مهر بررسی کرد؛

«شکست چند بُعدی»؛ کلیدواژه‌ای برای سرنوشت رژیم صهیونیستی

«شکست چند بُعدی»؛ کلیدواژه‌ای برای سرنوشت رژیم صهیونیستی

تلاش چند ماهه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای جبران شکست اکتبر، نه تنها نتیجه نداده بلکه به نقطه‌ای رسیده که آن را باید «تکرار شکست» نامید.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: رژیم صهیونیستی، گرفتار وضعیتی شده که تحلیلگران غربی آن را «شکست چند بُعدی» قلمداد می‌کنند. یعنی وضعیتی که در آن، در چندین حوزه سیاسی، امنیتی و روانی، شکست و فرسودگی در تمام ارکان یک نهاد، نمایان می‌شود.

در حالی که برخی کشورهای غربی، در حال ارسال پیام تبریک به خاطر آزادی ۴ اسیر صهیونیستی بودند، نتانیاهو بزرگترین شکست چند ماه اخیر را تجربه کرد و به یک باره دو عضو کابینه جنگ و یک عضو کابینه ائتلافی، استعفا دادند. در نتیجه لرزه بر اندام ناتوان و بی‌رمق کابینه نتانیاهو افتاده است.

ظاهری فریبنده، باطنی در هم شکسته

این روزها رژیم صهیونیستی، حال و روز پریشانی دارد که در عین حال، واجد بالاترین میزان تضاد و تناقض است. در ظاهر، به دنبال این است که خود را صاحب یک ماشین جنگی عظیم نشان دهد که با ریختن خون هزاران فلسطینی، خود را سر پا نگه داشته است. اما در باطن، گرفتار کاهش روحیه سربازان، اختلافات داخلی، پوسیدگی از درون و استعفاهای مداوم است.

ریختن سیلابی از خون برای دستیابی به نتایج کوچک و محدود، بخشی از رفتار جنون‌آمیز نتانیاهو در روزهای اخیر بوده است. حالا صدای تحلیلگران غربی هم درآمده و معتقدند این نمونه‌ای از یک بن بست واقعی است که رژیم صهیونیستی در آن گرفتار شده است.

قتل عام صدها فلسطینی به بهانه نجات چند اسیر، نه تنها برای نتانیاهو افتخاری به دنبال نیاورد و موجب ایجاد همدلی در جمع صهیونیست‌ها نشد، بلکه در سطح افکار عمومی جهانیان، موجی از انزجار را ایجاد کرد. به همین خاطر، شرکایی که تا دیروز در مسیر خون و خشونت، با نتانیاهو همراه بودند، خود را کنار کشیدند. آنان به وضوح اعلام کردند که استراتژی نتانیاهو در چند ماه گذشته، فرجامی جز «شکست» به دنبال نیاورده است.

اذعان به شکست چند بُعدی

عاموس حارل، تحلیلگر روزنامه هاآرتص، به وضعیت شکننده و ضعیف رژیم صهیونیستی اشاره کرده و نوشته است: «با این وضعیت، اسراییل نمی‌تواند در برابر حزب‌الله لبنان بجنگد و بدون تردید، درگیری با حزب‌الله چالش بزرگی برای جبهه داخلی اسراییل خواهد بود و می‌توان پیشبینی کرد که شهرهای شمال و مرکز با تهدیدی با ابعاد و قدرت آتش بی‌سابقه مواجه خواهند شد. حملات، در کوتاه مدت بر توان سربازان خسته تأثیر می‌گذارد».

حارل تحلیلگر اسراییلی در ادامه به موضوع شکست‌های پیاپی پرداخته و نوشته است: «حالا و پس از چندین ماه نبرد؛ دشوار است که در مورد افق پیروزی حرف بزنیم. ارزیابی‌های اخیر تشکیلات دفاعی نشان داده که اسراییل به سمت یک شکست بزرگ چند بعدی پیش می‌رود».

حالا نتانیاهو در قامت سیاستمدار مجنون و فاقد تعادل روانی قلمداد شده که بدون هیچگونه محاسبه عقلانی، تمام عرصه های سیاسی و امنیتی و نظامی را در هم آمیخته است اما باز هم توان کسب نتیجه ندارد. به قول جیمز راسن بریخ تحلیل‌گر ارشد پایگاه اینترنتی تحلیلی «نیولاینز» (New Lines) «تجزیه و تحلیل سازمانی تحولات چند ماه اخیر، به وضوح نشان می‌دهد که رژیم اسراییل جایگزینی فناوری دفاعی به جای سیاست، اعلام فلسطینیان به عنوان جمعیت غیرانسان و همچنین فساد فزاینده در داخل نهاد امنیتی و سیاسی، از چندین سال پیش، پیش زمینه را برای شکست بزرگ ۷ اکتبر آماده کرده بود». این تحلیلگر ارشد آمریکایی، بدون تعارف اعلام کرده «نوار غزه به جای نشان دادن توان فنی و قدرت نظامی اسرائیل، نشانه و نمایشگاهی است برای آشکارسازی زوال نهادی اسراییل و بی‌اعتنایی به هنجارهای بین المللی».

شکست با وجود حمایت گسترده غرب

نتانیاهو در چند ماه گذشته، در چندین نوبت، کمک های مالی و تسلیحاتی دریافت کرده و علاوه بر آمریکا و اتحادیه اروپا، از کمک ویژه بریتانیا نیز برخوردار بوده است. حالا مشخص شده که در جریان اقدامات ظالمانه اخیر نیز، چندین افسر آمریکایی با اسراییل همکاری کرده اند و بریتانیا نیز در گردآوری اطلاعات جاسوسی نقش فعال داشته است.

وب‌سایت انگلیسی « The British Declassified website» که در زمینه سیاسی و اطلاعاتی تخصص دارد، اشاره کرده که ارتش انگلیس بر فراز نوار غزه دویست مأموریت جاسوسی هوایی به منظور حمایت از اسراییل انجام داده است. آن هم در شرایطی که ارتش صهیونیستی، از حداکثر توان فنی و آتشبار خود برای از بین بردن مقاومت و تضعیف توانایی های فلسطینیان استفاده کرد، اما فایده ای نداشت.

همچنین وب‌سایت‌های اسراییلی اشاره کردند که واشنگتن نقشی محوری در جنایت اخیر علیه اردوگاه النصیرات، مشارکت اطلاعاتی فعال داشته است. وب‌سایت آمریکایی Axios به برخی از ابعاد همکاری اطلاعاتی آمریکا و اسراییل اشاره کرده است. با این حال، تحلیلگران نظامی و امنیتی آمریکا، بر این باورند که همراهی اطلاعاتی و تامین مهمات و تسلیحات، باز هم شرایط را بر روی میدان تغییر نداده و به قول سران جنبش حماس، آنچه که ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی درباره آزادی تعدادی از اسرا انجام داد، واقعیتی به نام شکست راهبردی رژیم را تغییر نداده است.

با آنکه جنایت النصرات، یک بار دیگر روی واقعی رژیم را نمایان کرد اما فشار روانی بر نتانیاهو به حدی است که احتمالاً باز هم چنین رفتاری از او سر بزند. حاتم کریم الفلاحی کارشناس نظامی و راهبردی اعلام کرده «نجات ۴ اسیر توسط رژیم صهیونیستی در منطقه نصیرات در مرکز نوار غزه، صرفاً در حد یک دستاورد تاکتیکی است. اما محتمل است که این رفتار توسط صهیونیست ها، باز هم تکرار شود».

روند ادامه جنگ در نوار غزه نشان داده که ارتش اشغالگر متحمل خسارات سنگینی شده است. گزارش کانال ۱۲ اسراییل نشان داده که واحدهای ذخیره ارتش از طریق تبلیغات در اپلیکیشن واتساپ جستجو برای کمک گرفتن از داوطلبان جنگ در غزه را آغاز کرده اند و کمبود شدید سرباز در واحدهای ذخیره وجود دارد. این کانال به نقل از یکی از سربازان ذخیره گفت: «وضعیت شدید خستگی در میان سربازان وجود دارد و فشار زیادی از سوی خانواده ها و محل کار وجود دارد».

‌حال باید در روزها و هفته‌های آتی، با توجه به شکست همه جانبه رژیم صهیونیستی، چه چیزی در انتظار بنیامین نتانیاهو و حامیان او خواهد بود.

کد خبر 6132817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha