۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۱

بازدید مدیران صدا و سیما از ساترا/ نقش تنظیم‌گری جدی گرفته شود

بازدید مدیران صدا و سیما از ساترا/ نقش تنظیم‌گری جدی گرفته شود

رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه رسانه ملی در بازدید از نمایشگاه دائمی ساترا تاکید کرد که صدا و سیما باید نقش تنظیم‌گری خود را با تقویت ساترا جدی بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، شاهید مظفری رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه رسانه ملی و تنی چند از مدیران این مرکز از نمایشگاه دائمی ساترا بازدید کردند. مظفری در این بازدید با اشاره به سابقه بحث تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در کشور گفت: حدود ۹ سال پیش بحث صوت و تصویر فراگیر با تدبیر رهبر معظم انقلاب تعیین تکلیف شد و وظیفه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر بر اساس اسناد بالادستی بر عهده سازمان صدا و سیما قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر بخش بزرگی از زیست‌بوم و جامعه با وظایف ساترا آشنا شده‌اند، افزود: واقعا احساس افسوس می‌کنم که یک فاصله زمانی از زمان صدور حکم رهبر معظم انقلاب در سال ۹۴ برای تنظیم‌گری صدا و سیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر شاهد هستیم تا همین اخیراً که این حکم جدی گرفته شده یعنی یک زمانی نزدیک به ۷ یا ۸ سال را از دست دادیم و این عقب افتادگی در ابعاد مختلف باید جبران شود.

نقش تنظیم‌گری ساترا جدی گرفته شود

این مدیر ارشد رسانه‌ ملی در تبیین جایگاه مهم ساترا در ساختار رسانه‌ای کشور تاکید کرد: آینده رسانه‌ای کشور در گرو عملکرد مناسب ساترا است یعنی اگر ما بخواهیم رسانه آینده را پیش‌بینی و تحلیل و تدبیر کنیم، برای اینکه شاهد یک فضای مجازی سالم، مفید و امن در حوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی برای مردم باشیم، باید سازمانی مانند ساترا در دل صدا و سیما متولد می‌شد و حتما صدا و سیما نقش تنظیم‌گری خود را باید با تقویت ساترا جدی بگیرد. منظور من البته از تولد یک تاسیس ساختاری نیست. چون من احساس می‌کنم هنوز ساترا نیاز به تقویت بیشتر دارد تا بتواند نقش مهم خود را به سرانجام برسد و البته دلیل برخی نقصان‌ها، درک نکردن برخی اجزای حاکمیت از اهمیت و ضرورت نقش مهم ساترا است.

وی درباره ضرورت ارتقای این درک تاکید کرد: ما یک زمانی دغدغه‌ داشتیم که با ظهور رسانه‌های نوین یک انفجاری در ارتباطات شکل گرفته که مفاهیم ارتباطات را به هم ریخته است و می‌گفتیم که صدای این انفجار را مسئولان ارشد کشور هم هنوز نشنیدند و فقط خود مقام معظم رهبری این صدا را بهتر از هر فردی در کشور شنیده‌اند ولی یکسری لایه‌ها حواس‌شان به این موضوع نیست. الان به نظر می‌رسد برخی دیگر از افراد موثر در حاکمیت این صدا را شنیده‌اند و جدی گرفته‌اند که منجر شد به ایجاد سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا همان ساترا اما با توجه به حکمی که از جانب مقام معظم رهبری برای مأموریت صدا و سیما برای تنظیم گری صادر شده است باید همه مراقب باشند که این مساله جدی گرفته شود و ساترا را به عنوان زیر مجموعه تخصصی صدا و سیما در حوزه تنظیمگری تقویت کنند تا بتواند ماموریت‌های خود را به شکل مطلوب به انجام برساند.

ساترا کمترین میزان تصدی را داشته باشد

مظفری در تبیین اولویت‌های اصلی ساترا افزود: ما یک مساله‌ای داریم که ساترا یک سازمان استراتژیک است و سازمان استراتژیک مهمترین مساله‌اش درک اولویت‌ها است. ما قطعا همه کارها را با امکانات و فرصت محدود نمی‌توانیم انجام بدهیم. اگر استراتژیک فکر کنیم باید بگردیم دنبال کارهایی که با ماموریت سازمان بیشترین سازگاری را دارد و از لحاظ راهبردی در برآیند شرایط بیشترین میزان جذب فرصت را می‌تواند برای ما داشته باشد. اگر با این نگاه جلو برویم به نظر من ساترا چند اولویت استراتژیک و کلیدی پیدا می‌کند که باید تمرکزش روی آن باشد. در وضعیت جهان کنونی رسانه با این اوصاف اولویت نخست ساترا آن است که کمترین میزان تصدی را داشته باشد زیرا هر چقدر به دنبال این باشد که تصدی‌گری را بیشتر کند از اصل ماهیت تنظیم‌گری خود عقب می‌افتد.

رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه صدا و سیما در این زمینه اظهار کرد: تنظیم‌گر خبره، هنرش این است که بتواند بدون دخالت رسمی و آشکار، استانداردسازی کند. این مساله با آن که منفعلانه منتظر باشیم یک اتفاق بدی بیفتد و بعد ما وارد شویم و جنبه سلبی خودمان را نشان دهیم، فرق دارد. تنظیم‌گری منفعلانه فقط دروازه بانی می‌کند و همیشه از جریانات رسانه‌ای چند گام عقب است. ما در سند تحول صدا و سیما پیش‌بینی کردیم به دنبال تقویت حضور مردم در بسترهای جدید باشیم و این حضور را ما ایجاد کنیم. اگر ما این حضور را ایجاد کنیم، می‌توانیم مدیریتش کنیم.

کد خبر 6130085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha