.

درک بهتر میان مسلمانان اسکاتلند و سایر اعضای جامعه مورد تأکید قرار گرفت

عضو شورای مسلمانان اسکاتلند در پاسخ به نتایج تحقیقاتی که نشان می‌دهد نیمی از جمعیت اسکاتلند، مسلمانان را تهدید فرهنگی می‌دانند خواستار درک بهتر میان مسلمانان و جامعه اسکاتلند شد.

اسامه سعید عضو شورای مسلمانان اسکاتلند گفت: مسلمانان بیش از 8/0 درصد از جمعیت کلی اسکاتلند را تشکیل داده‌اند. احساسات منفی نسبت به مسلمانان اسکاتلند از سال 2001 به دنبال حملات یازدهم سپتامبر ایجاد شده است و از آنجا که روحیه مسئولیت‌پذیر مسلمانان باعث شد در فرآیندهای دمکراتیک سهیم شوند و علیه تروریسم موضع گیری کنند، وظیفه سایر اعضای جامعه است تا درک بهتری از اسلام به دست آورند.

وی با اشاره به اینکه مسلمانان از سایر گروههای دینی در اسکاتلند متمایز نیستند یادآور شد: جامعه مسلمانان نیز شایسته رفتاری یکسان و منصفانه است.

سعید نتایج این تحقیق که نشان‌ می‌دهد اسکاتلندیها مسلمانان را تهدید فرهنگی تلقی می‌کنند به وضعیت بین‌المللی پس از جنگ عراق و افغانستان و همچنین حملات تروریستی لندن نسبت داد و گفت: حقیقت این است که والدین نسبت به حضور فرزندان خود در تمام فعالیتهای فرهنگی حساستر شده‌اند. از سوی دیگر جوانان مسلمان نسبت به رویدادهای جهان ابراز نگرانی می‌کنند.

اسامه سعید در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان جوانان را برای حضور در فرآیندهای دمکراتیک ترغیب کرد گفت: ما برنامه‌های آموزشی برای جوانان مسلمان برگزار کرده و به آنها می‌آموزیم که یک جوان مسلمان مؤمن در عین حال باید شهروندی خوب باشد.

مسلمانان بزرگترین جامعه غیرمسیحی اسکاتلند را تشکیل داده و سایر اقلیتهای قومی این کشور را یهودی، هندو و سیک تشکیل می‌دهند.
 
ادغام مسلمانان اسپانیایی در جامعه مورد تأکید قرار گرفت

براساس گزارش وزیر دادگستری اسپانیا چهار نفر از هر پنج مهاجر مسلمان این کشور در جامعه ادغام شده و خود را بخشی از جامعه اسپانیایی می‌دانند.

در گزارش ماریو فرناندز برمجو وزیر دادگستری اسپانیا آمده است: 83 درصد از مهاجران مسلمان اسپانیا اظهار می‌دارند که خود را با جامعه اسپانیایی تطبیق داده و رسوم آن را پذیرفته‌اند.

این گزارش همچنین مسلمانان را متساهل توصیف کرده است. مسلمانانی که در این تحقیق پاسخگو بود مساعدت عمومی مردم اسپانیا را از زمان ورود خودبه کشور مورد تجلیل قرار دادند. این گزارش همچنین اظهار داشته است که 90 درصد از مسلمانان اسپانیایی استفاده از خشونت را برای حمایت از اعتقادات دینی غیرقابل قبول می‌دانند و برای ادیان ابراهیمی احترام قائل هستند.

گزارش وزیر دادگستری اسپانیا توسط یک کمپانی تحقیقاتی خصوصی انجام شده و در انجام این تحقیق از 2 هزار مسلمان مهاجر قانونی و غیرقانونی از کشورهایی چون مراکش، سنگال، پاکستان و الجزایر پرسشهایی را مطرح کرده است. اسپانیا دارای 600 هزار نفر مسلمان است که این تعداد در میان  جمعیت 40 میلیون نفری اسپانیایی زندگی می‌کنند و به موجب قانون آزادی ادیان در این کشور که مصوب ژوئیه 1967 است، اسلام در اسپانیا به رسمیت شناخته شده است.

این کشور تنها کشور اروپایی محسوب می‌شود که حتی تا قرن پانزدهم نیز تحت حاکمیت امیران اسلامی اداره می‌شد در حالی که امروز اقلیت مسلمان با موج در حال رشد اسلام‌هراسی رو به رو هستند.

سهم مسلمانان استرالیا در نمایشگاهی ارائه می‌شود

کتابخانه ملی کانبرا از چهارشنبه 21 آذر ماه میزبان نمایشگاهی در مورد نقش مسلمانان در استرالیای قرن نوزدهم است. 
 
فیلیپ جونز متصدی نمایشگاه " پیشروان کشور: شترسواران مسلمان استرالیا" گفت: در این کشور مسلمانان بسیاری خون، عرق و اشکهای خود را فدا کرده اند. این نمایشگاه بر سهم و جایگاه مسلمانان استرالیا تأکید می کند.

وی گفت: شترسوانان به تمام اکتشافهای مناطق کشف نشده داخلی استرالیا کمک کردند. این روند که از سال 1860 آغاز شد سهم مهمی در توسعه اقتصادی و فرهنگی استرالیا داشت.

این نمایشگاه که از روز چهارشنبه 21 آذر آغاز شده تا روز 28 بهمن ماه ادامه دارد و درمیان بخشهای آن می توان به نمایشگاه عکس، زینهای شتر، البسه، منسوجات و اسنادی از نوادگان شترسواران قرن نوزدهم به امانت گرفته شده اشاره کرد. بین سالهای 1860 و 1930 حدود سه هزار شترسوار وارد استرالیا شدند که از هر 20 نفر، 19 نفر مسلمان بوده و تأثیر ژرفی بر توسعه استرالیا اعمال کردند. با ورود اتومبیل بسیاری از آنها به وطن خود بازگشته و برخی اقامت در استرالیا را برگزیده، ازدواج کرده جوامع ای تأسیس کرده ومسجد ساختند. 

براساس نتایج یک گزارش دولتی مسلمانان که 5/1 درصد از جمیعت 20 میلیونی  استرالیا را تشکیل می دهد با اسلام هراسی ریشه دار و رفتار نژاد پرستانه رو به رو هستند. متصدی این نمایشگاه اعتقاد دارند که این بخش از تاریخ استرالیا به طور عمده نادیده گرفته شده و استرالیا نسبت به دستاورد شترسواران مسلمان چندان هم قدردان نبوده است.

ریشه‌های اسلام هراسی سیاسی است

همایش بین المللی اسلام هراسی که طی دو روز شنبه و یکشنبه (17 و 18 آذر) در استانبول، ترکیه برگزار شد بیش از 100 نفر از دانشمندان، شخصیتهای دانشگاهی، نمایندگان سازمانهای غیردولتی سراسر دنیا به بحث درباره جایگاه مسلمانان و ارائه راه حلی برای باورهای نادرست درباره مسلمانان به ویژه اسلام هراسی پرداخته و تأکید کردند ریشه های اسلام هراسی سیاسی است . 

 کارن آرمسترانگ نویسنده بریتانیایی تأکید کرد که غرب به شدت اسلام هراس است.  اسلام هراسی نتیجه فرآیند طولانی مدت تعصب است که به جنگهای صلیبی باز می گردد. اگرچه حملات یازدهم سپتامبر نیز این باور متعصبانه که اسلام دین شمشیر است را تقویت کرد.

این همایش که از سوی اتحادیه سازمانهای غیر دولتی جهان اسلام تشکیل شده بود طی دو روز شنبه و یکشنبه (17 و 18 آذر ماه) در شهر استانبول برگزار و به ریشه های اسلام هراسی که در حملات فیزیکی یا کلامی یا تصاویر منفی رسانه ای درباره مسلمانان جلوه می یابد را به بحث و بررسی پرداخت. شرکت کنندگان این همایش اظهار داشتند اسلام هراسی به واسطه سیاستهای نشریات و فعالیتهای ضد اسلامی در اروپا و آمریکا تقویت شده است.

نسیم صدیق اوغلو دبیر کل اتحادیه سازمانهای غیردولتی جهان اسلام اظهار داشت: اسلام هراسی نه تنها ریشه تبعیض علیه مسلمانان است بلکه تهدیدی آشکار به صلح جهانی تلقی می شود. ما در این همایش قصد داریم حساسیت رسانه های داخلی و خارجی را به بررسی شیوه های مبارزه با این پدیده افزایش دهیم.

حقیقتی که همه شرکت کنندگان درباره آن توافق کردند این بود که ریشه های اسلام هراسی به پیش از حملات یازدهم سپتامبر باز می گردد، درصورتی که امروز یازدهم سپامبر علت افزایش این پدیده در سراسر جهان تلقی می شود. آنها همچنین تأکید کردند که رسانه و متفکران غربی نقش مهمی در اشاعه اسلام هراسی ایفا کرده اند.

دانشمندان همچنین درباره ریشه های ایدئولوژیک اسلام هراسی گفتگو کرده و اظهار داشتند که آمریکا این پدیده را به منظور مشروعیت بخشیدن به سیاست خارجی خود ایجاد کرده است.

لاویا صافی مدیر اجرایی سازمان اسلامی شمال آمریکا از مرکز توسعه مدیریت خبر داد و گفت: اسلام هراسی سلاحی استراتژیک است که برای به حاشیه راندن مسلمانان آمریکایی کاربرد دارد. نومحافظه کاران ایالات متحده اعتقاد دارند که افزایش تعداد مسلمانان در آمریکا ممکن است تهدیدی برای آینده تلقی شود. وی همچنین اشاره کرد که ایده مسلمانان میانه رو در آمریکا  نیز ابزاری برای ترغیب افرادی است که از اسلام انتقاد می کنند.

کارن آرمسترانگ با اشاره به اسلام هراس بودن غرب تأکید کرد که ریشه های اسلام هراسی مدرن سیاسی بوده که از سوی افراط گرایان و تروریستها تقویت می شود. وی که از به کار بردن عبارت مسلمانان تروریست خودداری می کرد، گفت: اسلام هراسی هیچ ارتباطی به اسلام و افراط گرایان سکولار غربی ندارد.

دکتر ابراهیم کالین مدیر کل بنیاد تحقیق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز درباره مسئله هویت و وفاداری سیاسی سخنرانی کرد و گفت: مسلمانان پیش از بیان ملیت خود اظهار می دارند که مسلمان هستند. اروپا محوری هنوز هم یک مشکل محسوب می شود. اسلام هراسی به شکلی از نژادپرستی تبدیل شده و وفاداری سیاسی مسلمانان در کشورهای غربی زیر سؤال است. اگرچه این امر هیچ ارتباطی به هویت ندارد می تواند درباره همه کاربرد داشته باشد.

نکاتی کایلان رئیس بنیاد ترک سازمانهای داوطلب اشاره کرد که مسلمانان در کشورهای اسلامی نیز از تبعیض رنج می برند. وی در تصدیق اظهارات خود به ممنوعیت حجاب در ترکیه و تحریف مفهوم حجاب در رسانه ها اشاره کرد.

وی رویکردهای ضد اسلامی را به عنوان پدیده ای دینی و فرهنگی تعریف و تأکید کرد که این امر با اسلام هراسی که دارای ریشه های سیاسی است تفاوت دارد و برخلاف اسلام هراسی عادی تر به نظر می رسد.

علما و متفکران پیشنهادهای مختلفی برای مبارزه با اسلام هراسی مطرح کردند و در آن میان اسلام هراسی به عنوان پلی میان صلح و نفرت و همچنین شکافی میان ادیان ابراهیمی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

طارق رمضان متفکر مسلمان سوئیسی و استاد مطالعات اسلامی دانشگاه آکسفورد نیز اظهار داشت مسلمانان باید از قربانی شدن اذهان خود رهایی یافته و بتوانند انتقادهای منصفانه خود را بپذیرند. وی بر اهمیت گسترش گفتمان جهانی صلح اسلام تأکید کرد.
 
مسجد بزرگ حومه پاریس الگویی برای مساجد اروپا

درحالی که دولتها و شهروندان کشورهای سراسر اروپا با ساخت مناره روی خط افق آسمان سرزمین خود مخالفت می کنند یکی از شهرهای فرانسه به ارائه نمونه ای برای یاری در ساخت مسجد برای مسلمانان پرداخته که با مناره های 25 متری، دربرگیرنده رستوران، کتابخانه، فروشگاه کتاب، سالن نمایشگاه و مطالعه است.

ساختمان این مسجد با مناره های 25 متری و گنبدی بلند می تواند 2 هزار و 500 نفر را در خود جای دهد. این مسجد در بلندای تپه ای روبه دریاچه خوش منظره کرایتی، ساختمان شورای شهر و قرارگاه پلیس واقع شده است. با کمک مالی شورای شهر، مسجد جدید با مرکز فرهنگی، رستوران، مرکز نمایشی، وضوخانه، کتابفروشی و اتاقهای مطالعه تکمیل خواهد شد.

هدف از ساخت این مسجد پاسخگویی به نیاز مسلمانانی است که حدود 20 درصد از جمعیت 88 هزار نفری این شهر را تشکیل داده اند. کاتالا که مدت سه دهه است به عنوان شهردار این محله فعالیت می کند مسجد را به عنوان بخشی از تکامل جمعیت شناختی شهر می داند. این شهر مدتها بود که از وجود مسجدی مجلل بی بهره مانده بود و هزاران مسلمان این شهر از نمازخانه های کوچک و موقتی استفاده می کردند که ظرفیت هیچ کدام بیشتر از 200 نفر نبوده است.

فرانسه دارای 6 تا 7 میلیون مسلمان است که این تعداد بزرگترین جامعه مسلمان اروپا را تشکیل داده اند. وزارت کشور فرانسه اعلام کرده است هزار و 500 نیایشگاه در فرانسه وجود دارند که از این تعداد تنها 400 مسجد با امکانات فعالیت می کنند و اغلب آنها نمازخانه های موقف محسوب می شوند.

این در شرایطی است که راه ساخت مسجد این شهر کوچک در حومه پاریس چندان هم صاف نبوده و اعضای ضد مهاجرت در شورای شهر به استفاده از بودجه عمومی برای ساخت مرکز فرهنگی مسلمانان اعتراض کردند.

البته مناقشه برسر ساخت این مسجد چندان غیر عادی نیست بلکه فضای سراسر اروپا را منعکس می کند. فعالیتهای ضد ساخت مساجد از سوی اعضای احزاب جناح راستی صورت می گیرد. مسلمانان سراسر قاره اروپا مدتهاست که در گاراژها، کارخانه های قدیمی و زیرزمین ها نماز خوانده و با ستادهای مخالفت با ساخت مساجد مجلل روبه رو هستند. هفته گذشته نیز آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان به اعضای کنگره دموکرات مسیحیان گفت که گنبدهای مساجد نباید بلندتر از برج کلیساها باشد.

کد خبر 605406

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha