۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۴۰

آنچه در شورای مسکن لرستان گذشت؛

معطلی طرح نهضت مسکن پشت باجه بانک‌ها

معطلی طرح نهضت مسکن پشت باجه بانک‌ها

خرم‌آباد - عدم پرداخت تسهیلات برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن و همچنین عدم همکاری شهرداری‌های خرم‌آباد و بروجرد برای صدور سند ساخت این واحدها از جمله مباحث مطرح شده در شورای مسکن لرستان بود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: «امیدوار به خانه‌دارشدن»؛ این کلیدواژه همه صحبت‌هایی است که متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن روی زبان می‌آورند و اما در نگاه شأن تنها چیزی که دیده می‌شوند بیم و امید تحقق وعده‌های متولیان است.

معطلی طرح نهضت ملی پشت باجه بانک‌ها

زوج جوانی که مدت‌هاست در سامانه مربوط به این طرح ثبت‌نام کرده‌اند می‌گویند: «فعلاً خبری نیست!»؛ جمله را با آه و نگرانی به زبان می‌آورند. هم دلگرم‌اند که بالاخره دولت - دیر یا زود - طرح خود را به نتیجه می‌رساند؛ هم نگران روند طولانی احداث و پرداخت تسهیلات واحدهای مسکونی هستند.

معطلی طرح نهضت مسکن پشت باجه بانک‌ها

طرح «نهضت ملی مسکن» را می‌توان مهم‌ترین برنامه دولت سیزدهم در حوزه تأمین مسکن و تعادل بخشی به بازار آن دانست؛ اما در لرستان تسهیل و تسریع در اجرا و تکمیل پروژه‌های جدید نهضت ملی مسکن همچنان با موانعی مواجه است که در صدر این مشکلات مسئله «منابع مالی» و «تأمین زمین» از موانع پیش روی این طرح ملی متقاضیان را سرگردان کرده است.

عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن و همچنین در بخش خود مالک موجب شد که این مسئله امروز در شورای مسکن لرستان مطرح شود، موضوعی که با انتقاد «ابوطالب شفقت» استاندار لرستان نسبت به عملکرد بانک‌ها مواجه شد.

هشدار استاندار به بانک‌ها

وی در حاشیه این جلسه به موضوع پرداخت تسهیلات برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در استان اشاره کرد و گفت: در این جلسه تأکید شد که بانک‌ها دراین‌رابطه همکاری لازم را داشته باشند، ما در محضر خدا هستیم، تا زمانی که در استان لرستان حضور دارم، آن چیزی که برای خودم ناظر می‌دانم، ناظر الهی است، شاید بعضی از قوانین می‌تواند برای ما این فرصت را فراهم کند که به‌گونه‌ای دیگر عمل کنم و در این وضعیت شاید مردم معطل شوند، لذا رضایت خدا را در خدمتگزاری به مردم در نظر بگیریم و برای مردم رفاه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: مردم در سه چیز نیازمند به حمایت دولت هستند، مسکن، اشتغال و ازدواج از جمله این سه مورد است، ما باید اینها را برای مردم آسان و راحت کنیم، تقاضای من از همه دست‌اندرکاران اجرایی در این جلسه این بود که خدا را ارائه خدمت به مردم شاهد و ناظر بدانند.

معطلی طرح نهضت مسکن پشت باجه بانک‌ها

استاندار لرستان با اشاره به خدمات خالصانه و مخلصانه آیت‌الله رئیسی به مردم و لزوم تبعیت از ایشان از سوی مدیران برای تأمین رفاه مردم، ایجاد اشتغال و…، گفت: به‌هیچ‌عنوان اجازه سو استفاده هم نمی‌دهیم، بانک‌ها باید بر اساس مقررات اقدام به پرداخت تسهیلات دراین‌رابطه کنند، توزیع پول از سوی بانک‌ها برای ما ملاک نیست؛ بلکه بهره‌وری برای ما مهم است.

شهرداری‌ها پروانه ساخت صادر نمی‌کنند

بهزاد شاکرمی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز با اشاره به موضوع صدور پروانه‌های ساختمانی برای واحدهای نهضت ملی مسکن در استان، اظهار داشت: در حال حاضر دو هزار و ۸۴۸ واحد را در استان آماده صدور پروانه داریم.

وی عنوان کرد: پروانه این واحدها در شهرداری خرم‌آباد و بروجرد معطل شده است.

معطلی طرح نهضت مسکن پشت باجه بانک‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با تأکید بر اینکه در شورای مسکن امروز مقرر شد که حداکثر طی یک هفته شهرداری خرم‌آباد و بروجرد نسبت به صدور پروانه‌ها اقدام کنند، گفت: از دیگر مباحثی که مانع اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهرها و خود مالک وجود دارد، عدم عمل به تعهدات از سوی بانک‌ها است.

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات عملکرد خوبی ندارند

شاکرمی بیان داشت: در حال حاضر ۱۱ هزار و ۱۶۸ واحد را به بانک‌های استان برای پرداخت تسهیلات معرفی کرده‌ایم، تنها تا کنون به شش هزار واحد این تسهیلات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه مقرر شد که مدیران بانک‌ها به همراه معاونت عمرانی و راه شهرسازی برای تأمین منابع و پرداخت این تسهیلات جلسه‌ای برگزار شود، گفت: در حوزه خود مالک نیز متأسفانه عملکرد خوبی از سوی بانک‌ها نداریم، اکثر عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خود مالک شهری ۴۵ درصد است که لازم است بانک‌ها برای تأمین منابع و تسهیلات را انجام و مقرر شد که در جلسه آینده دلیل عدم پرداخت این تسهیلات ارائه شود.

بنابراین گزارش، به‌رغم تلاش‌های دولت برای سامان‌دادن به بازار مسکن همچنان با روند کنونی احداث پروژه‌های نهضت ملی مسکن تا تحقق هدف اصلی دولتمردان برای «شکستن احتکار و سوداگری» فاصله داریم.

رفع موانع پیش روی پروژه‌ها اعم از منابع مالی و بانکی از یک سو و تلاش جدی‌تر و مؤثرتر برای عرضه ارزان‌تر واحدها از سوی دیگر مطالباتی است که مردم و متقاضیان مطرح می‌کنند.

کد خبر 6123361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha