۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۲۱:۵۸

باقری:

روابط ایران و برزیل فراتر از مناسبات اقتصادی و تجاری است

روابط ایران و برزیل فراتر از مناسبات اقتصادی و تجاری است

سرپرست وزارت امور خارجه گفت: روابط با برزیل را روابطی بسیار ریشه دار می دانیم که فراتر از مناسبات اقتصادی و تجاری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دیدار و گفتگو با مائورو وی را وزیر امور خارجه برزیل یکی دیگر از دیدارهای علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در حاشیه نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس در شهر نیژنی نووگوواد بود.

سرپرست وزارت امور خارجه در ابتدای این دیدار اظهار داشت: مایلم مراتب قدردانی خود را از ابراز همدردی و ابراز محبت دولت و مردم برزیل در این ضایعه بزرگ برای دولت و ملت ایران ابراز کنم.

باقری تاکید کرد: این اتفاق و شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه خسارت بزرگی برای دولت و ملت ایران است، اما واقعیت آن است که همواره از بطن این چالش‌ها برای ملت ما فرصت‌های بزرگی خلق شده و مردم با اعتماد به خدا و تکیه بر انسجام ملی فرصت‌های زیادی برای کشور خلق کرده‌اند.

سرپرست وزارت امور خارجه با تجلیل از سطح روابط دوستانه دو کشور اظهار داشت: روابط با برزیل را روابطی بسیار ریشه دار می‌دانیم که فراتر از مناسبات اقتصادی و تجاری است.

باقری خاطر نشان کرد: دو کشور بزرگ و مهم ایران و برزیل به دنبال هدف و آرمان بزرگ یعنی ساختن جهانی که عدالت زیرساخت و مبنای آن باشد و در آن جهان مردم دنیا از آرامش و رفاه و پیشرفت متناسب برخوردار باشند و جهانی که در آن خبری از تروریسم، تحریم و جنگ نباشد، هستند.

باقری افزود: غربی‌ها سازوکارهای بین‌المللی مانند سازمان ملل و شورای امنیت را که با هدف بسط ثبات و امنیت در جهان ایجاد شد، به ابزاری برای تأمین منافع نامشروع خود تبدیل کردند و لذا امروز با وجود این سازوکارها بیش از هشت ماه است که مردم غزه در بدترین شرایط قرار دارند و یکجانبه گرایان از جنایتکاران و اشغال گران حمایت می‌کنند. وی افزود: یکجانبه گرایی که فقط به دنبال منافع خود است و اگر منافع نامشروعش اقتضا کند، از جنگ و تروریسم و تحریم برای تأمین آن استفاده می‌کند.

سرپرست دستگاه دیپلماسی همچنین بر عزم و اراده جدی ایران برای تقویت روابط بین دو کشور در عرصه‌های مختلف تاکید کرد و تصریح نمود: در این مسیر ایرلن و برزیل شریک پایدار برای یکدیگر خواهند بود.

وزیر خارجه برزیل نیز در این دیدار مراتب تسلیت مجدد دولت و مردم کشورش را به مناسبت ضایعه تأسف بار فقدان رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید ابراز داشت.

وی همچنین با اشاره به اهتمام ویژه رئیس جمهور کشورش به توسعه و گسترش روابط خوب تهران و برازیلیا، بر استمرار هماهنگی بیشتر در عرصه‌ها و سازوکارهای منطقه‌ای و بین المللی از جمله بریکس بعنوان ظرفیت خوبی در راستای تحقق اهداف مشترک تاکید کرد.

وزیر خارجه برزیل همچنین در مورد رویکرد این کشور در دفاع از مردم غزه، به حمایت از ابتکار آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری اشاره کرد و آمادگی این کشور برای همکاری در عرصه‌های بین‌المللی برای حمایت از مردم فلسطین ابراز داشت.

وی تاکید کرد: ما کشتار مردم عادی و زنان و کودکان را غیرقابل قبول می‌دانیم و بر برقراری آتش‌بس و آزادی زندانیان و تأمین مایحتاج مردم فلسطین تاکید داریم.

کد خبر 6132716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ایران پر افتخار IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
      0 0
      واسه همین تو شورای حکام به ضرر ایران رای داد!!