۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۳

دریافت بخشی از حق آبه هیرمند/ دستیابی به نفت زیر زمین آسان می‌شود

دریافت بخشی از حق آبه هیرمند/ دستیابی به نفت زیر زمین آسان می‌شود

۳۰۰ میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند دریافت شد، نرخ جدید برق برای استخراج رمز ارز اعلام شد و صادرات نفت به ۲ میلیون بشکه رسید از مهم‌ترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر ،۳۰۰ میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند دریافت شد، نرخ جدید برق برای استخراج رمز ارز اعلام شد و صادرات نفت ایران با وجود اعمال ۶۰۰ تحریم، به ۲ میلیون بشکه رسید از مهم‌ترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

دستیابی به نفت زیر زمین آسان می‌شود

مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: در دولت سیزدهم در حال ساخت تجهیزی هستیم که با اسکن می‌توان متوجه شد تا در کدام مناطق نفت وجود دارد به این ترتیب عملیات اکتشاف آسان می‌شود.

استفاده از توانمندی بخش خصوصی در فعالیت‌های توسعه‌ای صنعت نفت

عبدالمهدی مجتهدی مدیرعامل شرکت عملیات اکتشاف نفت گفت: شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم با رویکرد توجه به توان داخل از همه ظرفیت‌های بخش خصوصی برای فعالیت‌های تولیدی، توسعه‌ای، خدماتی و… استفاده می‌کند.

ذخیره ۷۶۰ میلیون مترمکعب آب باکیفیت در سد چمشیر

محمد رضا فاضل معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر با اشاره به اینکه با توجه به بارش‌های خوب فصل بهار در حال حاضر سد چمشیر نزدیک به ۷۶۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب با کیفیت دارد، گفت: هدف اصلی احداث سد چمشیر توسعه کشاورزی در اراضی پایین دست بوده است و در فصل تابستان سال جاری همانند سال گذشته آب این سد برای آبیاری مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر خروجی آب سد ۹ مترمکعب بر ثانیه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز مزارع کشاورزی پایین دست به آب این سد نیاز ندارند و سد کوثر نیز در پایین دست سر ریز کرده است، برنامه اصلی مدیریت منابع آب و ذخیره سازی ریزش‌های جوی در مخزن سد است.

تولید نیروگاه‌های حرارتی کشور به ۵۰ میلیون مگاوات ساعت رسید

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی گفت: میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور طی دو ماهه نخست امسال با رشد سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۵۰ میلیون مگاوات ساعت عبور کرد.

وی افزود: از این میزان تولید ۶۰ درصد آن مربوط به واحدهای سیکل‌ترکیبی است که میزان تولید انرژی آن‌ها با افزایش سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۰ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

۹۴ درصد برق تولیدی از طریق نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود

عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در نخستین رویداد به‌کارگیری هوش مصنوعی در بخش تولید صنعت برق، گفت: نقش نیروگاه‌های حرارتی در تمام کشورها نقش پر رنگی دارد و در کشور ما ۹۴ درصد برق تولیدی از طریق نیروگاه‌های حرارتی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: دو مسأله حائز اهمیت یکی ضریب بهره‌برداری نیروگاه‌های حرارتی و دیگری امنیت شبکه از لحاظ پایداری است. همچنین نیروگاه‌های فسیلی علاوه بر تأمین برق بر پایداری شبکه نقش بسیار مهمی دارند.

کاهش ۱۲۰۰ میلیون مترمکعبی گازسوزی در ۱۴۰۳

احمد باهوش مدیر عامل مجتمع پارس جنوبی گفت: با اجرای پروژه کاهش انتشار گاز مشعل تا پایان مرداد امسال ،۱۲ پالایشگاه این مجموعه سالانه حدود هزار و ۲۰۰ میلیون مترمکعب نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش انتشار گاز مشعل خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پروژه کاهش انتشار گاز مشعل در ۱۲ پالایشگاه پارس جنوبی در پایان سال ۱۴۰۲ پیشرفت خوبی داشته است و انتظار داریم با تکمیل این پروژه تا پایان مرداد ۱۴۰۳، حجم انتشار گاز مشعل از روزانه ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب برسد. این مقدار هم‌اکنون به روزانه ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب رسیده است.

نرخ هر کیلووات ساعت برق مصرفی استخراج رمزارز اعلام شد

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر از ابلاغ نرخ ریالی بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی برای استخراج رمز دارایی خبر داد و گفت: به منظور اجرای مصوبه هیأت وزیران با موضوع «اصلاح آئین نامه استخراج رمز دارایی‌ها» بر مبنای متوسط ریالی برق صادراتی و بر اساس میانگین نرخ تسعیر ارز، این نرخ برای بازه زمانی سه ماهه ٢٨ اردیبهشت تا ٢٨ مرداد سال جاری، ٢٨ هزار و ٣٢٠ ریال به ازای هر کیلووات ساعت اعلام می‌شود.

سخنگوی صنعت برق در عین حال تاکید کرد: خرید برق از شبکه برای استخراج رمز دارایی در اوقات محدودیت دار ممنوع است

جزئیات تأمین برق صنایع در اوج بار ۱۴۰۳ اعلام شد

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با بیان اینکه یک سوم برق تولیدی کشور توسط صنایع انرژی‌بر مصرف می‌شود و این روند سال به سال روند افزایشی دارد، بیان کرد: در تابستان ۱۴۰۲ و در مقایسه با تابستان ۱۴۰۰ میزان برق تحویلی به کل صنایع انرژی‌بر به واسطه مدیریت باری که انجام شد ۲۵ درصد افزایش یافت.

وی اضافه کرد: در برنامه‌های مدیریت مصرف برق سال جاری صنایع به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل صنایع کوچک و کارگاهی، صنایع متوسط و صنایع بزرگ و انرژی‌بر می‌شود.

وزیر نیرو در مورد نحوه تأمین برق صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: دسته دوم صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی هستند که ۵۶ هزار واحد صنعتی را شامل می‌شوند. برق مورد نیاز این صنایع به مدت ۶ روز در هفته و به صورت شبانه روزی تأمین خواهد شد و این صنایع تنها یک روز در هفته آن‌هم مطابق قانون کار تعطیل خواهند بود.

صادرات نفت ایران با وجود اعمال ۶۰۰ تحریم، به ۲ میلیون بشکه رسید

جواد اوجی وزیر نفت گفت: مجلس سنای آمریکا اخیراً اعتراف کرده که با وجود اعمال ۶۰۰ تحریم ضد صادرات نفت ایران اما صادرات این محصول از ۳۰۰ هزار بشکه به بیش از ۲ میلیون بشکه رسیده است.

آب شرب تهران نیاز به تصفیه خانگی ندارد

محسن اردکانی مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران گفت: کیفیت آب شرب پایتخت را بالاتر از حد استاندارد و نیاز به تصفیه خانگی ندارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه آبی که در تهران توزیع می‌شود نیاز به تصفیه مجدد به صورت خانگی ندارد و بالاتر از حد استاندارد است، اضافه کرد: ما در توزیع آب، استاندارد شرب را رعایت می‌کنیم. آب شرب توزیعی در تهران از ۳۸ منبع، تأیید و کنترل استاندارد می‌شود و کاملاً بهداشتی است.

کاهش ۲۶ درصدی ارزش معاملات شرکت‌های توزیع برق در بورس انرژی

دفتر «مدیریت معاملات خارج از بازار برق» شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرد: حدود ۳۹۷ میلیون کیلووات ساعت انرژی برق به ارزش ۴۷۲ میلیارد ریال شنبه (۵ خرداد ماه) توسط شرکت‌های توزیع نیروی برق در بورس انرژی معامله شده است که از نظر ارزش معاملات، کاهش ۲۶ درصدی را نسبت به روز کاری قبل، نشان می‌دهد.

همچنین در معاملات روز گذشته، نیروگاه‌های خصوصی ۵۲ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص دادند که نسبت به روز کاری قبل، ۳۹ درصد کاهش داشته است.

نرخ جدید برق برای استخراج رمز ارز اعلام شد

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر گفت که نرخ ریالی هر کیلووات ساعت برق مصرفی برای استخراج رمزارز در بازه زمانی ۲۸ اردیبهشت تا ۲۸ مرداد سال جاری، ۲۸ هزار و ۳۲۰ ریال تعیین شده است.

این نرخ بر اساس مصوبه هیئت وزیران با موضوع «اصلاح آئین‌نامه استخراج رمز دارایی‌ها» و با هدف ساماندهی فعالیت ماینرها و جلوگیری از اتلاف منابع انرژی، ابلاغ شده است.

مدیرعامل توانیر، در این باره گفت: نرخ مذکور بر مبنای متوسط ریالی برق صادراتی و بر اساس میانگین نرخ تسعیر ارز محاسبه شده است.

وی همچنین تاکید کرد که خرید برق از شبکه برای استخراج رمزارز در اوقات محدودیت‌دار ممنوع است.

آبرسانی به هزار و ۷۵۱ روستای سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به اقدامات دولت سیزدهم در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: ۲ هزار و ۳۵۱ روستا در این استان دارای تنش آبی بودند که به ۱۷۵۱ روستا آبرسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی بزرگ کشور در حوزه شرب و بهداشت در روز پنجشنبه هفته جاری، گفت: در سه سال اخیر نگرانی‌هایی برای دولت و مردم سیستان و بلوچستان برای تأمین آب شرب و بهداشتی ایجاد شده بود.

وی ادامه داد: بر این اساس ورود بخش مهندسی و کار شبانه‌روزی و مستمر در وزارت نیرو و دولت سیزدهم باعث شد دغدغه تأمین آب شرب و بهداشتی در استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه در بخش شمالی سیستان و زاهدان در فاز نخست رفع و با اجرای این پروژه‌ها، پایداری کیفی و کمی آب شرب و بهداشت تضمین شود.

۳۰۰ میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند دریافت شد

عیسی بزرگ زاده، سخنگوی صنعت آب کشور با تاکید بر اینکه حقآبه هیرمند حق مردم سیستان و بلوچستان است، گفت: در دو ماه اخیر بخشی از حقآبه هیرمند معادل ۳۰۰ میلیون مترمکعب دریافت شد..

سخنگوی صنعت آب متذکر شد که سیستان به هیچ عنوان از حقابه هیرمند بی‌نیاز نمی‌شود و راهبرد جدید وزارت نیرو، سایه و نگرانی تأمین آب در بخش‌های مختلف را در منطقه سیستان برطرف و شرایط را برای گفت‌وگوی منطقی‌تر در فضای همسایگی و برادرانه با کشور افغانستان برای دریافت حقابه فراهم کرده است.

بارندگی در تهران پس از ماه‌ها خشکسالی

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به بارندگی‌های خوب هفته‌های اخیر پس از ماه‌ها خشکسالی، گفت: این نکته را در نظر داشته باشیم که بارندگی‌ها دلیلی بر پرمصرفی و بد مصرفی نباید باشد.

کد خبر 6123071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha