۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۴۸

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی اعلام کرد؛

اجرای طرح «یادگار ابراهیم» با افتتاح ۱۰۹ پروژه در خراسان‌رضوی

اجرای طرح «یادگار ابراهیم» با افتتاح ۱۰۹ پروژه در خراسان‌رضوی

مشهد- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: مجموعاً ۱۰۹ پروژه از ۱۱۲ دستگاه اجرایی، استانی و ملی در طرح یادگار ابراهیم خراسان رضوی افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد خدایی صبح شنبه در نشست رسانه‌ای «یادگار ابراهیم» در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار کرد: پروژه‌هایی که با تلاش و تدابیر شخص شهید آیت الله رئیسی در استان مصوب شده بود، هم‌اکنون در مرحله افتتاح قرار دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: این پروژه‌ها که ناظر به حل یک مسئله بنیادی استان هستند و ناظر به حوزه‌های مختلف آب، انرژی، صنعت، محیط زیست، کشاورزی و راه و شهرسازی است، سال‌ها متوقف بودند که مهم‌ترین آن‌ها ابر پروژه قطار سریع‌السیر تهران-مشهد است که عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد.

وی با خاطر نشان کردن اینکه مجموعاً ۱۰۹ پروژه از ۱۱۲ دستگاه اجرایی و استانی و ملی در این طرح هستند، افزود: اعتبار آن‌ها بالغ بر ۱۴۲ هزار و ۲۲۳ هزار میلیارد تومان است؛ که از این تعداد ۸۷ پروژه در مرحله افتتاح قرار دارد و ۲۲ پروژه در فاز اجرایی است.

خدایی گفت: این پروژه‌ها در وزارتخانه‌های نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی تحقیقات علوم فناوری، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست ورزش و جوانان بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: وزارت نیرو بیشترین پروژه‌ها یعنی یک سوم پروژه‌ها را به لحاظ ریالی به خود اختصاص داده است. بخشی از کارنامه دولت سیزدهم در استان و پروژه‌هایی که رئیس جمهور شخصاً پیگیری کردند مربوط به حوزه تأمین برق است.

وی با بیان اینکه دو واحد گازی نیروگاهی استان به مرحله افتتاح رسیدند، افزود: از جمله فاز اول پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ابن یمین سبزوار و نیروگاه سیکل ترکیبی تربت حیدریه که فاز دوم آن افتتاح می‌شود.

خدایی ابراز کرد: ۴ واحد نیروگاهی طی سال در استان که ارزش ریالی هر یک ۱۰ هزار میلیارد تومان در حوزه نیروگاه تجدید پذیراست. ۴۰ هزار میلیارد تومان نیروگاه در طی سه سال به بهره برداری رسیده شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: دو نیروگاه بادی و خورشیدی بزرگ مقیاس از جمله نیروگاه بادی ۲۰۰ مگابایتی فولاد سنگان در مرحله عملیات اجرایی قرار دارد و نیروگاه ۱۰۰ مگابایتی خورشیدی در کاشمر که این پروژه هم در مرحله اجرایی است.

تمام چاه‌های استان مجهز به نیروگاه خورشیدی می‌شوند

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ تمام چاه‌های استان مجهز به نیروگاه خورشیدی می‌شوند که برق خود را از این ناحیه تأمین کنند، افزود: هزار سامانه خورشیدی با ظرفیت ۵ مگاواتی به افراد تحت پوشش داده می‌شود که باعث خود اشتغالی شود.

خدایی افزود: آنچه به عنوان سیمای پروژه‌های تجدید پذیر در استان شروع کردیم مانند جایگزینی بخاری‌های کم مصرف با جایگزینی کولرهای کم مصرف، خراسان رضوی را به عنوان قطب صرفه جویی انرژی‌های تجدید پذیر در کشور شناخته شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه بزرگ مهم در شرق کشور، قطب مرکز داده و پارک داده برای استفاده استارتاپ‌ها به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: دسترسی به اینترنت پر سرعت ثابت پروژه مهم دیگری است؛ در همین راستا فیبر نوری دو منطقه ۹ و ۱۱ مشهد به افتتاح رسیده است.

خدایی با اشاره به اینکه ۲۵۰۰ کلاس درس در مشهد طی سه سال گذشته در افتتاح‌های هفتگی ساخته شد، افزود: ۲۱ مدرسه در قالب ۱۳۰ کلاس درس افتتاح شده است.

کد خبر 6124868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha