۳ خرداد ۱۴۰۳، ۳:۳۰

گزارش محققان ژاپنی؛

دهانشویه چای سبز در مقابله با بیماری لثه موثر است

دهانشویه چای سبز در مقابله با بیماری لثه موثر است

یک مطالعه جدید نشان می دهد که چای سبز ماچا پتانسیل پیشگیری از بیماری لثه را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، آزمایش‌ها نشان می‌دهد که ماچا می‌تواند از رشد Porphyromonas gingivalis، یکی از مقصران اصلی باکتریایی عامل بیماری لثه جلوگیری کند.

نتایج نشان می‌دهد که در میان یک گروه کوچک ۴۵ نفری مبتلا به بیماری لثه، افرادی که از دهانشویه ماچا استفاده می‌کردند به میزان قابل‌توجهی سطح پایین‌تری از P. gingivalis داشتند.

محققان دانشگاه نیهون در ماتسودو در ژاپن خاطرنشان کردند: ماچا ممکن است کاربرد بالینی برای پیشگیری و درمان پریودنتیت [بیماری لثه] داشته باشد.

ماچا یک چای سبز بسیار غلیظ است که به صورت پودر نیز موجود است. به گفته محققان، از آن در مراسم سنتی چای و برای طعم دادن به نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها استفاده می‌شود.

محققان خاطرنشان کردند که گیاه چای سبز به دلیل پتانسیل آن برای مبارزه با باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها مدت هاست مورد مطالعه قرار گرفته است.

برای آزمایش پتانسیل ماچا، محققان یک محلول ماچا را روی ۱۶ گونه باکتری دهان در آزمایشگاه، از جمله سه سویه P. gingivalis آزمایش کردند.

محققان سپس به یک کارآزمایی انسانی کوچک پرداختند و بیماران مبتلا به بیماری لثه را به طور تصادفی در یکی از سه گروه تقسیم کردند.

یک گروه دهانشویه ماچا، دیگری دهانشویه چای جو و گروه سوم دهانشویه حاوی یک ماده شیمیایی ضد التهابی دریافت کردند. به بیماران دستور داده شد که دو بار در روز با دهانشویه‌ای که ارائه می‌شود شستشو دهند.

گروهی که از دهانشویه ماچا استفاده می‌کردند، بر اساس آزمایشات بزاق، کاهش قابل توجهی در سطح باکتری‌های عامل بیماری لثه داشتند. در دو گروه دیگر نتایج یکسانی مشاهده نشد.

محققان خاطرنشان کردند که بیماری لثه می‌تواند منجر به از دست دادن دندان افراد شود و همچنین با دیابت، زایمان زودرس، بیماری قلبی، آرتریت روماتوئید و سرطان مرتبط است.

کد خبر 6116154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha