۸ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۲

پائز با داشته هایش بد نبود؛

تحلیل کارشناس والیبال از عملکرد تیم ملی در هفته اول لیگ ملت‌ها

تحلیل کارشناس والیبال از عملکرد تیم ملی در هفته اول لیگ ملت‌ها

کارشناس و مربی والیبال ایران با بیان این که تیم ملی نیاز به زمان و بازی های تدارکاتی بیشتری داشت، گفت: با توجه عدم شناخت پائز نسبت به بازیکنان و در اختیار نداشتن زمان او بد کار نکرد.

عباسعلی میرحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره ارزیابی‌اش از هفته نخست مسابقات لیگ ملت‌های والیبال و عملکرد تیم ملی گفت: به نظرم یکی از دلایل اصلی که تیم ملی در هفته نخست مسابقات لیگ ملت‌ها نتوانست نتیجه قابل قبول بگیرد، دیر اضافه شدن سرمربی تیم ملی بود. متأسفانه در خصوص انتخاب سرمربی سهل‌انگاری شد و زمان زیادی از دست رفت تا یک نفر را برای هدایت تیم ملی انتخاب کنند. البته شاید هم فدراسیون با توجه به شرایطی که آن زمان داشت در انتخاب سرمربی سهل‌انگاری نکرد، اما هر اتفاقی که رخ داد خروجی آن دیر اضافه شدن سرمربی تیم ملی بود که باعث شد پائز شناخت زیادی از بازیکنان ایران نداشته باشد.

وی افزود: هر مربی که هدایت تیم ملی را برعهده می‌گرفت شاید نمی‌توانست از نظر فنی و تاکتیکی بازیکنان را آماده کند اما به لحاظ هماهنگی و شناخت روحی و روانی می‌توانست شرایط بهتری فراهم کند. متأسفانه دیر اضافه شدن سرمربی تیم باعث شد ما زمان زیادی را از دست بدهیم. بازی اول ایران مقابل صربستان اهمیت زیادی داشت و بازیکنان ایران هم قبول داشتند که خیلی بد کار کردند، البته که بازیکنان بازی به بازی بهتر شدند. اما سوال من این است چرا همیشه تیم ملی والیبال یک مسابقه را بد شروع می‌کند؟! چرا این موضوع به یک بدعت در والیبال ایران بدل شده است؟!

کارشناس والیبال ایران عنوان کرد: به نظرم من اگر تیم زودتر بسته می‌شد و بازی‌های تدارکاتی زیادی برگزار می‌کردند، تیم هم زمان از دست نمی‌داد و به مرز هماهنگی می‌رسید، بهتر شروع می‌کردند. از بعد از بازی با کوبا تیم شکل و شمایل تیمی به خود گرفت و بازیکنان خودشان را پیدا کردند. البته تیم ایران مقابل ایتالیا عملکرد ضعیفی داشت. پاسور تیم ملی والیبال ایتالیا خودش به تنهایی ۹ امتیاز گرفته بود، اما هر دو بازیکن ایران روی هم رفته ۶ امتیاز گرفتند. این عملکرد اصلاً قابل قبول نبود. شکل تیمی در بازی با ایتالیا شکل نگرفته بود اما در بازی با کوبا هر چند که باختیم اما روند رو به رشد تیم دیده می‌شد.

میرحسینی گفت: به نظرم در بازی با آرژانتین تیم ایران می‌توانست سه بر صفر پیروز میدان شود، اگر یک مقدار اشتباهات فردی بازیکنان دخیل نمی‌شد. در مجموع در بازی با آرژانتین، سرویس، دریافت و دفاع روی تور بهتر کار کردیم. ما در بازی چهارم ضعف‌ها را برطرف کردیم و نوید این را می‌دهد که تیم ما در آینده بهتر بازی خواهد کرد. ما در هفته اول چهار باخت داشتیم و الان تنها دلخوش به این هستیم که بازی به بازی بهتر می‌شویم. چرا باید چنین اتفاقی بیافتد؟!

وی گفت: من احساسم بر این است که برخی از بازیکنان تیم ملی مقابل برخی تیم‌ها خیلی باانگیزه‌تر کار می‌کنند و مقابل دیگر تیم‌ها این شرایط را ندارند. البته این به معنی این نیست که کم کاری می‌کنند، بیشتر بحث انگیزه آن‌ها مطرح است. من در جایی خواندم که یک نفر گفته بود بازی ما به بازی آرژانتین می‌خورد. این حرف به نظر من درست نیست. اگر تیم ملی جلوی همه تیم‌ها مثل بازی با آرژانتین بازی می‌کرد قطعاً نتیجه می‌گرفتیم. ضمن اینکه می‌توانستیم بازی با آرژانتین را هم سه بر صفر پیروز شویم اما متأسفانه باختیم.

میرحسینی تأکید کرد: به اعتقاد من باید یک ارزیابی کارشناسی مبنی بر اینکه چرا تیم ایران بازی‌ها را بد شروع می‌کند، باید صورت بگیرد. متأسفانه ما به راحتی امتیاز از دست می‌دهیم و تمرکز کافی نداریم. بی‌تفاوتی و عدم کنترل تیمی مقابل صربستان و ایتالیا کاملاً مشهود بود. ایران مقابل آرژانتین خیلی عالی بازی کرد و نشان داد توان برگشت به مسابقات را دارد. قطعاً بازی‌های بعدی بهتر خواهیم شد اما همانطور که گفتم بد شروع کردن در اولین مسابقه در هر تورنمنت باید مورد ارزیابی قرار بگیرد و علت آن مشخص شود. تیم ایران از بعد از بازی با کوبا استراتژی و با برنامه پیش رفت اما با همه مسائل از چهار بازی تنها یک امتیاز به دست آوردیم و این کارنامه خوبی نیست.

مربی والیبال ایران تأکید کرد: بازی با ژاپن در هفته آینده هم سخت خواهد بود به خصوص اینکه این تیم هم خوب کار کرده است. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده والیبال دلم برای این تیم می‌سوزد و این نقد را دارم که چرا زمان را از دست دادیم؟! در همان سه بازی تدارکاتی که در برزیل یک هفته مانده به مسابقات انجام شد، بازی سوم ایران از بازی دوم و اول ایران بدتر بود. نتیجه به دست آمده به خاطر این بود که سرمربی تیم ملی هنوز به ارنج تیمی نرسیده بود و این اصلاً خوب نیست. متأسفانه سرمربی تیم شناخت کافی از بازیکنان نداشت و حالا بعد از چهار باخت به این شناخت رسیده که البته والیبال ایران بهای سنگینی بابت آن پرداخت کرد.

میرحسینی بااشاره به اینکه برخی معتقدند بحث از دست دادن شانس حضور در المپیک روی عملکرد بازیکنان سایه انداخته و شاید همین موضوع باعث بی‌انگیزگی آن‌ها شده است، عنوان کرد: من این موضوع را خیلی تأیید نمی‌کنم. ایران دو بازی اول خود را مقابل صربستان و ایتالیا واگذار کرد، اما اگر بحث حضور در المپیک سایه انداخته بود قاعدتاً تیم نباید در بازی مقابل کوبا خوب ظاهر می‌شد اما دیدیم که این اتفاق کاملاً برعکس بود و تیم مقابل کوبا خوب کار کرد. البته این موضوع بی‌تأثیر نیست اما مهم‌ترین مسئله در عدم نتیجه‌گیری تیم، از دست دادن زمان و عدم هماهنگی بازیکنان بود.

مربی والیبال ایران عنوان کرد: والیبال همیشه در چند سال اخیر جز ۱۰ تیم برتر جهان است و برای ما از دست دادن این جایگاه قابل قبول نیست. پائز اگر یک یا دو ماه زودتر به تیم ملی آمده بود با شناختی که به دست می‌آورد، بهتر از این کار می‌کرد. البته که چند بازیکن باتجربه هم در کنار تیم نبود. ما باید نقد سازنده داشته باشیم، نه اینکه تخریب کنیم. فدراسیون والیبال در انتخاب سرمربی تیم ملی غفلت کرد و زمان را از دست داد نباید این موضوع را نادیده بگیریم. همه بازیکنان ما خوب و جنگنده هستند اما ای کاش زودتر از این فکر می‌کردیم.

میرحسینی در مورد عملکرد پائز در این چهار بازی گفت: به نظرم من چون پائز شناخت کافی از بازیکنان نداشت، البته دستیارانش به او کمک کردند، ولی با این حال با توجه به اینکه شناخت کافی نداشت و زمان زیادی هم در اختیار نداشت، بد کار نکرد. پائز نسبت به داشته‌هایش خوب کار کرد. البته که نباید به این زودی او را قضاوت کنیم. کارنامه تیم ملی از هفته اول مسابقات لیگ ملت‌ها قابل قبول نیست اما به اعتقاد من پائز به زمان بیشتری نیاز دارد و سریعاً نباید به او انتقاد کنیم. یکی از موضوعاتی که در این چهار بازی از تیم ملی دیدم این بود که بازیکنان تیم مقابل تیم‌هایی که بازی می‌کنند عملکرد متفاوت دارند، این اتفاق در سایر تیم‌ها کاملاً متفاوت است. مثلاً بازیکنان تیم ژاپن از ابتدای بازی جنگنده بازی می‌کنند و اصلاً به امتیازات توجهی نمی‌کنند اما بازیکنان ایران حتی روی امتیازهایی که تیم به دست می‌آورند متفاوت عمل می‌کنند و حتی بازی برده را در آخر می‌بازند.

کد خبر 6120494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha