۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۰

چین: بریکس باید مانع وقوع «جنگ سرد» جدید شود

چین: بریکس باید مانع وقوع «جنگ سرد» جدید شود

وزیر خارجه چین تاکید کرد که کشورهای عضو «بریکس» باید با همکاری یکدیگر از درگرفتن دوباره جنگ سرد جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، وانگ یی، وزیر خارجه چین در جریان نشست وزرای خارجه گروه «بریکس» گفت که برخی کشورهای قدرتمند هنوز تفکر جنگ سرد در سر دارند و بریکس باید از این تفکر جلوگیری کند.

به گفته دیپلمات ارشد چینی که در شهر «نیژنی نووگورود» روسیه سخنرانی می‌کرد، این نوع رویکرد و تفکر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور مستقیم در تناقض است و توانایی سازوکارهای چندجانبه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: چین تمایل دارد تا با همکاری روسیه، همکاری راهبردی را حفظ کرده، به فشارهای خارجی پاسخ و پیشرفت پایدار روابط دوجانبه را توسعه دهد.

وانگ‌ یی، بریکس را سکویی مهم برای اتحاد و همکاری بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه توصیف و تصریح کرد: توسعه سازوکار بریکس نقشی حیاتی در ایجاد نظم جهانی عادلانه‌تر و منطقی‌تر ایفا خواهد کرد.

وی غرب را به سیاسی‌ و امنیتی‌سازی افراطی مسائل اقتصادی متهم کرد و گفت که این اقدام به تحریم‌های یکجانبه افسارگسیخته و سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی در حوزه فناوری برای کشورهای همچون روسیه و چین منجر شده است.

وزیر خارجه چین از گروه بریکس تحت عنوان «بریکس بزرگ» یاد کرد و خواستار استفاده این گروه از اهرم سیاسی‌اش و تبدیل آن به سازوکاری جدید برای همکاری چندجانبه شد.

بریکس که از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده بود، اوایل سال ۲۰۲۴ با پیوستن کشورهای ایران، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی گسترش پیدا کرد و همچنان در حال گسترش است.

وی با اشاره به گسترش این گروه افزود: با گسترش اعضا، عصری نوین را در حوزه خودکفایی مشترک در جهان جنوب آغاز کرده‌ایم و نفوذ و جذابیت بریکس همچنان روبه‌افزایش است.

دیپلمات چینی تصریح کرد: در رقابتی که برخی قدرت‌ها در حال گسترش جهات چندقطبی و تعدادی دیگر قصد حفظ هژمونی تک‌قطبی را دارند، کشورهای بریکس باید طرف عدالت و برابری ایستاده و انتخاب‌های درست انجام دهند.

کد خبر 6133451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha