۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۵۴

در اجلاس امنیتی سنگاپور؛

هشدار علنی چین به جدایی‌طلبان تایوان؛ «تکه تکه خواهید شد»

هشدار علنی چین به جدایی‌طلبان تایوان؛ «تکه تکه خواهید شد»

وزیر دفاع چین هشدار داد که هر کس به خود جرات جدا کردن جزیره تایوان از پکن را بدهد، «تکه تکه خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، دونگ جون، وزیر دفاع چین در اجلاس «مجمع گفتمان شانگری‌لا» در سنگاپور، برای جدایی‌طلبان و حامیان جدایی تایوان از پکن، خط و نشان پررنگی کشید. به نوشته «استِرِیت تایمز»، در سخنرانی وزیر دفاع چین در اجلاس شانگری‌لا، «تایوان مساله کانونی» بود.

وی حزب حاکم پیشروی دموکرات تایوان را به تلاش بی‌وقفه برای استقلال و زدودن هویت چینی متهم کرد و گفت: آنها در اعماق تاریخ به ستون ننگ و عار، چهارمیخ خواهند شد.

وی تاکید کرد: ارتش آزادی‌بخش خلق چین همواره در دفاع از اتحاد سرزمین مادری، قدرتی مقتدر و فناناپذیر بوده است و برای جلوگیری از استقلال تایوان و حصول اطمینان از عدم موفقیت این جزیره در این تلاش‌ها، با اقتدار و قاطعانه عمل خواهد کرد.

تنش‌ها بین پکن و تایوان از زمان روی کار آمدن «ویلیام لای» رئیس جدید این جزیره تشدید شده است. پکن تایوان را بخشی از قلمروی خود و ویلیام لای را «جدایی‌طلب» می‌داند.

دونگ همچنین با تکرار موضع چین و جدایی‌طلب خواندن رئیس تایوان، اضافه کرد: این جدایی‌طلبان و نیروهای بیگانه، دورنمای الحاق صلح‌آمیز تایوان را بیش از پیش تحت‌الشعاع قرار داده و تحلیل برده‌اند.

وزیر دفاع چین بدون نام بردن از کشوری مشخص گفت: یک کشور خاص با تکیه به قدرت‌های خارجی جسور شده و مقصر تنش‌ها در تنگه تایوان و دریای جنوبی چین است.

هرچند دونگ از این کشور نام نبرده است اما به نظر می‌رسد که به اقدامات فیلیپین در دریای جنوبی چین اشاره دارد. چین در واکنش به آنچه رویارویی خطرناک گارد ساحلی فیلیپین با پکن در آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین خوانده است، رزمایش سه‌روزه‌ای را در نزدیکی تایوان برگزار کرد. دونگ همچنین «قدرت‌های خارج از منطقه را به حمایت از احزاب جدایی‌طلب تایوان متهم کرد» که به طور مشخص به حمایت‌های آمریکا و فروش سلاح به تایوان اشاره دارد.

کد خبر 6125893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حسن IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      19 0
      چین در مورد جزایر سه گانه موضع گرفته الان جاش هست ایران هم بگه تایوان مستقل هست و ترک های ایغور هم حمایت بشن .
    • NL ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      11 0
      ماازتایوان حمایت میکنیم.