واکنش‌ها به حکم دیوان بین المللی دادگستری برای توقف حمله به رفح

واکنش‌ها به حکم دیوان بین المللی دادگستری برای توقف حمله به رفح

دستور دیوان بین المللی دادگستری به رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن عملیات نظامی در رفح و بازگشایی گذرگاه رفح واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

این حکم دیوان بین المللی دادگستری با واکنش کشورها و نهادهای بین المللی و منطقه‌ای مواجه شده است.

جنبش مقاومت اسلامی حماس از دستور دیوان بین المللی دادگستری به توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح استقبال کرد و گفت انتظار این بود که این دادگاه دستور توقف جنگ در سراسر نوار غزه را صادر کند.

اسامه حمدان از رهبران این جنبش تاکید کرد که ما از این حکم استقبال می‌کنیم و خواستار فشار بر رژیم صهیونیستی جهت اجرای فوری آن هستیم.

حمدان تصریح کرد که بدون اراده حقیقی بین‌المللی، تصمیمات و احکام دیوان بین المللی دادگستری بی‌اثر خواهد بود.

وی تاکید کرد که در صورت مخالفت رژیم صهیونیستی با حکم دادگاه لاهه، نمی‌توان در هیچ مذاکره‌ای به این رژیم اطمینان کرد.

حمدان دولت آمریکا را در جنگ و نسل‌کشی علیه ملت فلسطین شریک دانست.

تشکیلات خودگردان فلسطین هم تاکید کرد که از تصمیم دادگاه لاهه که بیانگر اجماع بین‌المللی بر خواسته توقف جنگ همه جانبه علیه غزه است، استقبال می‌کنیم.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این حکم گفت اتحادیه اروپا باید بین حمایت از نهادهای بین‌المللی و حمایت از "اسرائیل" یکی را انتخاب کند.

آفریقای جنوبی هم ضمن استقبال از تصمیم بی‌سابقه دیوان بین المللی دادگستری، تاکید کرد که این تصمیم الزام‌آور است و رژیم صهیونیستی باید به آن پایبند باشد.

رئیس جمهور کلمبیا هم تاکید کرد که تصمیم دادگاه لاهه در مورد توقف نسل‌کشی دولت نتانیاهو ماهیت حملات وحشیانه علیه ملت فلسطین را نشان داد.

وزیر خارجه اردن نیز تاکید کرد که دیوان بین المللی دادگستری بار دیگر پرده از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه برداشت.

ایمن الصفدی عنوان کرد که شورای امنیت باید به مسئولیت‌های خود عمل کرده و جلوی فرار رژیم صهیونیستی از مجازات را بگیرد و به استانداردهای دوگانه در اجرای قوانین بین‌الملل پایان دهد.

رامی عبده رئیس دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه هم گفت تصمیمات دادگاه لاهه الزام‌آور است و نیازی به تصویب آن در شورای امنیت نیست و تنها این دادگاه صلاحیت لغو آن را دارد.

مجموعه کشورهای عربی در شورای امنیت هم از این تصمیم استقبال کرد و گفت رژیم صهیونیستی باید به تدابیر موقت دادگاه لاهه بدون هرگونه تأخیری عمل کند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز بیان کرد که آنتونیو گوترش گفته تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری برای همه طرف‌ها الزام‌آور است.

وزارت خارجه مصر هم در بیانیه‌ای اعلام کرد از دستور دادگاه لاهه برای توقف حمله به رفح استقبال می‌کند.

وزارت امور خارجه مالزی از این حکم استقبال کرد و از جامعه جهانی خواست رژیم صهیونیستی را ملزم به پایبندی به تمامی بندهای آن کند.

عربستان هم از دستور دیوان بین المللی دادگستری به توقف فوری عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در رفح استقبال کرد.

وزارت خارجه ترکیه هم طی بیانیه‌ای از دستور دادگاه لاهه به توقف حمله به رفح و بازگشایی گذرگاه‌ها برای کمک‌رسانی به نوار غزه استقبال کرد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز بیان کرد که رژیم صهیونیستی باید به دستور دادگاه لاهه که خواستار توقف عملیات نظامی علیه رفح است، پایبند باشد.

معاون نخست وزیر کانادا هم ابراز امیدواری کرد همه طرف‌ها به این دستور و قوانین بین‌الملل پایبند باشند.

کد خبر 6117880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد امین سید رضی از قزوین IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
      0 0
      رژیم جعلی صهیونیستی هرچه زودتر تمکین فرامین دیوان بین‌المللی دادگستری شود و جنگ غزه را خاتمه دهد و اگر رژیم جعلی صهیونیستی جنگ غزه را خاتمه ندهد بیجا و غلط کرده است والسلام نامه تمام
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
      0 0
      رای دو پهلو توقف حمله رفح یعنی حمله همه جانبه به غزه دادگاه متعلق به کشورهای وحشی غربی است چطور می تونه جلوی وحشی گری غربی ها را بگیره