۲۹ آذر ۱۳۸۶، ۱۴:۳۱

روابط ایران و ویتنام در تجارت، پتروشیمی و کشاورزی گسترش می یابد

در سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به ویتنام مقامات دو کشور بر گسترش روابط در زمینه های تجارت ، پتروشیمی و کشاورزی تاکید کردند .

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در دو دیدار جداگانه در ویتنام با وزیر تجارت و بازرگانی و وزیر کشاورزی این کشور گفتگو کرد . 

صفری در دیدار با نوین چان مین وزیر تجارت و بازرگانی ویتنام با اعلام آمادگی ایران برای توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور در بخشهای مختلف با توجه به سطح خوب مناسبات سیاسی فی مابین عنوان داشت دو کشور در بخشهای مهم انرژی ، نفت و گاز ، امور پالایشگاه و پتروشیمی ، صنعت و تجارت و خاصه تولید و ساخت مشترک خودروی سواری با توجه به توانائیهای خوب ایران ، می توانند همکاری داشته باشند، نامبرده همکاری ویتنام در پروژه دانان را سنگ بنای توسعه روابط نوین اقتصادی دو کشور دانست.

وی ضمن دعوت از طرف ویتنامی برای اعزام یک هیئت بلند پایه سیاسی - اقتصادی در آینده نزدیک به ایران پیشنهاد ایجاد یک همکاری سه جانبه از ایران ، ویتنام و دیگر کشورهای منطقه را به طرف ویتنامی ارائه نمود.

نوین چان مین نیز ضمن استقبال گرم از هیئت ایرانی از کلیه اظهارات و پیشنهادات ایران استقبال کرده و همکاریهای نفتی این کشور با ایران خاصه در بخشهای استخراج و توسعه میدان را ارزنده و قابل توجه دانست.

وی عنوان داشت ویتنام آمادگی دارد تا همکاری بیشتری در این حیطه با ایران داشته باشد قرار شد طرف ویتنامی ماه آینده و پس از برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور یک هیئت کارشناسی تخصصی بلند پایه برای بررسی همکاریهای گسترده تر با ایران از جمله در بخشهای نیروگاهی ، پتروشیمی ، صنعت و تجارت عازم ایران شود.

صفری معاون وزیر امور خارجه با کائو داک فات  وزیر کشاورزی ویتنام و رئیس کمیسیون همکاری های اقتصادی دو کشور نیز دیدار و مذاکره کرد.

صفری در این دیدار ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک آتی طی هفته آینده در تهران، خواستار اعزام هیئتی مرکب از بخش های مختلف اقتصادی، تجاری و انرژی گردید.

وزیر کشاورزی ویتنام نیز درپاسخ، ضمن ابراز خوشحالی ازسفر به ایران و برگزاری کمیسیون مشترک، اظهار امیدواری نمود که طی این دیدار بتوان با توافقات جدی در زمینه گسترش همکاری های تجاری - اقتصادی و انرژی نائل گردید.

 صفری در بخشی دیگر از این ملاقات به ذکر این نکته که موافقت نامه های اجتناب از مالیات مضاعف و تشویق و حمایت از سرمایه گذاری از اهمیت فوق العاده برخوردار است اشاره داشته و ابراز امیدواری نمود که این موافقت نامه ها در اسرع وقت ممکن به امضا برسد همکاری های دو کشور در بخش انرژی ( ساخت پالایشگاه مشترک در ویتنام) و هم چنین سرمایه گذاری شرکت پترو ویتنام در پروژه های نفتی جمهوری اسلامی ایران نیز موارد دیگر همکاری ها بود که مورد بررسی طرفین قرار گرفت.

 وزیر کشاورزی ویتنام  اظهار داشت: توسعه همه جانبه همکاری های دو کشور به طور جدی مورد تاکید دولت ویتنام می باشد و میزان حجم مناسبات تجاری فعلی منعکس کننده روابط بسیار مطلوب دو کشور نمی تواند باشد و باید تمام ظرفیت های همکاری را فعال نمود.

فات اظهار داشت: توسعه همه جانبه همکاری های دو کشور به طور جدی مورد تاکید دولت ویتنام است  و میزان حجم مناسبات تجاری فعلی منعکس کننده روابط بسیار مطلوب دو کشور نمی تواند باشد و باید تمام ظرفیت های همکاری را فعال نمود.

یاد آور می شود که وزیر کشاورزی ویتنام به منظور برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک پس از گذشت 4 سال از آخرین نشست، روزهای 9 و 10 دی ماه سال جاری به تهران اعزام خواهد شد.

کد خبر 608165

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha