الجزیره بررسی کرد؛

استعفای گانتس و تعمیق بحران داخلی و بین‌المللی تل‌آویو

استعفای گانتس و تعمیق بحران داخلی و بین‌المللی تل‌آویو

استعفای بنی‌گانتس از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی علاوه بر افشای چند حقیقت درباره عمق شکاف در جامعه صهیونیستی، پیامدهای متعددی برای این رژیم در سطح داخلی و بین‌المللی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، با گذشت زمان کوتاهی از استعفای بنی گانتس و دو تن دیگر از اعضای ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، تحلیل‌ها درباره پیامدهای این اتفاق برای تل‌آویو در سطوح مختلف به ویژه در بحبوحه جنگ غزه همچنان ادامه دارد.

پیامدهای استعفای گانتس بر روند جنگ و صحنه سیاسی تل‌آویو

استعفای گانتس پیامدهای زیادی بر همه امور مربوط به جنگ غزه و همچنین روز بعد از آن دارد. این اتفاق می‌تواند مذاکرات آتش بس در غزه و تبادل اسرا را هم تحت تاثیر قرار دهد و بازتاب آن بر عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی به زودی روشن خواهد شد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان صهیونیست معتقدند استعفای بنی گانتس، روند سیاسی در تل آویو را پیچیده‌تر کرده و نقش مهمی در گسترش و تعمیق شکاف در جامعه صهیونیستی خواهد داشت.

اغلب تحلیلگران صهیونیست اتفاق نظر دارند که استعفای بنی گانتس از کابینه جنگ اسرائیل، نفوذ و هژمونی راست افراطی‌ها بر این کابینه را افزایش خواهد داد و به ویژه سیطره «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ » وزیر دارایی کابینه راست افراطی اسرائیل بر تشکیلات نظامی و روند جنگ را تقویت می‌کند. همین امر امکان دستیابی به توافق برای آتش بس و تبادل اسرا را کاهش خواهد داد.

از طرف دیگر، این تحلیلگران معتقدند که سیطره راست افراطی‌ بر کابینه جنگ و یک جانبه‌گرایی آنها، افراط گرایی را در مواضع رژیم صهیونیستی افزایش می‌دهد؛ امری که به مشروعیت زدایی جامعه جهانی از کابینه افراطی تل‌آویو کمک زیادی می‌کند و همچنین موجب افزایش اختلافات با دولت آمریکا، غرب و نهادهای مختلف می‌شود.

«ناحوم بارنیاع» تحلیلگر سیاسی روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت معتقد است که خروج بنی گانتس از کابینه جنگ، عواقب زیادی بر صحنه سیاسی تل‌آویو خواهد داشت و آن را مبهم‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.

این تحلیلگر صهیونیست اعلام کرد: با خروج بنی گانتس از کابینه جنگ، «یوآف گالانت» وزیر جنگ و «هرتصی هالوی» رئیس ستاد ارتش، در برابر کابینه راست افراطی به ریاست بنیامین نتانیاهو تنها می‌مانند؛ کابینه‌ای که نمی‌داند در این شرایط اضطراری باید چه کار کند و اقدامات غیرمسئولانه‌ای درباره روند جنگ و مذاکرات مربوط به تبادل اسرا اتخاذ می‌کند.

پیامدهای بین‌المللی استعفای گانتس برای تل آویو

وی درباره پیامدهای استعفای بنی گانتس برای رژیم صهیونیستی در سطح بین المللی گفت: خروج گانتس از کابینه جنگ و انحلال این کابینه، مذاکره با دولت‌های خارجی و جامعه بین‌المللی به ویژه دولت آمریکا را برای نتانیاهو دشوارتر می‌کند. در این میان نقش بن گویر و اسموتریچ پررنگ‌تر خواهد شد و کابینه راست افراطی اسرائیل در حالت تقابل و درگیری با کل جهان قرار می‌گیرد.

ناحوم بارنیاع تصریح کرد: ارتش به انجام عملیات‌های نظامی خود علیه غزه ادامه خواهد داد، اما شکاف‌هایی که بین نیروهای ذخیره با ارتش به وجود آمده، گسترش خواهد یافت؛ به ویژه اینکه کابینه راست افراطی در تل آویو قصد دارد سیطره خود را بر ارتش گسترش دهد. همچنین شاهد گسترش اعتراضات به ویژه خانواده‌های اسرای صهیونیست علیه کابینه نیز خواهیم بود.

از سوی دیگر «یوسی ورتر» تحلیلگر امور حزبی در روزنامه عبری هاآرتص در این زمینه اعلام کرد: حتی زمانی که بنی گانتس و «گادی آیزنکوت» هم در کابینه جنگ اسرائیل حضور داشتند، بن گویر و اسموتریچ این کابینه را محاصره کرده بودند و حرف آخر را در آن می‌زدند. با استعفای بنی گانتس، ائتلاف نتانیاهو به اندازه اولیه خود با ۶۴ عضو کنست برمی‌گردد؛ ائتلافی که تل آویو را به فساد کشیده است.

این تحلیلگر صهیونیست ارزیابی می‌کند که نتانیاهو برای حفظ اختیارات خود احتمالاً به سمت انحلال کابینه جنگ حرکت کند.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف کابینه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و باتلاقی که ارتش اشغالگر گرفتار آن شده است تاکید کرد: افتادن ارتش در دام غزه بدون هیچ گونه استراتژی برای عقب نشینی و یا برنامه‌ریزی برای روز بعد از جنگ، نتیجه سیطره افراطی بن گویر و اسموتریچ بر کابینه جنگ و ائتلاف کابینه است که منجر به ادامه هرج و مرج در کرانه باختری و تشدید اقدامات خشونت آمیز شهرک نشینان شده است.

تروریسم سیاسی!

در میان این چالش‌ها و پیچیدگی‌های صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی، برخی از محافل و تحلیلگران این رژیم از اقدام بنی گانتس در استعفا از کابینه جنگ انتقاد کردند. دکتر «آوری فارتمن» مدرس و پژوهشگر دانشگاه ولز انگلیس در مقاله‌ای که در روزنامه عبری اسرائیل هیوم منتشر شد، اعلام کرد: بنی گانتس سیاستمداری است که وحدت جامعه اسرائیل را در میانه جنگ نابود کرد. وی تاکید کرد: راز موفقیت گانتس و رشد او در عرصه سیاسی به دلیل دکترین امنیتی و رویکرد وی در شرایط اضطراری بود که صهیونیست‌ها را به سمت اتحاد سوق می‌داد و نگران امنیت اسرائیل بود. اما تصمیم وی برای استعفا از کابینه جنگ آن هم یک روز بعد از «عملیات نجات» [اشاره به آزادی ۴ اسیر اسرائیلی در کشتار وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی علیه هزار غیرنظامی فلسطینی در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه] یک تروریسم سیاسی غیرمسئولانه است.

این تحلیلگر و محقق صهیونیست تصریح کرد: با استعفای گانتس مشخص شد که او و نتانیاهو درباره آینده نوار غزه و وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین معامله تبادل اسرا توافق ندارند.

کد خبر 6133210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha