۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۳

امام جمعه قزوین:

تمام عمر امام خمینی (ره) صرف اجرای فرمان خدا شد

تمام عمر امام خمینی (ره) صرف اجرای فرمان خدا شد

قزوین- نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه امام خمینی (ره) فقط راه خدا را رفت و از ابرقدرت ها نترسید، گفت: تمام عمر امام خمینی (ره) صرف اجرای فرمان خدا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جمع پایوران و سربازان پادگان آموزشی شهدای جوادنیا، ضمن تسلیت ایام سوگواری امام عظیم‌الشأن و ایام شهادت شهید خدمت، رئیس‌جمهور محبوب و همراهان ایشان اظهار کرد: اگر کسی بخواهد امام خمینی (ره) را بشناسد، باید قرآن و نهج‌البلاغه را بفهمد، روایات بحارالانوار را بخواند و آن‌ها را با امام راحل تطبیق بدهد، شخصیت امام (ره) خیلی تماشایی است.

وی در رابطه با برخی ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی (ره) عنوان کرد: امام (ره) عالم ربانی بود، ما در این دنیا زیاد عالم داریم، ممکن است به برخی علما بگوییم چرا درس خوانده‌ای و عالم شده‌ای؟ و آن‌ها بگویند درس خوانده‌ام که استاد دانشگاه شوم، در میان همان اساتید دانشگاه هم یک نفر ممکن است پیدا شود که بگوید درس خوانده‌ام تا رشد کنم.

تمام عمر امام خمینی (ره) صرف اجرای فرمان خدا شد

امام جمعه قزوین با تأکید بر اینکه تمام عمر امام خمینی (ره) صرف اجرای فرمان خدا شد، بیان کرد: امام (ره) عالم ربانی بود، یعنی در تمام طول عمرش به دنبال ربّ بود، به دنبال فرمان خدا بود، به دنبال محرومان بود که دست آن‌ها را بگیرد و حمایتشان کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم عالم ربانی را در قرآن دنبال کنیم، باید بدانیم عالمان ربانی پای «ربنا» های قرآنی هستند، خدای متعال در آیه ۲۰۰ سوره بقره می‌فرماید «رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا وَمَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ»، یعنی (پروردگارا به ما در همین دنیا عطا کن و حال آنکه برای او در آخرت نصیبی نیست).

وی تأکید کرد: خدای متعال در آیات ۲۰۰ و ۲۰۱ سوره بقره مردم را به دو دسته تقسیم‌بندی کرده و می‌فرماید یک دسته آن‌هایی هستند که فقط می‌خواهند چیزی از دنیا نصیب آنان شود، حسنه یا غیر حسنه فرقی برایشان ندارد، این‌ها فقط دنبال دنیا هستند، فقط به دنبال خوردن، خوابیدن، عیاشی، لذت بردن، رفاه و ثروت هستند، برایشان مهم نیست این مال و اموال حرام یا حرام باشد، فقط تمایل دارند مال جمع کنند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: خدای متعال می‌فرماید این‌ها در آخرت هیچ چیزی ندارند، یعنی آدم‌های خسارت‌زده‌ای هستند، در ادامه نیز می‌فرماید یک دسته دیگر هم هستند که می‌گویند من هر مال، شهرت و مقامی را نمی‌خواهم، آن چیزی را می‌خواهم که تو می‌پسندی، من فقط حسنات را می‌خواهم، این دسته می‌گویند ما فقط دنیا را نمی‌خواهیم، عاقبت بخیری هم می‌خواهیم، ما از جهنم واهمه داریم، مبادا کارهایمان ما را جهنمی می‌کند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: خداوند بهره این‌ها را هم می‌دهد، خدا زود به حساب‌ها رسیدگی می‌کند، بنابراین عالم ربانی یعنی کسی که ربناهای قرآن را دنبال می‌کند.

وی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۳۰ سوره فصلت می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، یعنی (در حقیقت کسانی که گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ایستادگی کردند فرشتگان بر آنان فرود می‌‏آیند و می‏‌گویند هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتی که وعده یافته بودید شاد باشید).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید آن‌هایی که فقط نام خدا را بر زبان می‌آورند و در راه خدا استقامت می‌کنند، یعنی ربانی هستند، این‌ها وقتی استقامت می‌کنند، فرشتگان بر قلب اینان فرود می‌آیند و می‌گویند نترسید و محزون نباشید و وعده بهشت به آن‌ها می‌دهند.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: امام (ره) فقط راه خدا را رفت، در مقابل آمریکا، شوروی و همه کفر ایستاد، امام (ره) در آن زمان فرمود آمریکا از شوروی بدتر است، چین از آمریکا بدتر است، انگلیس از چین بدتر است، همه این‌ها از هم پلیدتر هستند، امام (ره) با این ادبیات قیام خود را آغاز کرد، هر کس «ربناالله» بگوید باید مرد میدان باشد، اهل استقامت و وفا باشد، گفتن این حرف‌ها راحت است اما پای کار این معنا ماندن مرد می‌خواهد.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) مرد بود و پای کار خدا ایستاد، هر اتفاقی برایش افتاد گفت باید دین زنده بماند و ملت ما سربلند باشند، امام (ره) گفت من نمی‌توانم بنشینم تماشا کنم تا قانون حیوانی، تبعیض نژادی و جنگلی کاپیتولاسیون بر مردم ما تحمیل شود، این همان ایستادگی در راه خداست، خداوند چنین بنده‌ای را تنها نمی‌گذارد و نیروهای غیبی و فرشتگان را به کمک او می‌فرستد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: وقتی کسی جوانمردانه پای کار خدا بایستد، خداوند فرشتگان را به دل او نازل می‌کند که به او بگویند نترس، نگران، دلواپس وغمگین هم نباش، بشارت باد بر تو آن بهشتی که وعده شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: باید تلاش کنیم ربانی باشیم تا از اینهمه برکات الهی محروم نشویم، این آیه بسیار شوق‌انگیز است، خدای متعال در آیه ۱۳ سوره احقاف می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»، یعنی (محققاً کسانی که گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ایستادگی کردند بیمی بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد).

وی تصریح کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید آن‌هایی که می‌گویند ربّ و آفریدگار ما فقط خداست، بعد هم مردانه پای حرفشان می‌مانند و وفاداری می‌کنند، هیچ ترس و نگرانی در این‌ها وجود ندارد.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: کمیل‌بن‌زیاد می‌گوید یک روز امیرالمؤمنین (ع) دست مرا گرفت و مرا به بیرون شهر کوفه برد، وقتی وارد صحرا شدیم حضرت آهی از عمق جان برکشید، این آه معانی معنوی و عرفانی دارد، کمیل می‌گوید امیرالمؤمنین (ع) در ادامه به من گفت یا کمیل، قلب‌ها مانند ظرف‌ها هستند، یعنی قلب هر کسی ظرفیت شخصیت اوست، یکی قلبش به لحاظ معنوی کوچک است و به محض اینکه یک کلمه از یک نفر بشنود سریع ارتباطش را با او قطع می‌کند، یک نفر قلبش مانند شهید سید ابراهیم رئیسی بزرگ است، در مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری دیدیم که چقدر به ایشان اهانت شد و تهمت بیسوادی زده شد، در حالی که ایشان مجتهد حوزه بودند و مدرک دکترا داشتند، اما پاسخی ندادند.

شهید رییسی جواب هیچ تهمت و توهینی را نداد

امام جمعه قزوین اظهار کرد: ایشان پاسخ را به خدا واگذار کردند، جواب هیچکدام از تمسخرها و تهمت‌ها را ندادند، امیرالمؤمنین (ع) فرمودند دل‌ها مانند ظرف‌ها هستند، بهترین ظرف‌ها آن‌هایی هستند که گنجایش بیشتری داشته باشند، یعنی هر کس ظرفیت بیشتری داشته باشد ارزش بیشتری دارد.

وی عنوان کرد: خدا به موسی (ع) فرمود به سوی فرعون برو، زیرا او طغیان کرده است، موسی (ع) فوراً گفت خدایا برای چنین مأموریتی به من شرح صدر بده، برای مثال تصور کنید خدا به هر کدام از ما مأموریت می‌دهد و می‌گوید در هر کجا که هستید وظیفه دارید اطرافیان خود را با مسجد، نماز جمعه، ولایت، امامت و انتظار آشنا کنید، شما می‌گویید این کار هر کسی نیست، من باید شرح صدر داشته باشم تا چنین مأموریتی را انجام دهم و آدم‌ها را جذب کنم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: موسی (ع) از خدا درخواست شرح صدر کرد و خدا به او شرح صدر داد اما پیامبر (ص) پیش از آنکه از خدا چنین درخواستی داشته باشد، خدا در آیه ۱ سوره شرح فرمود «الم نشرح لک صدرک».

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) به کمیل گفت ای کمیل، هر چقدر دلت بزرگ‌تر باشد، موفق‌تر هستی، اکنون هم حضرت به شما فرزندانش همین را می‌گوید که ای فرزندان من، دلتان را بزرگ کنید، اگر کسی چیزی به شما می‌گوید سریع دلگیر نشوید.

وی تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه فرمود می‌خواهم یک چیزهایی به تو بگویم که باید آن‌ها را حفظ کنی و نگه داری، مردم سه دسته هستند، یک عده عالم ربانی هستند، در روایات هم داریم امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت بزرگ‌ترین عالمان ربانی در عالم هستند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: دسته دوم کسانی هستند که علاقه به علوم ربانی دارند، یعنی درهای دلشان را برای ورود مسائل نورانی و معنوی قفل نکرده‌اند، عطش مسائل دارند و در آیات قرآن به دنبال علوم ربانی می‌گردند، جانشان را با علوم ربنی صفا می‌دهند و دانشجوی علوم ربانی می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: دسته سوم همج رعاع هستند، خدا نکند کسی در این گروه قرار بگیرد، همج رعاع چهار ویژگی دارند، نخست اینکه هر صدایی بشنوند به دنبال آن می‌دوند، هر سایت، کانال و هر جا در فضای مجازی چیزی ببینند به دنبال آن می‌روند و نمی‌فهمند دروغ یا راست کدام است، این‌ها حقیقت را نمی‌فهمند، اگر یک سخنران یک چیز بیهوده بگوید سریع به دنبال حرف او می‌روند.

تمام عمر امام خمینی (ره) صرف اجرای فرمان خدا شد

وی اظهار کرد: ویژگی دوم همج رعاع این است که هر بادی که بوزد این‌ها با آن می‌دوند، مانند برگ‌های خشک درختان که با هر نسیمی به این سو و آن سو می‌روند، حزب باد هستند و آبرویشان در معرض طوفان فتنه‌هاست.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: سوم اینکه همج رعاع هرگز از نور علم استفاده نمی‌کنند، ممکن است درس خوانده باشند یا مطالعه کرده باشند اما از نور فهم و دانش استفاده نمی‌کنند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: چهارم اینکه همج رعاع به یک جای محکم و موثق تکیه نمی‌کنند، یعنی نه خودشان می‌فهمند و نه اینکه به عالمان تکیه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما هم عالم ربانی، هم متعلم در مسیر نجات و هم همج رعاع داریم، ما در مکتب امیرالمؤمنین (ع) این توفیق را پیدا می‌کنیم که عالم ربانی باشیم یا در طریق دانشجویی علوم ربانی باشیم، این دانش در آیات قرآن، روایات و دعاها وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: امام (ره) چنین شخصیتی داشتند، کسی که چنین شخصیتی داشته باشد خدا را خیلی دوست دارد و عاشقانه پای نماز می‌ایستد، خدا محبت چنین کسی را در دل همه قرار می‌دهد و همه دوستش دارند، یک پیرمرد مسیحی به امام (ره) نامه نوشته بود که مقاومت کن، تو پیروز هستی، من سیمای ملکوتی مسیح (ع) را در چهره تو می‌بینم.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: این همان است که خدای متعال در آیه ۹۶ سورره مریم می‌فرماید آن‌هایی که اهل ایمان هستند من محبتشان را دل همه می‌اندازم، آن استقبالی که در سال ۵۷ از امام (ره) شد، آن تشییعی که برای امام (ره) انجام شد، آن تشییعی که برای حاج قاسم سلیمانی و شهید رئیسی شد تفسیر این آیه است.

کد خبر 6126562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha