عطوان بررسی کرد؛

رسوایی «بایدن» در فاجعه کشتار النصیرات

رسوایی «بایدن» در فاجعه کشتار النصیرات

یک تحلیلگر ارشد عرب به نفاق جو بایدن در روند مذاکرات آتش‌بس در غزه اشاره و خواستار پایان دادن به این روند از سوی گروه‌های مقاومت و میانجی‌های عرب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله جدید خود در روزنامه اینترنتی رای الیوم به بررسی جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در اردوگاه النصیرات پرداخته و نوشت که ابراز تردید جنبش حماس در خصوص انگیزه‌های آمریکا مبنی بر ایجاد اسکله دریایی در غزه به حق بود، اسکله‌ای که استفاده از آن منجر به بروز فاجعه‌ای از سوی نظامیان اسرائیلی شد که ۲۱۰ فلسطینی در نتیجه آن به شهادت رسیدند تا رژیم صهیونیستی ۴ تن از اسرای خود را در غزه آزاد کند.

عطوان افزود: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در زمان ارائه نقشه راه خود برای آتش بس در غزه و تلاش میانجی‌های عربی شامل مصر و قطر و افزایش فشار بر حماس، به خوبی از نقشه رژیم صهیونیستی برای آزادی ۴ اسیر خود و رقم زدن جنایت النصیرات اطلاع داشت، عملیاتی که قرار است به عنوان اهرم فشار برای آتش بس در غزه استفاده شود. این در حالی است که شبکه سی ان ان آمریکا دیروز اذعان کرد که یک گروه اطلاعاتی آمریکا نیز در برنامه‌ریزی و اجرای این عملیات نقش داشته است.

وی به ذوق زدگی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «قهرمانانه» توصیف کردن این عملیات واکنش نشان داده و این سوال را مطرح کرد که آیا اعزام صدها نظامی و ده‌ها خودروی زرهی و کشتار ۲۱۰ شهروند بی‌پناه و زخمی کردن صدها نفر دیگر، یک اقدام قهرمانانه به شمار می‌رود که نخست وزیر رژیمی که خود را چهارمین ارتش قدرتمند در دنیا معرفی می‌کند، به آن افتخار کند؟ این در حالی است که عملیات مذکور با پل هوایی کمک‌های تسلیحاتی آمریکا صورت گرفته و این عملیات در منطقه محاصره شده انجام شده است، آن هم بعد از اینکه رژیم صهیونیستی از ۸ ماه پیش به این منطقه حمله کرده و نتوانسته هیچیک از اهداف خود را در آن محقق سازد؟

وی با اشاره به کمبود اطلاعات واقعی در خصوص این عملیات و بیان این نکته که تنها اطلاعات موجود هلاکت یک نظامی اسرائیلی در نتیجه این عملیات بوده، ابراز داشت که قطعاً تعداد کشته شده های اسرائیلی تحت سانسور نظامی قرار گرفته است.

این تحلیلگر ارشد منطقه با اشاره به اینکه نتانیاهو به دنبال دستیابی به یک پیروزی ولو کوچک برای فریب دادن بیشتر شهرک نشینان است، تاکید کرد که وی تلاش دارد به این ترتیب استمرار این جنگ شکست خورده را توجیه کند، اما به نظر می‌رسد این اقدام فریبکارانه نتایج منفی به بار داشته باشد و تمامی امیدها برای آزادی ۱۶۰ اسیر دیگر که همچنان در اختیار نیروهای مقاومت قسام و گردان‌های قدس قرار دارند، از بین برود.

وی ابراز اطمینان کرد که این کشتارها نمی‌تواند گروه‌های مقاومت را از مواضع قاطع خود در عدم گرفتار شدن در دام آمریکا و رژیم صهیونیستی بازدارد. آنها می‌دانند که نباید اسرای صهیونیست را بدون تحقق شروط مشروع خود در آتش‌بس دائم و عقب نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از غزه و بازسازی فوری این منطقه آزاد کنند.

عطوان ادامه داد که این جنایت خونبار و آزادی ۴ اسیر صهیونیست و رسوایی مشارکت آمریکا در این عملیات، مرحله جدیدی از جنگ غزه را رقم می‌زند که در نتیجه آن صدها هزار جوان فلسطین به صفوف مقاومت خواهند پیوست و خود را وارد عرصه تقابل با رژیم صهیونیستی کرده و اهداف مقاومت در برابر نسل کشی غزه را گسترش خواهند داد. شکی نیست که این عملیات با واکنش قدرتمندانه گروه‌های مقاومت در غزه و کرانه باختری و همچنین جبهه‌های پشتیبان در یمن و لبنان و عراق مواجه خواهد شد.

نتانیاهو شاید در آزادسازی چهار اسیر اسرائیلی با کمک آمریکایی‌ها موفق شده باشد، اما شادی او زیاد طول نخواهد کشید و روزهای آینده با غافلگیری‌های گسترده گروه‌های مقاومت مواجه خواهد شد و احتمالاً تعدادی از نظامیان اسرائیلی در نوار غزه یا عمق سرزمین‌های اشغالی به اسارت نیروهای مقاومت در خواهند آمد.

این تحلیلگر عرب ابراز امیدواری کرد که رهبران مقاومت از جمله یحیی سنوار خروج کامل خود از مذاکرات آتش بس را در نتیجه رسوا شدن روند این مذاکرات و افشای اهداف واقعی پشت پرده آن اعلام کنند و میانجی‌های مصری و قطری نیز از پایان نقش خود در این پرونده خبر داده و به فریبکاری دولت آمریکا در این روند اذعان کنند و به همه اعلام کنند که آمریکا از این مذاکرات به عنوان ابزاری برای تامین پوشش و گسترش جنایت‌های اسرائیل در غزه استفاده می کند.

عطوان بعید ندانست که طی روزهای آینده انبوهی از موشک‌ها و پهپادها به سمت فرودگاه‌های بن گوریون و رامون و حیفا شلیک شوند و مرحله جدیدی از روند جنگ در غزه آغاز شود.

کد خبر 6131070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha