۱۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۵

مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم (ع) لاهرود:

امام جواد (ع) الگوی تمام عیار بخشندگی و احسان است

امام جواد (ع) الگوی تمام عیار بخشندگی و احسان است

لاهرود - مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم (ع) شهر لاهرود گفت: حضرت امام جواد (ع) الگوی تمام عیار بخشش ، احسان و نیکوکاری برای همه ما در طول زندگی است.

اسماعیل دستگزار در گفت و گو با خبرنگار مهر، با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام محمد تقی (ع) اظهار کرد: معروف ترین لقب پیشوای نهم شیعیان جواد است و به خاطر جود و عطای فراوانش به این نام خوانده اند که برگرفته از نام های زیبای پروردگار متعال است.

وی خاطرنشان کرد: امام جواد (ع) یادآور جود، بخشش و احسان خداوند مهربان است که در وجود مقدس آن حضرت تجسم یافته است و هرگاه سخن از احسان و نیکوکاری به میان می آید، نام این امام بزرگوار را به اذهان خطور می کند.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود با بیان اینکه امام جواد (ع) در کمک رسانی به محرومان و درماندگان نهایت تلاش خود را به عمل می آورد و تا حد امکان به آنان کمک می کرد، افزود: خدمت به مردم و رفع نیازهای آنان در متن زندگی امامان معصوم (ع) قرار دارد و امام جواد (ع) نیز در این عرصه پیشتاز بود.

دستگزار گفت: از منظر امام جواد (ع) خدمت رسانی به مردم در اثر نزول رحمت الهی بر انسان است و اگر فردی در این عرصه کوتاهی و سهل انگاری کند، ممکن است نعمت های الهی را از دست بدهد.

وی بیان کرد: امام نهم (ع) در مقابل مصائب و گرفتاری های روزگار به شدت شکیبا و بردبار بود و در مقابل حوادث سخت و پیشامدهای ناگوار هیچ گاه برآشفته و مضطرب نمی شد بلکه با اتکال به خدای متعال به صبر و تحمل روی می آورد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: البته این در صورتی بود که به شخص حضرت مشکلات روی می آورد، اما در مورد اصول اسلامی و حدود الهی کاملاً در مقام دفاع برآمده و موضع گیری های اساسی و حساب شده داشت.

دستگزار گفت: آن بزرگوار صبر بر مصائب را از بهترین صفات نیک مردان قلمداد می کردند و مدارا با همسر ناشایست، بردباری در قبال ستم های حاکمان مستبد و صبر در ناملایمات فراوان زندگی همانند شهادت پدر، نمونه هایی از بردباری آن حضرت است.

وی شجاعت در گفتار را از دیگر فضایل اخلاقی امام جواد (ع) دانست و افزود: آن حضرت تمام فضایل اخلاقی و کمالات انسانی را از اجداد طاهرین خود به ارث برده بود و یکی از خصلت های والایی که امام بزرگوار به تمام معنا حائز بود، شجاعت و صراحت لهجه در گفتارهای حق طلبانه بود.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود با اشاره به اخلاق حسنه امام محمد تقی (ع) بیان کرد: پیشوای نهم شیعیان این ویژگی را از جد بزرگوارشان حضرت محمد (ص) به ارث بردند و در قرآن کریم هم به مسلمانان توصیه شده است که در رفتار و زندگی خودشان در تمام مراحل باید از رسول اکرم (ص) الگو بگیرند و اهل بیت (ع) مانند پیامبر عظیم الشان (ص) متصف و متخلق به آن اخلاق نیکو و حسنه هستند.

دستگزار اظهار کرد: یکی از ویژگی های دیگر حضرت جواد الائمه (ع) علم فراوان و وسیع ایشان است، چنانچه اجداد بزرگوارشان هم این علم وسیع را داشتند و به معنای واقعی کلمه عالم بودند. این امر در مناظراتی که ایشان انجام دادند، قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: ما شیعیان معتقد هستیم که این علم از طریق اجدادشان منتقل شده و به قدرت الهی، علم پیامبر اکرم (ص) به امام علی (ع) و نسل به نسل تا حضرت مهدی موعود(عج) منتقل شده و این علم لدنی که خداوند در اختیار این الگوهای بشریت گذاشته در نزد امام جواد (ع) هم بوده است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود به تقوا و پارسایی امام جواد (ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت مانند همه امامان شیعه الگوی کامل تقوا و پارسایی و نمونه بارز عبادت، بندگی و سجده های طولانی برای خداوند بودند.

دستگزار ادب و گشاده رویی با دوست و دشمن را از دیگر ویژگی های اخلاقی امام جواد(ع) دانست و اذعان داشت: آن حضرت با همگان با ادب و احترام برخورد می کردند که این امر باعث جذب مخالفان و دشمنان امام بزرگوار به سوی ایشان می شد و سازش و نرم خویی با دوستان و شیعیان نیز از صفات ایشان است.

وی با اشاره به حریت و آزادگی امام جواد (ع) خاطرنشان کرد: همه ائمه معصوم (ع) از این ویژگی برخوردار بودند و آن بزرگواران هیچ گاه تسلیم ظلم و ستم نمی شدند و حاضر بودند در این راه تمام سختی ها را تحمل کنند و این ویژگی الگویی برای ماست که در هیچ زمانی ظلم و ستم را قبول نکنیم و با آزادگی، اعتقادات و مبانی خودمان را در برابر دشمنان قسم خورده اسلام و مخالفان مطرح کنیم و تسلیم فتنه ها و توطئه های آنان نشویم.

کد خبر 6128555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha