رییس پژوهشگاه ICT تشریح کرد؛

مهمترین پروژه های دولت در حوزه هوش مصنوعی

مهمترین پروژه های دولت در حوزه هوش مصنوعی

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجلاس جهانی WSIS با موضوع «چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی و دولت الکترونیک» دستاوردهای دولت در حوزه هوش مصنوعی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ نشست تخصصی با موضوع "هوش مصنوعی و دولت الکترونیک؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و آینده" در اجلاس WSIS برگزار شد که در این نشست رضوی زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات دستاوردهای دولت در حوزه هوش مصنوعی را ارائه کرد.

محمد رضوی زاده در ابتدا با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه هوش مصنوعی به ویژه در بحث دولت الکترونیک، اظهار کرد: هوش مصنوعی در توانمندسازی دولت ایران به ویژه دولت الکترونیک نقش شایانی دارد؛ در حال حاضر مدیریت منابع طبیعی و محصولات کشاورزی، احراز هویت بیومتریک، چت آنلاین دولت الکترونیک و نظرسنجی کارکنان دولت با استفاده از کدهای QR از جمله اقدامات مدیریتی دولت با استفاده از هوش مصنوعی در ایران است.

وی همچنین در ارتباط با مدیریت منابع و محصولات کشاورزی در ایران به وسیله هوش مصنوعی، گفت: در بحث سیستم کشاورزی هوشمند و با استفاده از ابزار AI، پروژه‌ای با عنوان سطح زیر کشت محصولات کشاورزی تعریف شد که ۱۳ محصول استراتژیک کشور ایران را در یک برنامه سه ساله مورد آزمایش قراردادیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تشریح این پروژه در نشست تخصصی WSIS، بیان کرد: برنج، گندم، سیب زمینی، کلزا، گوجه فرنگی و دیگر محصولات استراتژیک کشور ایران در این پروژه مورد بررسی قرار گرفتند که با دقت زیادی در مقایسه با روش‌های سنتی چیزی بیش از ۹۰ درصد همراه بود؛ این موضوع به دولت بسیار کمک می‌کند و موجب می‌شود تا تصمیم گیری های کلان در خصوص مدیریت منابع طبیعی مبتنی بر داده‌های دقیق انجام شود و مدیریت محصول و بهره‌وری کلی کشاورزی در کشور ایران بهبود پیدا کند.

رضوی زاده با اشاره به پروژه احراز هویت بیومتریک در ایران خاطرنشان کرد: احراز هویت سطح دو در ایران برای سیستم‌هایی که نیاز به ورود بیومتریک دارند، استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال در سیستم تطبیق چهره افراد با عکس کارت ملی هوشمند با استفاده از الگوریتم‌های بیومتریک و با استفاده از تلفن هوشمند یا رایانه تصاویر سه بعدی را با تصویر دوبعدی ثبت احوال کشور مقایسه می‌کند در حال حاضر حداقل یک میلیون کاربر در سال از این سیستم در کشور استفاده می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص دیگر فعالیت‌های دولت ایران به وسیله ابزار هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد: سامانه ملی کاتالوگ و مجموعه داده‌های باز و کاربردی کشور ۶ سال پیش رونمایی شد؛ در این سامانه ۷۷۳۷ مجموعه داده از ۳۸۳ سازمان در سیستم آپلود شده است. این سامانه یک زیرساخت مشترک برای به اشتراک گذاری مجموعه داده‌های تولید شده توسط صاحبان داده ارائه می‌دهد و جست جو و بازیابی داده‌های باز را با استفاده از عناوین، کلمات کلیدی، نام مالک و غیره تسهیل می‌کند که به ارزیابی داده‌های موجود برای پروژه‌های ملی و سایر اهداف تحقیقاتی نیز کمک می‌کند.

رضوی زاده همچنین در پایان ارائه خود در این نشست تخصصی با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای برای پایش رضایت از خدمات و کارکنان دستگاه‌های اجرایی با استفاده از ابزار هوش مصنوعی در کشور، گفت: به وسیله ابزار هوش مصنوعی در این سامانه، اطلاعات پس از نظرسنجی‌های ثبت شده بر اساس بارکدهای دو بعدی جمع‌آوری می‌شوند و سپس بعد از تجزیه و تحلیل خودکار، جهت بهبود عملکرد به ارائه پیشنهادات می‌پردازد که در نهایت این سیستم موجب بهینه سازی بهره‌وری کارکنان دولت بر اساس نظرات مردم خواهد شد.

کد خبر 6124266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha